1 743 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Led driver med dimmer och närvarosensor
Hej, skulle vilja få till mig om någon vet om det finns någon led driver som har funktionen att man kan koppla in en extern närvarosensor ( i taket) men även med dimmer funktion.
Då kan man ställa in den ljustyrka man vill men att det sedan är närvarosensorn som styr av/på funktionen.
Då kan man ställa in den ljustyrka man vill men att det sedan är närvarosensorn som styr av/på funktionen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Du kan välja valfri driver som kan styras med 1-10V, och det kan de allra flesta. Med potentiometer ställs ljusstyrkan in. Rörelsedeckaren kopplas in på 230 V-matningen, precis som vilken annan förbrukare som helst.
Har en sådan lösning i två garderober. Rörelsedetektorn bryter 230 V till driver och sedan sitter en dimmer för att ställa ljusstyrkan (lysdioder). Kan vara bra att tänka på att eventuellt tjusiga dimmrar med diverse elektronik och digitala minnen kan funka mindre bra när strömmen bryts helt (de tappar minnet). Därför är, som tidigare föreslagits, en enkel potentiometer att föredra.
Skulle kunna ha en lång utläggning om olika typer av rörelsedetektorer och deras placering också men jag hejdar mig.
Skulle kunna ha en lång utläggning om olika typer av rörelsedetektorer och deras placering också men jag hejdar mig.
Klicka här för att svara