Byggahus.se

LB-hus

1. K
    Medlem · Kalmar · 1 inlägg

Kaka'

Medlem
    På LB-Hus hemsida skryter de om att deras hus tillverkas i torr och varm innomhusmiljö. Det hade dessvärre mindre betydelse i vårat fall när det spöregnade vid husresningen. De hade inte ens vett nog att täcka den del av taket som inte var igenbrädat vilket innebar att det var ett stort hål rakt in i huset medan regnet öste ner.

Vi hade betydligt fler problem med LB vilket gjorde att vi krävde att få ta del av kvalitetdokumentation och egenkontroll. Detta vill LB inte ge oss även fast de lovar det i kontraktet.

2. V
    Medlem · Stockholms län · 1 inlägg

Visingsö

Medlem

LB-hus

Vill bara säga att jag är nöjd med mitt LB-hus typ Visingsö 1½-plan 190 kvm. Det är byggt 1980 och har knappt krävt några reparationer på 28 år, men nu börjar det bli dags att måla om utvändigt. Har endast bytt kyl, frys och tvättmaskin på dessa 28 år men det har mest varit av kosmetiska skäl, de gamla funkade. Huset är energisnålt trots att det är stort. Vi gör endast av med 17300kWh per år. Vi har vattenburen elvärme. Det är rätt välisolerat med genomgående treglas. Dessutom har vi en suverän till- och frånluftsanläggning Kantherm på vinden. Där har jag i och för sig bytt elektronik och fläktar en gång under de här 28 åren. Som sagt är vi väldigt nöjda med vårt LB-hus.

3. A
    Medlem · Halland · 45 inlägg

apanap

Medlem
    Intressant läsning, Villagruppen AB ska bygga vårat hus också. Numer marknadsför de sig som "LB-Hus väst" dock. När jag var där på byggstartsmöte så skröt de om att de senaste 18 husen de hade byggt hade gått igenom helt utan slutbesiktningsanmärkningar, ska bli spännande och se om det ligger någon sanning bakom det :)

Ang yttertrappan så blev vi tillfrågade om de skulle skippa den för ett avdrag på 1800 kr. Tydligen tyckte i princp alla som hade fått den byggd att den var ful, en hade tom tagit sig besväret och bilat bort den..

Den omtalade "dyra" BMWn som chefen hade stog utanför kontoret, och visade sig vara en högst ordinär 5-serie. Knappast någon överdådig lyx.

Än så länge är allt väldigt positivt, och alla på mötet gjorde ett mycket seriöst intryck. Men jag kanske ändrar uppfattning när de faktiskt börjat bygga huset. :rolleyes:

4. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Vi tillhör också gruppen mycket nöjda LB-husägare. Eftersom missnöjet nästan alltid handlar om den lokala entreprenören som reser huset så borde tråden egentligen heta: Varning för Villagruppen i Gbg.

Det är viktigare att kolla upp den lokala entreprenören än husföretaget. I grund och botten är de flesta prefabhus välgjorda och tillverkade torrt i fabrik. Det är vid monteringen det brister.

5. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 848 inlägg

Snailman

Medlem
    Jo ni har ju rätt i det, men om jag drev ett husföretag så skulle jag faktiskt inte tillåta att mina säljare förmedlade undermåliga byggare till mina hus, så jag anser nog ändå att detta säger en hel del om LB-hus proffessionalism...

6. J

jenfor

Medlem
    Nej, såklart. Gissar dock att det är svårt även för större husföretag att hitta seriösa lokala entreprenörer. Man kan ju i o f s överväga att hålla med egna snickare, så jag försvarar inte detta på något sätt. Jag har dock läst liknande trådar med missnöjda kunder hos i princip varenda husföretag och i alla (läs: 100%) av fallen så är det vid monteringen något gått snett. Tycker dessa oseriösa lokala byggfirmor kommer för lindrigt undan, även om det är LB-hus som bär det slutliga ansvaret.

7. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 848 inlägg

Snailman

Medlem
    jag reagear mest på husföretag som inte lär sig av misstagen utan anlitar undemåliga firmor gång på gång, sen är ju älvsbyhus lite i en egen division som har egna bygglag, och om ett av dessa är klantiga gång på gång så har de fått fortsätta ändå... möjligen splittras det och fördelas på andra bygglag...

8. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem
    Tillhör gruppen nöjda LB-hus byggare och jag har inte hört någon av grannarna som byggt med LB-hus att dethar klagat. Det är LB-hus egna snickare som har rest husen, alla har varit mycket serviceinriktade och de har gjort de extra jobben vi ville ha utan problem och knappt så att vi fick betala för det :)

9. K
    Medlem · Varberg · 2 inlägg

katastrof

Medlem

LB-hus och Villagruppen

Hej

Lät uppföra ett hus från LB under 2007, med deras underleverantör Villagruppen. Huset besiktigades
    av en besiktningsman som inte kikade på någonting, alltså inga påpekanden. Vi flyttade in i huset lagom till semestertid, det visade sig att det inte fanns något varmvatten i huset, ände hade vi beställt extra varmvatten beredare. Centraldammsugaren fungerade ej, golvsockel endast grundad, lister som lossnar, spräckta paneler i kök, ingen fasadutkastare, ränndalsplåtar saknas, listan kan göras lång. Vi kontaktar Villagruppen för åtgärd, inget händer jag ringer ex antal samtal pratar även med ägaren till Villagruppen men det händer inget. Det har nu gått 1 år och huset är inte färdigt, men jag förstår nu att många av hanverkarna som Villagruppen anlitar är personer som precis startat firma, och köpt sig en hammare och vips så tror man att man är en snickare. Jag skulle aldrig betalat sluträkningen på detta objekt, men det är kanske lätt att vara efterklok. Hoppas att ni som är i LB-hus tankar tänker om, detta är en leverantör som man ej skall lita på. Jag hoppas att även en sådan leverantör som Villagruppen inte skall få springa fritt på marknaden och förstöra för folk som lägger ner så mycket pengar på sitt livs störtsta affär. Vart har våran yrkesstolthet bland hantverkarna tagit vägen. Nu skall jag jag kontakta en opartisk besiktningsman och gå igenom hela huset, det finns givetvis massa dolda fel med denna fastighet. Jag kommer driva detta ärende så långt som det behövs för att få rät sida på eländet. Som sagt
    ännu än gång lägg LB-hus tankar på hyllan.

10. J

jenfor

Medlem
    Får man fråga vilken godkänd besiktningsman som missade det där? Vår besiktningsman kröp i princip på golvet och noterade en massa saker vi inte sett själva (vi var såklart med på besiktningen och framförde våra egna synpunkter). Vad menar du med att ni nu ska kontakta en opartisk besiktningsman? Var inte den första det? Och framför allt - varför har ni väntat ett år med detta?

Det är ju självklart att huset inte är färdigt efter ett år om besiktningsmannen godkänt huset vid slutbesiktningen och ni inte krävt en ny slutbesiktning så fort bristerna upptäcktes. Med ett godkänt slutbesiktningsprotokoll i handen är det ju lätt för Villagruppen att avfärda era invändningar.

• Laddar…
  11. K
    Medlem · Varberg · 2 inlägg

katastrof

Medlem

Svar på frågan

Har inte väntat med att kontakta vederbörande efter ett år, vi har jagat Villagruppen under 1 år, har blivit lovade att dom skall komma och fixa det som inte var ok, vi fick en innedörr levererad, som fortfarande står i tvättstugan, vi beställde det dyraste köket dom hade och den som byggde ihop det hade aldrig arbetat med ett sådant kök, det var knappt att dom på Villagruppen vistte hur allt skulle vara, dom sa att dom hade beställt de delar som var tvugna att bytas ut, det skulle ta några veckor för att det kom från Norge, min sambo träffade a em händelse Ägaren på Villagruppen i februari som sade att dom skulle komma i slutet av februari och fixa allt. Allt som dom hade beställt hade nu kommit, målaren och plåtslageren skulle redan ha varit och fixat sitt förra året under sensommaren. Vi har inte sett eller hört något från någon vare sig från Villagruppen eller LB-HUS.

Angående opartisk besiktningsman, det finns givetvis yrkesmän som engaerar sig olika mycket. En besiktningsman är ju till för att hitta fel och brister som måste åtgärdas på fastigheten. Vi har nu fått reda på från en person på LB-HUS att den besikningsmannen som vi hade inte var någon höjdare.

Fastigheten skall vara i det skick som LB-HUS har sålt in det till oss som kund, man betalar ju för detta eller hur, skall man plötsligt nöja sig med att det inte är färdigt men vara glad att man fick betala fullt pris.

Kommer att gå vidare med detta, vad skulle du själv göra, strunta i det, vi har som sagt legat i under helt år och fått besked att det skall vara klart under slutet av februari.

Hur går det tror du, om man skall sälja fastigheten, den som skall köpa kommer att anlita en besikningsman och alla de fel och brister kommer ju då till ytan, skall vi då finansiera detta en gång till eller!

12. J

jenfor

Medlem
    Jag menar såklart inte att det är OK med ett halvfärdigt hus och att ni ska nöja er med det. Det tror jag du också förstår.

Vad jag undrar är om någon av dessa saker som ska åtgärdas finns i skrift, dvs i ett besiktningsprotokoll? Om inte så finns inget att gå vidare med mot Villagruppen innan ni gjort en ny besiktning. Byggarna kan ju (och kommer) annars alltid säga: "Vaddå åtgärder, vi har ju ett rent besiktningsprotokoll. Vi behöver inte fixa något". Har själv bekanta som hamnat snett när de byggt hus och vet att muntliga löften i de flesta fall är luft värda. Trist men sant.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Västra Götaland · 64 inlägg

redcoon

Medlem
    Enligt ABS 05 har köparen rätt att åberopa fel som besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen. I just detta fall tycker jag det borde vara befogat att tillåta en överbesiktning av hela entreprenaden med tanke på de grova fel som i efterhand åberopats.

14. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem
    Tråkig läsning, att dessa problem vid villabyggen fortsätter, med flertalet nya lagar och regler, får mig att undra, om man varit på rätt väg med t ex Byggfelsförsäkringen. Men det är så också, - har man betalt så har man godkännt jobbet. Därför är det viktigt att inte betala mer, än för fackmässigt utfört arbete. Bättre att hålla inne pengarna, så får motparten springa till domstol, i ett försök att komma åt dem.

15. A
    Medlem · Halland · 45 inlägg

apanap

Medlem
    Vi har fått samma besiktningsman utsedd som katastrof hade problem med. När jag pratade med GAR-BO så blev de mycket förvånade över att vi ville byta ut honom, för det var tydligen en av deras absolut bästa besiktingsmän. "Bäst" ur deras perspektiv kanske betyder att han hittar så få fel som möjligt :rolleyes:

Dessutom så hade de inga andra besiktningsmän att tillgå i området så det gick inte att byta ut honom heller, det enda alternativet var att bekosta en egen besiktningsman som gick bredvid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.