Hm, får inte till någon citering från mobilappen... Nåja.
Det är ju mer än bra kalasclas! Jag har hört om rena glädjekalkyler nämligen och det låter inte det minsta kul, även om det är från gamla lb-hus tid...
Fyllnadsmaterial får man kanske räkna med, låter åtminstone bra att resten verkar ha stämt hittills emde!
Har ni lyckats förhandla något på priset/tillval eller har det varit omöjligt?
Det är ju mer än bra kalasclas! Jag har hört om rena glädjekalkyler nämligen och det låter inte det minsta kul, även om det är från gamla lb-hus tid...
Fyllnadsmaterial får man kanske räkna med, låter åtminstone bra att resten verkar ha stämt hittills emde!
Har ni lyckats förhandla något på priset/tillval eller har det varit omöjligt?
Vi har byggt med LB-hus men hamnade i turbulensen med analkande konkurs.Snickare utan erfarenhet av LB-hus togs in i vårt fall. De som nu är ledande inom LB-hus är människor med lång erfarenhet från andra husföretag, en del av de säljare de återanställt i det nya LB-hus är väldigt bra. Grundförutsättningarna med fabriken i Bromölla, huskvalitet är nog fortfarande mycket bra. Min tveksamhet skulle gälla byggfolk, byggledare, där gäller att de verkligen stramar upp sig och kör med bra folk för att återfå förtroendet. Ekonomin, ja den är nog bättre nu än den varit på ett tag, men det gäller ju att de kommer igång och får producera, så att man inte hamnar i nytt läge med rekonstruering o.s.v.
Just det här med snickarna känns lite vanskligt. Det hänger ju mycket på snickarna hur huset blir och om LB inte får tag på bra folk så...
Jag ska höra mig för med säljaren, hoppas hon kan ge oss något vettigt (och ärligt!) svar.
Ni dom byggt med LB, hur upplever ni att kvalitén på husen är?
Jag ska höra mig för med säljaren, hoppas hon kan ge oss något vettigt (och ärligt!) svar.
Ni dom byggt med LB, hur upplever ni att kvalitén på husen är?
Jag är kanon nöjd med vårt lb-hus, hade vi fått en 2-års besiktning så hade det bara varit måleridelar som vi hade anmärkt på...
En sak jag ångrar i efterhand är att vi inte tog kostnden för att sätta osb bakom gipsen i alla rum, men då ansåg vi att det blev för dyrt...
En sak jag ångrar i efterhand är att vi inte tog kostnden för att sätta osb bakom gipsen i alla rum, men då ansåg vi att det blev för dyrt...
Roligt att höra! Har ni byggt ett classic?
Vi har funderat lite på just osb och om det verkligen är nödvändigt eller om man klarar sig utan. Skulle ju helt klart underlätta men jag tror att osb i hela huset blir en för dyr kostnad. Säljaren tipsade om att sätta osb i de väggar vi verkligen vet att vi skulle behöva det. Inte lätt att veta före huset är byggt...
Vi har funderat lite på just osb och om det verkligen är nödvändigt eller om man klarar sig utan. Skulle ju helt klart underlätta men jag tror att osb i hela huset blir en för dyr kostnad. Säljaren tipsade om att sätta osb i de väggar vi verkligen vet att vi skulle behöva det. Inte lätt att veta före huset är byggt...
Vi är också inne på LB-hus för tillfället. Gillar deras nya modeller och har fått bra respons från deras säljare i Stockholm. Många andra hustillverkare är kassa på att höra av sig.
Tittar även på Fiskarheden som dock blivit dyra de senaste åren.
Vi skall kontakta LB hus för ett möte snarast då vi skriver på en tomt i veckan.
Vore kul att veta fler som tänker teckna sig för deras hus.
Tittar även på Fiskarheden som dock blivit dyra de senaste åren.
Vi skall kontakta LB hus för ett möte snarast då vi skriver på en tomt i veckan.
Vore kul att veta fler som tänker teckna sig för deras hus.
Säljaren i sthlm är toppen, jag antar att det är samma vi pratar om.
Jag håller med, många andra är riktigt dåliga på att höra av sig. Eller ens få tag på. Vi hade FH som alternativ också, men de har ingen totalentreprenad som vi gärna vill ha.
Vi har just fått pris på ett hus efter aritektens ritningar. Dyrare än vi tänkt pga prishöjningar. Kanske att ha i åtanke.
Jag håller med, många andra är riktigt dåliga på att höra av sig. Eller ens få tag på. Vi hade FH som alternativ också, men de har ingen totalentreprenad som vi gärna vill ha.
Vi har just fått pris på ett hus efter aritektens ritningar. Dyrare än vi tänkt pga prishöjningar. Kanske att ha i åtanke.
Vårt LB-hus blev klart för några år sedan. Huset känns som hög kvalitet jämfört med andra nya hus vi varit i. Vi har OSB i alla väggar. Det gör att huset känns tyst också. Jag hade dock önskat litet bättre avslut på en del saker som lister, köksinredning, men hade att göra med snickarna, inte helt nöjd där, men alltså inte LB-hus egna snickare.
Tillägg: Vi valde alltså OSb i alla väggar men även isolering innerväggar,detta var då tillval. Om jag inte läst fel verkar det nu som om isolering innerväggar är standard. Men kolla byggare och entreprenörer alltså.
Vi har byggt med älvsbyhus och myresjöhus tidigare. Vi har två barn och nu tredje huset vet vi vad man vill ha 
-Tvättstuga
-Allrum för barnen en bit bort från vardagsrummet.
-Sovrum till barnen på minst 10kvm
-Två badrum med dusch och badkar
-Hall med bra förvaring
-Minst en klädkammare men gärna två.
LB-hus har några modeller med riktigt fin planlösning och högt i tak. Hoppas nu bolaget lyckas lösa ekonomin....
Skall bli intressant att se deras priser !
-Tvättstuga
-Allrum för barnen en bit bort från vardagsrummet.
-Sovrum till barnen på minst 10kvm
-Två badrum med dusch och badkar
-Hall med bra förvaring
-Minst en klädkammare men gärna två.
LB-hus har några modeller med riktigt fin planlösning och högt i tak. Hoppas nu bolaget lyckas lösa ekonomin....
Skall bli intressant att se deras priser !
Ja då är ni ju vana husbyggare...bivis skrev:Vi har byggt med älvsbyhus och myresjöhus tidigare. Vi har två barn och nu tredje huset vet vi vad man vill ha
-Tvättstuga
-Allrum för barnen en bit bort från vardagsrummet.
-Sovrum till barnen på minst 10kvm
-Två badrum med dusch och badkar
-Hall med bra förvaring
-Minst en klädkammare men gärna två.
LB-hus har några modeller med riktigt fin planlösning och högt i tak. Hoppas nu bolaget lyckas lösa ekonomin....
Skall bli intressant att se deras priser !
Håller med dig i alla punkter. Har ännu fler på min lista = stort och dyrt hus.
Vilka modeller har ni kikat på?
Vi byggde med LB-hus och hamnade mitt i konkursen med halvfärdigt hus, GARBO och allt..Det visade sig att vi hade betalat dubbelt för flera saker som de sade man inte skulle. Se upp med det.
Min erfarenhet (och min systers ord som jobbar på Nordea med just dessa saker) säger mig att man alltid ska lägga till cirka 20% på den första kalkylen. Som ett exempel så blev det cirka 25000:- dyrare med alla tillval på elinstallationen. Elinstallationen blev för övrigt inte klar eftersom nämnda konkurs kom emellan. Elkillen åkte tillbaka och plockade bort det han redan satt in, vilket han ju förstås inte fick. Detta hörde jag på omvägar men kunde inte bevisa något.. Vi byggde classic 135 men ska du bygga LB-hus så bygg classic 140. Bra planlösning med ett extra rum gentemot classic 135. Detta rum är något vi verkligen saknar.
Min erfarenhet (och min systers ord som jobbar på Nordea med just dessa saker) säger mig att man alltid ska lägga till cirka 20% på den första kalkylen. Som ett exempel så blev det cirka 25000:- dyrare med alla tillval på elinstallationen. Elinstallationen blev för övrigt inte klar eftersom nämnda konkurs kom emellan. Elkillen åkte tillbaka och plockade bort det han redan satt in, vilket han ju förstås inte fick. Detta hörde jag på omvägar men kunde inte bevisa något.. Vi byggde classic 135 men ska du bygga LB-hus så bygg classic 140. Bra planlösning med ett extra rum gentemot classic 135. Detta rum är något vi verkligen saknar.
Har hört att man bör lägga på 10% ungefär, det har vi räknat med, men du menar alltså att man bör räkna med ännu mer?
Exakt vad hade de tagit dubbelt betalt för? Det låter inte kul att bli lurad så. Det ska vi verkligen se upp med.
Vi har förstorat ett classic 135 och ändrat planlösningen helt. Var egentligen inget av deras befintliga hus som motsvarade det vi ville ha.
Jättetrist att ni råkade ut för konkursen så, hur har det löst sig för er?
Exakt vad hade de tagit dubbelt betalt för? Det låter inte kul att bli lurad så. Det ska vi verkligen se upp med.
Vi har förstorat ett classic 135 och ändrat planlösningen helt. Var egentligen inget av deras befintliga hus som motsvarade det vi ville ha.
Jättetrist att ni råkade ut för konkursen så, hur har det löst sig för er?
Mina råd efter att nyligen ha byggt eget är:
1. Det blir alltid dyrare.
2. Gör ALLT klart innan inflytt. T.ex garaget. Välj nyckelfärdigt.
3. Tänk på placeringen av elkontakterna.
4. I övrigt så håller jag med "bivis" ovan.
I det stora lyftet, som det kallas då man betalar cirka 1 miljon så ska betalningen av samtlig elinstallation, lösullsisoleringen, utbockning av vattenrör samt dubblingen av väggarna med tillhörande eventuell isolering av dem, ingå. Dessa saker fick vi inte trots att vi betalat.
För oss så gick det väldigt bra tack vare oss själva och min pappa. Det tog fyra månader längre tid än om allt hade gått som planerat.
Köket fick vi levererat en dag innan rekonstruktionen inleddes. Hade vi inte fått det så hade det ekonomiska blivit kännbart.
Classic 135 är ett smart konstruerat hus så visst trivs vi trots att vi kan sakna några saker. Väljer ni ett sådant så kommer ni säkert också att trivas. Ska ni inte ha ett stort badkar i stora toaletten så är rådet att göra gå-in garderoben större och badrummet mindre.
1. Det blir alltid dyrare.
2. Gör ALLT klart innan inflytt. T.ex garaget. Välj nyckelfärdigt.
3. Tänk på placeringen av elkontakterna.
4. I övrigt så håller jag med "bivis" ovan.
I det stora lyftet, som det kallas då man betalar cirka 1 miljon så ska betalningen av samtlig elinstallation, lösullsisoleringen, utbockning av vattenrör samt dubblingen av väggarna med tillhörande eventuell isolering av dem, ingå. Dessa saker fick vi inte trots att vi betalat.
För oss så gick det väldigt bra tack vare oss själva och min pappa. Det tog fyra månader längre tid än om allt hade gått som planerat.
Köket fick vi levererat en dag innan rekonstruktionen inleddes. Hade vi inte fått det så hade det ekonomiska blivit kännbart.
Classic 135 är ett smart konstruerat hus så visst trivs vi trots att vi kan sakna några saker. Väljer ni ett sådant så kommer ni säkert också att trivas. Ska ni inte ha ett stort badkar i stora toaletten så är rådet att göra gå-in garderoben större och badrummet mindre.
Tack för bra tips och råd!
Nyckelfärdigt garage/carport från tex LB är ju rätt dyrt. Tom så att säljaren avrådde oss att köpa från dem. Får klura lite på hur man kan göra med det.
Som sagt, inte mycket från originalritningen som är kvar i vår ritning men minns att det stora badrummet var väldigt stor. Tycker du att det är för stort tom?
Skönt att det löste sig för er med huset och vilken tur med köket!
Nyckelfärdigt garage/carport från tex LB är ju rätt dyrt. Tom så att säljaren avrådde oss att köpa från dem. Får klura lite på hur man kan göra med det.
Som sagt, inte mycket från originalritningen som är kvar i vår ritning men minns att det stora badrummet var väldigt stor. Tycker du att det är för stort tom?
Skönt att det löste sig för er med huset och vilken tur med köket!