Någon som har erfarenhet av eller lite koll på LB-hus nu när de startat igång igen?
Hur säkert är det att bygga med dem nu?

Vi planerar att bygga hus i stockholmstrakten och har varit i kontakt med flera olika hustillverkare för offerter men det verkar egentligen bara vara LB som är det minsta intresserade av att sälja. Säljaren på LB har varit mycket bra och tillmötesgående, helt klart den som gjort bäst intryck på oss. Övriga hustillverkare vi varit i kontakt med har varit svåra att nå alternativt gett oss mer eller mindre ofullständiga offerter på det vi efterfrågat.
Frågan är alltså hur säkert LB är nu eller om man borde fortsätta leta?

Säljaren på LB berättade att de bygger några hus kring stockholm just nu, kanske någon av dem håller till här och kan berätta mer? :)
 
  • Gilla
birgitbolennart
  • Laddar…
Ingen som kan ge lite input?
 
Ang säkert att bygga med dem, så ekonomiskt sett borde det vara rätt säkert då de för ett år sedan kursade och blev av med alla räkningar och lån... så pengar har de nog nu iochmed nya ägare.

Sen är väl frågan vad de får tag på för hantverkare, misstänker att de firmor som jobbade åt dem tidigare och förlorat stora pengar på konkursen inte är allt för lojala och sugna.

Personligen tycker jag situationen är skit, LB-hus hade massa kunder, byggen som pågick, kunder som väntade på att få saker lagade osv, alla dessa människor får massor av problem både ekonomiska och även andra då inflytt dröjer osv, men lbhus kan bara starta upp på nytt och börja om på ny kula och slippa alla garantier och lån osv... Det är ju inte lbhus fel utan så fungerar det, känns bara som en käftsmäll när man ser deras reklam "Tryggare kan ingen vara"

Men det är en helt annan diskussion. Det finns en lång tråd om konkursen har för mig att det finns någon där som bygger med lb-hus nu...
 
Kalasclas skrev:
Sen är väl frågan vad de får tag på för hantverkare, misstänker att de firmor som jobbade åt dem tidigare och förlorat stora pengar på konkursen inte är allt för lojala och sugna.
När vi byggde med LB-hus för ett par år sedan hade de egna snickare. Var iallafall ett argument som jag tog till mig. Just att de är anställda och inte vill springa iväg på nästa kontrakt.

Men sedan hyr de in el, vvs och grundläggning.
 
helt rätt, även här nere hade de egna snickare, men tror inte de har det nu? svårt att anställa snickare när de inte verkar sälja något... :)
 
Hej

En firma som konkursat och uppstått ska man akta sig för och det gäller inte bara hustillverkare. Konkursar man så visar det på ett dåligt företagande och brister i ledning och kontroll i företaget. Jag hade kontakt med dom när vi valde men de konkursade innan. Ekonomin lär inte vara den bästa. Personligen skulle jag inte ens beakta dom som ett reellt alternativ efter en konkurs. Det är så stora pengar det handlar om. Det kan förstöra ens privat ekonomi i många år fram om man har otur.


//Calle
 
Jag ser det nog tvärtom, de har nog pengar så de klarar sig ett par år, värre med många andra som blöder och har leverantörsskulder osv...
 
Jag håller med dig kalasclas, det är verkligen inte en kul situation för de drabbade. Är du en av dem?
Deras slogan hade jag ingen koll på men den känns ju lite skrattretande minst sagt. Men det är den nog oavsett vilket företag den hade tillhört, finns nog inget företag som är så säkert.

Så vitt jag förstått har de inte egna snickare längre annars hade ju det varit fördelaktigt. Hur stor kontroll kan vi själva ha över vilka snickare de anlitar? Eller är det helt upp till LB att bestämma?
 
Meningarna verkar ju gå isär här gällande hur ekonomiskt säkra de är?
Självklart har det ju varit brister i företagande - å andra sidan är det väl uppköpta och har en ny ledning?

Okej, om ni bojkottar LB. Vilka skulle ni i sådana fall rekommendera?
 
Drabbades till en liten del av konkursen men långt ifrån värst...

har tyvärr dålig koll numera då jag byggde för ett par år sedan!
 
Det var visst någon snickare eller dyl. som hade synpunkter på LB-hus redan 1974/1975 när vårt hus byggdes ;-)

Insåg tydligen att handlandet kanske inte var det bästa och försökte att dölja det något...

(Fotot tagit under diskbänken)

LB-hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bygger med nya lb-hus just nu. Har fungerat kanon från lb-hus sida. Har dock haft lite otur med hantverkare som kursade, men inget som påverkade oss då vi har totalentreprenad.
Jag tror precis som andra att lb är ett av de säkrare alternativen. De blev av med alla skulder. Ny ledning och nya pengar. Då är det mer riskabelt att bygga med några som kanske sitter på lite för stor kostym med tanke på hur branschen är. Lb har ju i och med konkursen kunnat anpassa kostymen efter marknaden.
 
Vad roligt att höra att allt funkar så bra emde!
Får jag fråga vad och var ni bygger?
Har kalkylen stämt eller har det dykt upp extra kostnader på vägen?
 
När vi byggde så stämde kalkylen som lbhus gjorde hamnade t.o.m 50 000 under, men det beror nog på säljarens erfarenhet och ärlighet...
 
ESSC skrev:
Vad roligt att höra att allt funkar så bra emde!
Får jag fråga vad och var ni bygger?
Har kalkylen stämt eller har det dykt upp extra kostnader på vägen?
Classic 140 i Örebro-trakten. Vi är inte klara än. Inflytt om ett par månader. Än så länge har det stämt. Det är våra egna tillval som gjort att det diffat lite samt att vi fick lägga till lite fyllnadsmaterial extra. Men det är ju alltid svårt för leverantören att se hur marken är exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.