1 881 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Leca och flytspackel till mellanbjälklag i trä (ljudisolering)
Bor på en gammal gård från 1800-talet där en övervåning byggdes runt 1970. Golvet mellan våningarna består av bjälkar som syns från nedervåningen. På dessa ligger spåntat trä, 28 mm tror jag. Sen kommer 45 mm isolering och läkt och slutligen ett spåntat undergolv på 22 mm. Detta ger alltså ett mellanbjälklag på ca 10 cm med 45 mm isolering. Två små barn som springer på övervåningen hörs tydligt om vi säger så.
Håller på att renovera ett av rummen och ska bryta upp det översta spåntade golvet och ta bort läkt och isolering. Detta mest pga att det lutar störande mycket åt ena hållet. Tanken var att bygga upp det liknande igen fast rakare. Vill inte bygga tjockare bjälklag.
Nu har jag börjat fundera på alternativ utfyllnad. Har förstått att man vill ha lite tyngd i konstruktionen för att dämpa stegljud? Har tidigare använt lecakulor blandat med flytspackel i samband med utfyllnad av ett betongbjälklag. Det blev hårt och stumt som bara den. Kanske kan funka även här? 5 cm sådan blandning blir ca 22 kg/m². Oroar mig inte för hållfastheten då det är väggar under rummet som renoveras.
Eller EPS-betong? Har aldrig själv använt det. Viktmässigt liknande leca/flyt, men blir det lika hårt? Kräver väl egentligen en kaka flytspackel också?
Ska för övrigt läggas golvspån med golvvärme över.
Håller på att renovera ett av rummen och ska bryta upp det översta spåntade golvet och ta bort läkt och isolering. Detta mest pga att det lutar störande mycket åt ena hållet. Tanken var att bygga upp det liknande igen fast rakare. Vill inte bygga tjockare bjälklag.
Nu har jag börjat fundera på alternativ utfyllnad. Har förstått att man vill ha lite tyngd i konstruktionen för att dämpa stegljud? Har tidigare använt lecakulor blandat med flytspackel i samband med utfyllnad av ett betongbjälklag. Det blev hårt och stumt som bara den. Kanske kan funka även här? 5 cm sådan blandning blir ca 22 kg/m². Oroar mig inte för hållfastheten då det är väggar under rummet som renoveras.
Eller EPS-betong? Har aldrig själv använt det. Viktmässigt liknande leca/flyt, men blir det lika hårt? Kräver väl egentligen en kaka flytspackel också?
Ska för övrigt läggas golvspån med golvvärme över.
Har varit i samma funderingar. Det är ju tyngden som är nackdelen. Vad klarar balkarna, som i mitt fall sitter ganska glest? I mitt fall slutade det med vanlig stenull, och jag lät väl få leva med lite ljudöverföring mellan våningsplanen.
Klicka här för att svara