Kan man koppla in en lcd-tv direkt i ett kabeltv-uttag. Alltså om man i lägenheten har analoga kabeltv-sändningar, kan dessa ses på en lcd-tv? Eller måste signalen göras digital på nåt sätt? Bor i ett ComHem-hus.

Går gör det om det finns en tv-mottagare i den. Dock kommer du nog bli ganska besviken över bildkvaliteten. En gammal fet-TV ger nog bättre upplevde bild vid analog signal direkt in.

Förklara tekniken varför det är så låter jag någon annan göra.

jag kör Plasma Panasonic mot anaog kabelTV och jag tycker det är bättre än fet TV

men som jag har förstått det så har olika platt TV olika bra analogomvandlare - min TV hade fått bra kritk i tester för just analogomvandling

Jag tror det e lite som med en fin stereo, kör du en kass inspelning i den så låter det verkligen piss men samma inspelning låter helt ok i en SIBA stereo för 3000kr.

En LCD eller plasma kan prestera så enormt mycket mera än vad en analogsignal kan ge så då ser man allt. Medans en gammal tjocktv har dålig upplösning så alla dessa små defekter inte syns.

Nu finns det ju även tv med inbyggd box för comhem så att du kan se de digitala kanalerna. Men då krävs förstås ett abbonnemang också.

Som sagts tidigare måste TVn ha en ANALOG TV-mottagare för att det ska kunna fungera. Tror alla TV har det fortfarande, men kolla upp det på den du är intresserad av.

Kan också intyga att bilden upplevdes som rejält kass på min LCD till Comhems analoga nät.

Kan bara hålla med föregående skribenter. Jag har comhem i huset. Två 32" tv köptes samtidigt. Den ena kostade ca 14000, den andra 6000:-

6000 kronors TV:n har riktigt dålig bild på analog mottagning.
14000 kronors klarar analogt mycket bättre. Jag vill säga att det är godkänt, men gamla fet-TV har bättre bild.

Nu använder vi mest 14000 kronors Sonyn eftersom den har inbyggd mottagare för comhems digitalnät. Och DÅ är det bra bild, ja mycket bra bild. Dvs om programmet som sänds har bra bildkvalitet.

Men nu är det så, att många människor, kanske de flesta, inte bryr sig om hur bildkvaliteten är.

Bara en liten kommentar till detta. Kör ni analoga signaler måste ni givetvis komma ihåg vad som sker om signalen är dålig. Till skillnad mot en digital sändning där man har "allt eller inget", så kan en enda dålig antennkabel ge en riktigt dålig analog bild. De antennkablarna som medföljer TV och boxar skall ej användas som antennkabel. De duger att binda upp blommor och buskar med, men inte som antennkabel. Köp vettig kabel med en centrumledare på minst 1 mm och märk skillnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.