2 756 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
LECA-block på uppvärmd platta, hur?
Hej Håller på att bygga ut en del av huset, det skall bestå av hall samt badrum/toa. Grunden blir 10cm betongplatta på 20cm frigolit med kantelement, ingjutna vattenvärmeslingor. Jag har tänkt mura ytterväggarna och mellanväggen mellan rummen i LECA-sten, mest för att slippa fuktskador i en träkonstruktion (alltid bara en tidsfråga om man skall vara lite nojjig) :|
En sak bekymrar mig, och det är energiläckaget; står LECA-muren på den uppvärmda plattan går det ut onödigt mycket värme på väggens utsida, vilket blir onödigt dyrt. Hur löser man det, kan man helt enkelt dra in slingorna så de börjar kanske 10 centimeter in på golvet, innanför muren? Tänker jag fel när jag planerar att använda LECA, kanske finns det bättre block med isolerande frigolit inuti? Tänker lägga ett lager med 10cm frigolit på väggens utsida, regla och sätta faluröd träpanel på utsidan för att harmonisera med resten av huset. Tacksam för alla synpunkter. Jag är kanske händig men kan inte alla material och metoder...
En sak bekymrar mig, och det är energiläckaget; står LECA-muren på den uppvärmda plattan går det ut onödigt mycket värme på väggens utsida, vilket blir onödigt dyrt. Hur löser man det, kan man helt enkelt dra in slingorna så de börjar kanske 10 centimeter in på golvet, innanför muren? Tänker jag fel när jag planerar att använda LECA, kanske finns det bättre block med isolerande frigolit inuti? Tänker lägga ett lager med 10cm frigolit på väggens utsida, regla och sätta faluröd träpanel på utsidan för att harmonisera med resten av huset. Tacksam för alla synpunkter. Jag är kanske händig men kan inte alla material och metoder...
Här kan du läsa lite om de olika typerna av LECA-block som finns:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf
Kör isolerade block till ytterväggarna och vanliga block till innerväggarna.
Ytterväggarna skall vila på kantbalken i betongplattan och i den har man ingen golvvärme.
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf
Kör isolerade block till ytterväggarna och vanliga block till innerväggarna.
Ytterväggarna skall vila på kantbalken i betongplattan och i den har man ingen golvvärme.
Utmärkt svar! Tack! Kantbalken tar förstås platsen och automatiskt kommer ju inte första slingan förrän en bit in. Hade "otur när jag tänkte".
Ergotherm verkar fylla behovet för mig. En följdfråga: Jag tänker ju klä utsidan med träpanel på reglar av utseendeskäl, men bör jag putsa utsidan ändå? Inget stort merarbete hursomhelst...
Ergotherm verkar fylla behovet för mig. En följdfråga: Jag tänker ju klä utsidan med träpanel på reglar av utseendeskäl, men bör jag putsa utsidan ändå? Inget stort merarbete hursomhelst...
Du kan väl använda kantelement som skiljer på plattan och kantbalken, och därigenom minimera värmetransport den vägen.
Och gällande putsningen så är jag novis, men jag tycker det verkar vara onödigt, vad fyller putsen för funktion då?
Och gällande putsningen så är jag novis, men jag tycker det verkar vara onödigt, vad fyller putsen för funktion då?
Om du vill ha både hängslen och livrem kan du lägga ett lager rödgrund på blocken innan reglar så får du ett bättre vattenskydd (men fortfarande kapilläröppet). Väldigt lätt att applicera, man blandar det bara till tunnflytande konsistens och antingen penslar på det eller sprutar med trattspruta och tryckluft.
Ska du göra jobbet ordentligt ska du slamma murverket utvändigt. Leca andas för bra om det inte tätas genom slamning eller putsning. Dessutom förlorar du mycket av det goda brandmotstånd murverket får om det är tätat.
LECA-block är grymt otäta så jag skulle också som Gallimatias säger slamma eller putsa utsidan och jag skulle dessutom slamma på insidan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nytt ytskikt på spånplatta i ouppvärmd Friggebod
Fritidshus -
Kapa del av uppvärmd platta på mark?
Grund & Markarbeten -
Isolering under ouppvärmd platta?
Grund & Markarbeten -
Fördelar/nackdelar med Leca-block under betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Problem med matkällare och uppvärmd platta?
Grund & Markarbeten