Byggahus.se

LCD - har jag eller alla andra fel?

1. K
    Medlem Nivå 7
    Nu är det väl det här som att svära i kyrkan efter att alla köpt på sig platt-tv i jul men... Jag blir f-n besviken varje gång jag går in i en butiken och granskar lcd- och plasmaskärmar. Skärpa - javisst, men till kostnaden av en massa flimmer och brus. Själva har vi en fyra år gammal bilrörsburk (16:9) av hyfsad kvalité och jag kan inte förmå mig att slänga ut den så länge platt-tv-skärmarna ger en så i mina ögon usel bild i förhållande till investeringen. Jäkligt trist när man lagt pengar på en uppskalande fin dvd-spelare med HDMI (Oppo) och inte känner att den kommer till sin teoretiska rätt. Det må vara fel på mina ögon men jag har granskat säkert 25 olika modeller i högst varierande prisklasser och alla, med ett par få undantag, har störningar i form av flimmer, brus eller onaturliga färger. Om jag inte backar 10 meter men då faller ju hela poängen med en knivskarp HD-bild.

Någon som vill servera en smocka tillbaka? :)

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag tycker du har rätt när det gäller lågupplöst material men fel när det gäller 720p/1080p material.

Slåss tänker jag inte göra. "Den som är mycket stark måste också vara mycket snäll".

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Ett problem som finns i butikerna är att man oftast kör med en "special" inställning som kan heta dynamisk (Panasonic), mm. Hjälpte grannen med en 40" Samsung i julhelgen och där fanns det en inställningshjälp med ett antal steg och det första du valde var mellan (om jag nu minns rätt) "Shop" eller "Normal". Med denna affärsinställning får du för mycket av allt så bilden ska "uppfattas" som bäst, färgrikast och ljusstarkast i affären, men inte är det en bra bild ibland rent utav helkass.
    Så visst kan du handla en 42" eller 50", men sedan så ska du justera den hemma gärna med ett speciellt program som finns på DVD-skiva, kostar några hundralappar.
    OBS! Kasta för säkerhet skull ut din vanliga TV så att du inte kan jämföra :).

4. G
    Medlem Nivå 8
    Men har du verkligen sett en fullhd lcd som verkligen kört hd-material från en dvd??
    Självklart ska man inte stå en meter framför en lcd, det kan nog kräva sitt lilla avstånd men då blir det också väldigt väldigt bra. 10 meter lät lite överdrivet?

5. L
    Medlem Nivå 5
    Det ser oftast jättebra ut med full-HD-material från någon sådan källa, men problemet är att man vill att även en normal lågupplöst tvsändning ska se bra ut, och det är en större utmaning. Lågupplöst sport verkar särskillt svårt att få bra. Jag väntar med LCD/Plasma något år till.

6. K
    Medlem Nivå 7
    Ja det verkar vara en rimlig förklaring från flera av er. Men HD-upplöst dvd-material är ju knappast det enda jag vill se på burken (skivan?). De flesta tv-sändningar är fortfarande lågupplösta och jag pallar helt enkelt inte att lägga en massa pengar på (i mina ögon) sämre bildkvalité. Och då är jag ändå en stor filmslukare. Jag tar hellre tjock-tv:ns naturliga "anti-aliasing" till dess att HD är standard och lägger tills vidare mina slantar på bättre ljud.

(Någon som har erfarenhet av detta; http://www.soundmatters.com/fullstagehd/ ? Eftersom jag vill ha "osynligt" ljud har jag beställt Fullstage på ren chans för en egen utvärdering.)

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Du har helt rätt här att en FullHD Tv med hög upplösning faktiskt kan ge sämre bild än en som inte har det vid vanliga SD-sändningar, även inom platt-TV. Orsaken är att informationen innehåller mindre mängd data som måste skalas upp för att täcka hela bildskärmen, alternativet hade annars varit att endast visa en mindre bild med "svart" runt.
    Vår två år gamla 42" Panasonic plasma (icke ens HDready) har faktiskt bättre TV-bild än grabbens nya 32" LCD. Däremot så har LCD bättre bild när den matas med DVD, PC eller från Playstationspelet då de kan köras med en högre upplösning än vad den gamla Panasonicen klarar.
    En bra TV1 eller TV2 sändning av sport ger en bra bild, till skillnad från den skräpkvalite som Eurosport kör och är sändningen av dålig kvalite blir det ännu sämre på en större TV, t.ex. 42".

8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Det beror nog helt på vilka förutsättningar som gäller, själv kastade jag ut min tv för flera åt sedan (tittar aldrig på sport), oftast tittar jag på min monitor som är fullhd (1920*1080), en 1080 film tar upp hela rutan, en 720p film ungefär halva, och en tv bild en femtedel av rutan (pixelmappat)
    Monitorn har dock fortfarande lite svårt med mörka partier i bilden.

Tidigare hade jag en monitor som bara klarade 720p och jag får säga att jag var förvånad att 1080p blev så mycket bättre än 720p

9. Z
    Medlem Nivå 3
    Jag håller med trådskaparen när det gäller lågkvalitetssignaler som från en vanlig boxer, då har min gamla tjock-tv fortfarande bättre bild överlag. Men skulle man använda en bättre signalkälla som en HD-box så är jag övertygad om att resultatet blir ett annat. Sedan tror jag att man inte skall köpa plasma eller lcd-tv i de lägre prisklasserna som elektronikkedjorna rear ut för tillfället eftersom tekniken går framåt med stormsteg .

Men jag kommer att vänta tills det kommer en "HD-boxer" och markbundna sändningar i HD-kvalitet och när det finns tillgängligt så får man göra en ny marknadsundersökning.

10. A
    Medlem · Nivå 16
    Jag kan bara meddela trådskaparen att det finns minst en till som har samma funderingar som han - jag. Jag har också tittat efter platt-TV. I de fall där de ställt upp nya platt-TV bredvid gamla CRT/tjock-TV, så tycker i alla fall jag att det är förvånande att det är så dålig bild på de nya apparaterna. Det är mycket möjligt att det går att trixa och ställa in dem så bilden blir bättre, men nog är det märkligt att en tjock-TV i lägsta budgetklassen, men sina grundinställningar, har bättre bild än de mångdubbelt dyrare nya maskinerna.

11. K
    Medlem Nivå 7
    Det lustiga är att det verkar hart när omöjligt att få tag på nya, stora kvalitetstjockisar. Trots att vi fortfarande befinner oss mitt i ett teknikskifte har de nya skärmarna så gott som helt tagit över marknaden. Jag undrar hur medvetna alla "svenssonkonsumenter" är när de lägger 15-20 tkr på sin nya lcd/plasma. Alla resonerar naturligtvis inte som jag men det är väl lämpligt att man är medveten om förutsättningarna inför en så, relativt sett, stor investering.

12. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Det är inte så konstigt att det är/(kommer att bli) svårt att få tag i tjockisar, det är svårt att få lönsmhet i att tillverka dem, många fabriker fick ju stänga av lönsamhetsskäl och det var redan för många år sen, när de kostade det dubbla mot idag.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Tjocktv går bort i vilket fall som hellst om inte annat än pga av dess groteska yttermått jämfört med en LCD/Plasma. Har en fullHD på nedre våningen och den märks knappt bland rummets övriga möblering jämfört med den gamla 32" Widescreen burken som står på övervåningen och dominerar rummet påtagligt. Blir en LCD även där vad tiden lider... :cool:

14. K
    Medlem Nivå 7
    Där har du definitivt en poäng. Men i mitt förmodligen ganska unika fall är rummet byggt för en tjockis :). Snedtaket löper i direkt vinkel mot tv:n. Jag skulle ändå vara tvungen att ställa platt-tv:n på tv-möbeln för att få plats med den. Men visst är det utrymmesbesparande och snyggare i de flesta andra fall. (Sedan är det en annan femma att i princip all hemelektronik är tråkigt och strömlinjeformat designad för en masspublik. Hitta en tv som passar ett gammalt hus på landet när de är formgivna för en rätvinklig miljö av betong, glas och stål. ;) )

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror du får vänta tills det är dags för ättestupan om du ska ha en plattis som visar lågupplöst material, av två skäl:

1. Det är svårt att få bra resultat eftersom bildinformationen inte räcker till på större apparater.
    2. Ingen är intresserad av en sådan utveckling. Fokus ligger ju helt på att göra apparater som visar HD material bra.

Lösning: Sluta vänta, skaffa TV, se till att du får tillgång till de HD sändningar som finns. Se till att titta på FILM i högupplöst version.