11 294 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
LCD - har jag eller alla andra fel?
Nu har jag inte orkat läsa riktigt alla inlägg, så jag trampar säkert någon på tårna. I princip har både LCD och plasma passerat tjock tv på alla plan. Vad gäller bildkvalitet, färg skärpa mm. MEN det finns fruktansvärt mycket dåliga skärmar på marknaden. GAmmal paneler, andra sortering från "no name" tillverkare. Men har man en Plasma från en av de bästa tillverkarna (Min åsikt 1. Pioneer, 2 Panasonic) så har de överträffat Tjock TV i åtminstonde 2 år. När det gäller LCD har det precis börjat släppa. Skärmar från bra tillverkare under 2007 är mycket bra. Vilket som är bäst Plasma/LCD pågår det vild debatt. JAg anser med många att stora skärmar visar Plasma bäst Videobil, LCD oslagbart bättre på data. men det är mycket en smaksak.
En svaghet dagens platta skärmar är att de är FÖR bra, när de får dålig signal. Bilden är inte sämre än i den gammal tjocktvn. Men den extrema skärpan och kontrasten gör felen mer påtagliga. Vill man få det mer Tjocktv likt med dålig signal, dra ner skärpan, så bilden "smets" ut lite. Vid en ren signal, (Behöver inte vara HD) från tex DVD eller Digitalbox, med god signalanslutning så har tjock tv inte enchans.
MVH
Morgan
En svaghet dagens platta skärmar är att de är FÖR bra, när de får dålig signal. Bilden är inte sämre än i den gammal tjocktvn. Men den extrema skärpan och kontrasten gör felen mer påtagliga. Vill man få det mer Tjocktv likt med dålig signal, dra ner skärpan, så bilden "smets" ut lite. Vid en ren signal, (Behöver inte vara HD) från tex DVD eller Digitalbox, med god signalanslutning så har tjock tv inte enchans.
MVH
Morgan
Som vissa har kommit in på så är det defakto inte TV´n som är dålig utan det är källan (analog tv från kabel eller digital markburen tv) och att plasma och LCD är för bra och visar den dåliga bilden just så dåligt som den är.
Men detta är också en vanesak som man ganska snabbt efter köper har "glömt" eller vant sig vid och njuter ännu mera när man ser på Blu-Ray eller HDDVD.
Men detta är också en vanesak som man ganska snabbt efter köper har "glömt" eller vant sig vid och njuter ännu mera när man ser på Blu-Ray eller HDDVD.
Jaha, så har jag varit och granskat igen då. Med HD-upplöst tv-material från Discovery. Men nej icke, bilden ser ut som skräp i mina ögon. Jag kan inte begripa vad det är för hjärnskada jag har. Fantastisk skärpa och detaljåtergivning, javisst. Men skärpan biter sig självi svansen, bilden och framförallt färgövergångarna ser mer eller mindre hårda och onaturliga ut, inte bara tv:n utan även bilden blir platt (samtliga modeller, denna gång från Samsung, LG, Grundig och Philips).
Tro mig - jag VILL hitta en HDTV som är så bra som utlovas så det här är en uppriktig besvikelse. Men i mina ögon är tekniken helt enkelt inte färdigutvecklad. Men det måste som sagt vara mig det är fel på. Men att jag måste vänja mig vid den nya bilden är ett ganska märkligt argument.
Återkommer här om ett år då jag antagligen måste skaffa ny TV i vilket fall som helst
Tro mig - jag VILL hitta en HDTV som är så bra som utlovas så det här är en uppriktig besvikelse. Men i mina ögon är tekniken helt enkelt inte färdigutvecklad. Men det måste som sagt vara mig det är fel på. Men att jag måste vänja mig vid den nya bilden är ett ganska märkligt argument.
Återkommer här om ett år då jag antagligen måste skaffa ny TV i vilket fall som helst
Denna gång "Expert" (jag förstår dina citationstecken). Visst kan jag göra ett besök på en hemmabiobutik men du tycker inte själv det blir något märkligt med en ny och dyrbar teknik som kräver expertis för att få en korrekt kalibrerad bild? Eller olika manuella inställning av olika bildkorrigeringsinställningar beroende på man tittar på film, sport eller nyheter (felaktiga inställningar för det aktuella innehållet är ett annat argument jag fått)? Jag ska göra ett försök till när jag får tillfälle.
Jag har en Panasonic 42PX71 (plasma), bra bild, hyffsat pris, OK svärta. Jag tycker den utklassar min gamla CRT-TV. Det som man verkligen ser är brister i bilden är från digtialtv-sändningar och den otillräckliga färgupplösningen. Men man måste stänga av alla bildförbättringar som finns, de bara förstör!
Inte så konstigt om man inte tycker bilden är bra hos Elgiganten eller liknande, hur många apparater tror ni delar på signalen? 200?
Jag är mycket nöjd med min Sharp LC-32P55, en LCD-TV som inte försöker vara HD, utan har precis rätt upplösning för europeiska tv-sändningar (960x540). Väldigt bra bild med dvd och kopplad till datorn också. Någon högupplöst dvd eller digitalbox tänker jag inte skaffa innan jag flyttar till något större.
Hallå
Har också kvar min gamla tjockteve, mest för att inga pengar finns kvar till detta eftersom vi renoverar/bygger ut.
Det känns som om det stora problemet i vårt land är bristen på HD-material i TV-sändningarna. Var i USA nyss och där sänds väldigt mycket i HD. Såg en snutt Super Bowl och först trodde jag faktiskt det var en Xbox 360 eller PS 3 som visades !
Grym bild var det!
Kan även nämna att jag var inne i Sonys butik o sneglade på deras 11 tums OLED, 1 000 000:1 i kontrast! Otroliga färger, lite saftigt dock att pröjsa 2500 USD för 11 tum ...
/ P
Har också kvar min gamla tjockteve, mest för att inga pengar finns kvar till detta eftersom vi renoverar/bygger ut.
Det känns som om det stora problemet i vårt land är bristen på HD-material i TV-sändningarna. Var i USA nyss och där sänds väldigt mycket i HD. Såg en snutt Super Bowl och först trodde jag faktiskt det var en Xbox 360 eller PS 3 som visades !
Grym bild var det!
Kan även nämna att jag var inne i Sonys butik o sneglade på deras 11 tums OLED, 1 000 000:1 i kontrast! Otroliga färger, lite saftigt dock att pröjsa 2500 USD för 11 tum ...
/ P
Hur menar du, blir signalen svagare och därigenom blir bilden sämre? Så det är likadant med de digitala sändningarna som med de analoga, att med en taskig antenn så blir det sämre bild? Jag trodde att det antingen blev bild eller ingen bild alls. Störningarna visar sig i form av att bilden laggar, inte att den blir blek och suddig.ThomasLindgren skrev:
Ska inte tjata sönder ämnet men kan inte låta bli att göra ett tillägg: Var hos grannen igår för att kolla in hans nya 46" Sony LCD för c:a 20 tkr. Han har även Xbox 360 samt en surroundanläggning i +100 000 kr-klassen. Tittavstånd c:a 4 meter (rekommenderat av Sony är minst 1,8 m). Mina intryck:
# Usel bildkvalité på vanlig lågupplöst TV, suddig vid rörelser, hård och skarp vid stillastående bilder, bitvis linjerat och kantig (Boxer och Viasat).
# DVD-kvalitén var överlag bra och kanske något bättre än en bra CRT. Möjligen kändes färgerna dassigare men det kanske var en inställningsfråga. Däremot var ju så klart bildstorleken överlägsen.
# Xboxen gav gnistrande skarp grafik. Problemet här vara snarast att grafikens brister direkt blir synliga, särskilt vid stillastående moment eller långsamma rörelser. När man är upp i 250 knyck i "Need for speed: Pro street" är dock allt frid och fröjd samt en härlig spelupplevelse.
Grannen saknade än så länge, liksom större delen av Sveriges befolkning, HD-upplösta TV-sändningar samt hade ingen BlueRay eller HD-dvd. Där kan jag mycket väl tänka mig att LCD:n är överlägsen. Men i kombination med gammal teknik i övrigt tycker jag fortfarande att LCD är näst intill värdelöst. Framtidens teknik kommer före framtidens mediaförmedling tycks det. Men om något år står jag nog själv i butiken för att köpa en plattis.
# Usel bildkvalité på vanlig lågupplöst TV, suddig vid rörelser, hård och skarp vid stillastående bilder, bitvis linjerat och kantig (Boxer och Viasat).
# DVD-kvalitén var överlag bra och kanske något bättre än en bra CRT. Möjligen kändes färgerna dassigare men det kanske var en inställningsfråga. Däremot var ju så klart bildstorleken överlägsen.
# Xboxen gav gnistrande skarp grafik. Problemet här vara snarast att grafikens brister direkt blir synliga, särskilt vid stillastående moment eller långsamma rörelser. När man är upp i 250 knyck i "Need for speed: Pro street" är dock allt frid och fröjd samt en härlig spelupplevelse.
Grannen saknade än så länge, liksom större delen av Sveriges befolkning, HD-upplösta TV-sändningar samt hade ingen BlueRay eller HD-dvd. Där kan jag mycket väl tänka mig att LCD:n är överlägsen. Men i kombination med gammal teknik i övrigt tycker jag fortfarande att LCD är näst intill värdelöst. Framtidens teknik kommer före framtidens mediaförmedling tycks det. Men om något år står jag nog själv i butiken för att köpa en plattis.
Synd att grannen investerat så mycket pengar utan att kunna titta på HD material. Jag tror du gått därifrån aningens mer köpsugen om anläggningen också haft en liten PC full med HD-film inkopplad.....Kasch skrev:Ska inte tjata sönder ämnet men kan inte låta bli att göra ett tillägg: Var hos grannen igår för att kolla in hans nya 46" Sony LCD för c:a 20 tkr. Han har även Xbox 360 samt en surroundanläggning i +100 000 kr-klassen. Tittavstånd c:a 4 meter (rekommenderat av Sony är minst 1,8 m). Mina intryck:
Jomen visst är det säket så!
Poängen är att det är så ont om HD-material ännu. Både sett till TV-sändningar och filmutbud. Utbudet av filmer för en cineast är ju inte direkt mördande stort och det material som kommer är än så länge mest breda mainstreamproduktioner från drömfabriken. Men jag är tacksam för alla som lägger stora pengar på ny teknik nu så att den kan bli bättre och billigare för mig när jag uppgraderar