16 583 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
LED/lågenergi för att ersätta 50W 230V Halogen ?
Att få jämn färgtemperatur är det som kostar i LED.. hörde någon siffra om att 2-4 st/500 tillverkade dioder klarar avsedd färgtemperatur. Gissa då var de 496-498 andra dioderna går till, typ alla billiga.
Så LED är vad du betalar för är vad du får.
Så LED är vad du betalar för är vad du får.
Men priset... Jag har en del armaturer jag gärna skulle sätta dylika i. "Problemet" är väl att det känns lite konstigt att ljuskällorna ska kosta kanske fem till tio gånger så mycket som armaturen...led-zep skrev:
Nu är det ju så att det är helt andra tekniker vi pratar om här och det betyder inte längre att dom gamla wolfram producenterna är bäst längre. Dom köper säkert som alla andra in kinesiska dioder men jag tror dock att dom inte släpper skräp då dom är rädda för varumärket.Rrrrr skrev:
Någon av dessa gamla drakar får vi säkert se i denna lista i framtiden.
http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/nio-som-inte-hangde-med-i-utvecklingen_3030308.e24
Iaf Osram har egen tillverkning av lysdioder
Nu är det ju så att wolfram produkterna hos Osram mfl inte har utgjort någon större del. Har för mig att philips sa att wolframdelen inom tillverkningen stod för 10% utav den totala, resten var LE, LED mm
Visst har vissa gamla glödlampstillverkare satsat på LED belysning även dom men syftet med mitt inlägg var att det kan finnas minst lika duktiga nykomlingar på LED sidan vilket gör att gamla sanningar om vilka som gör bäst lampor kommer att förändras. Sedan får framtiden utvisa vilka som lyckas bäst, det är en högexpansiv teknik som utvecklas kollosalt för tillfället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
500:- för en gu10 lampa tycker jag är ett rån. Den får vara hur bra som hellst, jag tycker man kan sitta lungt i båten och köra på halogen/lågenergi och om man ska rida på utvecklingsvågen så kan man importera sina LED lampor och på så sätt spara en stooor peng.
/
M
/
M
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
LumiLEDS heter de väl egentligen och produkterna Luxeon. De som sitter i ovan nämnda ljuskällor är Luxeon Rebel.Nimajneb skrev:
http://www.philipslumileds.com/products/luxeon-rebel/luxeon-rebel-white
500:- hos den butiken ja. Kolla runt lite på nätet i europa så finns samma lampa för runt 200:-trojlee skrev:
Jag köpte för drygt ett år sedan 12 stycken LED lampor för omkring 300 SEK styck till utomhusbelysningen. Under en period av ca 5-9 månader har 10 av 12 gett upp...
Vi har skymningsrelä på utebelysningen och max 6 timmars lystid. Så med en livsläng på upp emot 20.000 timmar så borde de ju ha räckt ett antal år och inte några månader.
Kan det vara nått knas med spänningen, går det att mäta på något vis?
Eller är det normalt och vi har haft maximal otur?
Vi har skymningsrelä på utebelysningen och max 6 timmars lystid. Så med en livsläng på upp emot 20.000 timmar så borde de ju ha räckt ett antal år och inte några månader.
Kan det vara nått knas med spänningen, går det att mäta på något vis?
Eller är det normalt och vi har haft maximal otur?