1 888 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Led lampor har slutat funka
Hej,
Jag har 6st LED infällda i badrummet. De började blinka allihopa från och till under några dagar. Vissa dagar funkade de bra. Men nu har de gett sig och de lyser mycket svagt ("glöder"). De är dimbara med fjäderknapp. Men knappen ger ingen effekt på dimingen längre, endast på och av (svagt eller inget ljus).
Jag trodde direkt att det var led-drivern (trafon) som var kass. Så jag testade med en annan som jag vet funkar, men det var samma problem då med!? Har även kollat så alla kablar satt ordentligt i vid knappen, vilket de gjorde.
Kan det vara någon av spottarna som är fel och medför att alla strular?
Jag har 6st LED infällda i badrummet. De började blinka allihopa från och till under några dagar. Vissa dagar funkade de bra. Men nu har de gett sig och de lyser mycket svagt ("glöder"). De är dimbara med fjäderknapp. Men knappen ger ingen effekt på dimingen längre, endast på och av (svagt eller inget ljus).
Jag trodde direkt att det var led-drivern (trafon) som var kass. Så jag testade med en annan som jag vet funkar, men det var samma problem då med!? Har även kollat så alla kablar satt ordentligt i vid knappen, vilket de gjorde.
Ja, de kan vara serie-kopplade om de är ström-drivna (mycket troligt). Då räcker det att en blir dålig så bryts strömmen till alla.N nergal skrev:Hej,
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Men du har en dimmer, eller är det en driver med inbyggd dimmer? Jag tror mer på fel i dimmern (om den finns).
Om det är strömdrivna LED så kan det räcka med att det glappar lite i någon ledning eller anslutning under drift för att någon LED ska paja.
Vid ett glapp så drar drivdonet upp till max utspänning som sen kan ge en strömrusning som dödar någon spot när det återigen får kontakt.
Vid ett glapp så drar drivdonet upp till max utspänning som sen kan ge en strömrusning som dödar någon spot när det återigen får kontakt.
Enklast är väl att koppla förbi dimmern, så har man ju isolerat problemet, speciellt om du provat med ett fungerande drivdon.
Klicka här för att svara