Hej,

Jag har en idé om att sätta upp led-lister/-strips längs med takfoten på gavel samt framsida som ska agera som flood lights kopplat till rörelsevakt/Home assistant/etc. Jag letar nu efter kraftfulla lister/strips som dels är ganska tunna så att de går att installera så dolt som möjligt och dels så pass ljusstarka att de kan lysa upp fasaden och framsidan rejält.

Syftet är att skrämma bort objudna gäster, som blivit ganska vanligt i området tyvärr.

Kravspecifikation:
- Ljusstark – vill ha motsvarande dagsljus när de tänds
- Metervara/kapbara så att de kan anpassas efter huslängden
- Helst 12/24 V så jag kan göra det mesta själv men kan tänka mig att anlita elektriker om 230V krävs
- Ett plus om de är dimbara men inget krav

Jag har försökt hitta lämpliga lister men känner mig ganska vilsen kring vad som är bra produkter.

Finns det någon här som har tips på lister som fyller mitt behov?

Tack för tipset!

En fråga där gällande effekt/meter, vad är mycket? Ser att en del ligger runt 10W/m men kan inte riktigt relatera det till något.

K KMNelhas skrev:
Tack för tipset!

En fråga där gällande effekt/meter, vad är mycket? Ser att en del ligger runt 10W/m men kan inte riktigt relatera det till något.
Det är lumen du ska kolla efter, alltså ljusflöde ut från armaturen.
Som referens så ger en gammaldags 60W glödlampa ca 6-700 lumen.

Denna https://www.xcen.se/led-tejp-9-6w-m-ip62 är alltså som att du skulle ha en 60W lampa varje meter.

Stort tack! Det hjälper verkligen

Tack, bra tips!

• Gilla
0sthyvel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.