E
Skrivet av: Anonym

Det är personer som Oves fel att vi inte kan ha en vettig debatt. Alla är rasister enligt honom om man inte har samma åsikt som Ove.

E
Skrivet av: Ove

@DG men bemöt det övriga jag skrev då? Det jag menar är att du låter precis lika påläst som en rasist som argumenterar om att det inte ska tas in fler invandrare. Du far med osanningar och generaliseringar utan att kunna hänvisa till fakta. Den lilla "fakta" du kommer med motsägs av andra postare. Nä kom med lite fakta och data, svårt argumentera mot hur någon tycker o tänker.

E
Skrivet av: DG

Ove; Jag är egentligen trött på sådana som dig, som alltid tar till "Trollkortet" eller "Rasistkortet" när argumenten tryter. Det är en så primitiv argumentationsform! Men låt mig bemöta några av dina punkter.
Du skriver: "Varför skulle byggbranschen vara undantagen marknadsekonomin och dess krafter och lagar?"
Ja du Ove, behöver jag säga mer än ROT?! :D :D :D

Sen skriver du: "90% av alla byggare är rötägg vilket inte är fallet."
Det har jag aldrig sagt och jag har inga belägg för någon procentsats angående detta. Det jag vet är att byggbranschen alltid verkar befinna sig i topp när det gäller klagomål. Min egen erfarenhet och mängder med personer i min omgivning säger samma sak.
Det går inte en dag utan att man läser om drabbade kunder.
Jag tror inte att det är någon annan än du Ove som inte ser att byggbranschen har stora problem. Man måste inte sätta en procentsiffra på det för att inse detta!
Jag hävdar inte att jag har fakta och därför kan inte mina "fakta" "motsägas av andra postare"! Tvärtom så verkar det vara en del som uppskattar att jag uppmärksammar dessa frågor. Man behöver inte gilla mina teser på varför det ser ut som det gör men att, som du verkar göra, vara helt oförstående till byggbranschens problem framstår som korkat!
Om du har svårt att argumentera mot någon som "tycker o tänker" ska du nog lägga ner ditt engagemang på detta forum! :D Du är bra lustig Ove! :D

I just mitt och Maries område bor inga byggare (trots allt svartjobb så har dom inte råd att bo där) så jag har inga "byggare" att prata illa om. :D Men jag vet villakvarter där det är så, det kan inte vara kul för de byggare som faktiskt sköter sig!

E
Skrivet av: Gäst

Så du menar att din argumentation skiljer sej från en traditionell rasist? Om du läser igen så har jag aldrig påstått att du är rasist men däremot så är din argumentation slående lik en sådans.

Ja jag tycker definitivt du behöver säga mer än ROT, ursprunget i denna artikel utgår från nybyggnation och då kan inte ROT-tillämpas. Det jag menar med dess krafter är främst tillgång och efterfrågan.

Jag tog i när jag sa 90% då du sa: "Det finns några enstaka byggare kvar" enstaka torde väl motsvara 1% om ens det.

"Om du har svårt att argumentera mot någon som "tycker o tänker" ska du nog lägga ner ditt engagemang på detta forum! :D Du är bra lustig Ove! :D"
Ja ska man inte behöva fakta så kan man ju (som du) påstå precis vad som helst. Detta för verkligen diskussionen framåt och det hela till en högre nivå.

"Tvärtom så verkar det vara en del som uppskattar att jag uppmärksammar dessa frågor." Ja men det verkar vara fler som är trötta på dej och dina påståenden.

Då man inte behöver ha någon som helst verklighetsförankring så anser jag det inte lönt att fortsätta posta här. tack

Hoppas du får ett bättre liv DG och att dina aggressioner tas ut på nätet och inte på levande eller materiella ting.

E
Skrivet av: Spiken

Gång efter gång hävdar DG att ALLA gör och ALLA är besvikna och ALLA fuskar. När han får mothugg tar han till andra rallarsvingar, lika generaliserande, lika anklagande mot sina opponenter. De flesta "styggingar" har sin hemvist inom bygg, och var pga lågt IQ misslyckade genom hela skolgången och predestinerade bygg. Det mesta är skit, skräp och fusk. Alla besiktningsmän som jobbar med entreprenader är inkompetenta och lata. Bara DG vet. BARA DG har sett ljuset. Bara DG är så "bajsnödigt" medveten så han har fått uppenbarelsen. Alla andra är vilseledda och har skygglappar och sugrörsseende...

Nog är det märkligt att våra högskolor pumpar ut så mycket konstruktörer, statiker, ingenjörer, projektledare etc och att dom trots sina "svinhöga löner" (för det har dom väl alla inom bygg helt oförtjänt) och trots att dom kör "Cheva Suburban med 7-liters V-8" (för det vet ju alla att allt skumrask inom byggbranschen kör för stora bilar och skiter förutom i kunder och byggnation även miljö, enbart för nöjet - pga sina mindervärdeskomplex - att få sitta lite högre och se ner på folk vid rödljuset...) att alla dessa högskoleutbildade ändå försöker leda projekt som skall utföras av losers och inbecilla rötägg...

Eftersom DG tvångsmässigt och generaliserande i svepande ordalag måste skriva av sig sin ilska och frustration i detta forum, utan att samtidigt ge konkreta belägg för saker och ting påminner DG snarast om en rättshaverist med tvångstankar.

Det är synd att problemen inom bygg inte får en vettig och seriös diskussion. För visst finns det problem inom bygg liksom inom alla andra branscher iom att branschen består av människor som utför ett manuellt arbete - ett hantverk som många gånger kan utföras på olika sätt men ändå vara godkänt - men det sätt på vilket DG går på gagnar inte diskussionen utan blir kontraproduktivt och gränsar mot patetiskt.

Kanske du DG skulle vända dig till ett annat forum så du kan få hjälp med tvångstankarna... Din granne Maries inlägg förklarade en hel del.

Lycka till DG säger jag. Alla andra i debatten är inte dina fiender. Du förstör mer än du skapar seriös debatt. Med det så är du själv din störste fiende till den debatt du vill skapa. Du kanske borde sinna dig lite, men som du framhållit några gånger att du är stark och att du har deg så är det väl inte troligt att du är mottaglig för det. Over and out.

E
Skrivet av: Tom

Men vi har kvar LB Bygg

E
Skrivet av: hoppfull

Bäste Stefan,

Din tystnad avseende våra tidigare brev i år är svårtolkad. Jag kan förstå om du tycker det är besvärande med olika faktameddelande ifrån vår sargad bransch, men utgår ifrån att du vill bli informerad om omständigheterna. Däremot blir jag konfunderad över att vi inte får någon som helst respons ifrån dig. Må vara att du fått lägga ett stort engagemang på KD´s interna partiledardiskussioner, men vi är en bransch som behöver dig och du behöver oss för att Sverige skall kunna ta sig ur bostadsbristen.

Så har nu det första trähusföretaget gått i konkurs. LB-hus har idag enligt Kristianstadbladet, lämnat in sin konkursansökan. 200 medarbetare går nu en oviss framtid till mötes. Orsak och verkan är ju alltid svår att bedöma, men en sak är säker, hade vi haft en fungerande bostadspolitik, så hade det byggts betydligt fler bostäder och därmed också småhus. Vi hade sannolikt inte behövt verkställa alla de varsel som branschen har gjort under 2011, utan istället producerat bostäder för att minska bostadsbristen i Sverige. Varför blev det så? Tänk om du och regeringen tidigt lyssnat på våra farhågor, vidtagit åtgärder, så hade sannolikt skadan begränsats avsevärt. Istället har vi nu mängder med f.d. medarbetare som är arbetslösa och ännu mer familjer som av olika skäl inte kan få någon bostad.

Nu har merparten av byggbolagens rapporter inkommit och samtliga rapporterar en kraftig avmattning av bostadsproduktionen. Varför? Vi vet svaren och inget görs för att motverka det. Hur länge skall vi vänta på att ditt departement och övriga i regeringen agerar? Det är inte konsumenternas fel att bolånetaket infördes, ej heller deras fel att priserna gått upp pga myndighetsbeslut. Varför skall vi straffa förstagångsköpare med att utestänga dem från att göra en bostadskarriär? Är svaret p.g.a. att de inte vid 25-30 års ålder har ett eget kapital på 300 000 kr! Stefan det har ingen person, knappt ens när man går i pension! Låt oss med klokskap hantera frågan, genom att skapa ett skattefritt bolånesparande som med tidens tand kan bli en god insats i kombination med sunda amorteringsregler. Detta tar tid och vi måste därför ha långa övergångsregler på ca 15 år sannolikt. Likväl viktigt att ett sådant beslut fattas av regeringen.

Vi har tidigare berört momsfrågan och du har också kommenterat den. En momsåtergång till 12,87 % som vi hade fram till 1990, skulle sannolikt vara konsumenterna till står hjälp. Den motsvarar inte helt alla de kostnadsfördyringar som regering och myndigheter lagt på bostäder, men den skulle bidra till att bostäderna blir billigare och därmed lånar konsumenterna mindre pengar. Vi får igång byggandet av bostäder och det ger goda effekter i många delar av samhället, vilket torde vara nödvändigt då tillväxten nu avtar. 40 000 bostäder behövs årligen, när skall vi börja att bygga dessa? Utan en aktiv bostadspolitik kommer vi aldrig igång!

Vi har den 3 april ett styrelsemöte i TMF trähus och ser mycket gärna dig som gäst där, för att diskutera alla de förslag som vi under åren har tillskrivit dig. Skulle det inte passa så har vi vårt årsmöte den 10 maj, där vi gärna ser dig som talare i bostadspolitikens tjänst. Om inget av datumen passar önskar undertecknad och Leif Gustavsson VD TMF att få träffa dig, när din kalender har tid att ta emot oss.

Må väl och på återhörande!

Bästa hälsningar, Mikael Olsson

Ordförande TMF Trähus

E
Skrivet av: LBhus var ett toppalternativ som de själva lyckades sabba

Vi var nära att falla dit, men gudskelov så har dom så ordentligt urusla säljare?

Vi sitter själva med ett nöjt leende som nästan går från öra till öra, då vi så sent som i höstas blev offererade ett hus enligt egna ritningar av LB-hus och avsnoppade på ett sätt som fick oss att ivrigt berätta vad det är för företag till alla vi känner (varav ett antal skall bygga snart).

"Det tar 100 gånger så lång tid att bygga ett förtroende som det tar ett förstöra ett" - De lyckades inte en gång!

Deras säljare (som förövrigt stämmer in på många av era fördomar om en bransch utan verklighetskontakt) gav oss ett fantasipris som vi inte kunde fått en desillusionerad alkolist på 11:ans spårvagn till majorna att kasta ur sig. - Men de kunde och säljarna var totalt ointresserad av att diskutera priset trots att vi hade kommit en bit i diskussionen (trodde vi).

LB-hus som skryter i sin media att vi kan göra anpassningar då vi köper ovanför classic-serien, ville ha 600 000?!?!?! för att göra mindre justeringar på ett vinkelhus (jag menar verkligen små justeringar) från ett av deras kataloghus!

Vi skrattade åt de oändligt korkade kommentarerna från säljarna om varför de måste ta ut över en halv miljon för omritning av ett standard-enplanshus. Ojoj vad det innebar problem för deras kontor och fabrik.
Höjden av de låga kommentarerna var troligtvis "att det var så mycket jobb för deras kontor att rita om huset". Det var ett enplans på 140 kvm utan bärande innerväggar!!!

- Vi hade m.a.o kommit billigare undan om vi själv köpt en licens av deras DDS-CAD Architect och anställt en person som ritat åt oss. (Till en spottstyver av vad de ville ha)

Hela vår kontakt med LB-hus präglades av ett företag som sålt för mycket till människor som inte ifrågasätter/bryr sig utan bara vill ha nyckeln när allt är klart samtidigt som de själva åker till Thailand så de slipper svara på svåra frågor. Vi var helt enkelt ointressanta för LB-hus. (Välfinansierade, medelålders och mycket medvetna & intresserade av huset i sig)

Vi lämnade LB-hus längst ned i högen i september 2011, vilket då kändes synd för de verkade kunna nå nära vårt mål om de bara brydde sig och tog diskussionen om pris och förändringar.

Jag tror LB-hus återuppstår för vi var med om exakt samma resa i början av 90-talet.. De föll som käglor och återuppstod som svampar när bankernas krediter började flöda. Utan diskussion kommer merparten av prefab-branschen gå i kånken. Inte för att de är idioter utan för att de klarar inte förändringen från tider då man täljer guld med fällkniv från omogna 25-30 åringar till tider då krediterna stryps och verkligheten borde ta vid. Ett hus har en materialsats för ca. 550-600 tusen (enplans med platta på mark på 140 boytan) och detta är grunden för ekvationen. De skulle lätt kunna anpassa till helt nya prisnivåer och ta snabba marknadsandelar - men de klarar inte förändring. Det är för mycket köpta VD'ar, powerpoint, sälj-provsionsjakt och för lite business som styr hela branschen.

E

Hörredu Ove; När jag debatterar så pratar jag om byggbranschen som helhet därför är argumentet ROT helt korrekt! Dessutom så har vi en räntepolitik i detta land som helt styrs av våra bolån. Därmed menar jag att branschen inte klarar av att leva i en marknadsekonomi.

Jo, jag vet att det är jobbigt att höra att branschen till stor del består av "strulmänniskor". Det är inte kul men inte desto mindre sant!

Till skillnad från byggbranschen, som många gånger kan bli väldigt hotfull, så hamnar min "aggression" här och ingen annanstans.
Du får nog lägga ner procentfrågan Ove! :D

Spiken;
Skriv du av dig hur mycket du vill, byggbranschen blir inte bättre för det. Debatten blir kväst av sådana som dig som är så otroligt naiva och inte klarar av att se verkligheten.
Min granne Marie bor inte i mitt villakvarter, hon bara tror det. Det finns många som mig där ute...! :D
Visst finns det konstruktörer och ingenjörer där ute som inte tillhör den kategori av människor jag försöker beskriva men dom är ju bara en liten del av byggbranschen!

Jag ser inte mina "motdebattörer" som fiender men jag tycker fortfarande ni är extremt naiva och inte mottagliga för hur verkligheten ser ut. Det är ju min verklighet jag beskriver, och mina vänner, och mina arbetskamraters verklighet och många andra som jag ständigt läser om som har drabbats. Du kan tycka vad du vill om den men så ser det ut. Jag ser ett stort problem och försöker beskriva orsaken till den. Jag har ingen patentlösning på problemet men jag får ju diskutera problemet ändå! Du har inte samma åsikt och kallar mig rättshaverist och att jag har tvångstankar... Moget!

Lägg själv fram vad du/ni tycker är orsaken till alla problem och föreslå en lösning! Det enda ni gör är ju att personangripa mig! Jodå, jag klarar det, jag kan både ge och ta. :D Men om ni ska framstå som seriösa så får ni minsann sluta lipa och suga tag i detta jätteproblem.
Så, Spiken och Ove; Sluta lipa och säg/gör något konstruktivt!

När det gäller Mikael Olsson så är han typexemplet på problemen inom byggbranschen! Det är alla andra det är fel på! Alla andra utom byggbranschen själv! Jag ser ingen kortsiktig lösning när er bransch företräds av ett sådant stolpskott! (Micke, du får gärna kalla mig stolpskott tillbaks, jag var bara tvungen att kalla dig detta.) :D

E
Skrivet av: cg

Synd att man inte ska kuna lita på byggare. Att bygga "sitt eget hus" är det bästa jag gjort. Men man riskerar för mycket, och måste lita på okända. Synd att man inte kan lita på byggare.

E
Skrivet av: EN

Nu har konkursförvaltaren spärrat av och tejpat dörrarna till deras lager i norra stockholm....

E
Skrivet av: Kalle

Stå på dig DG, det är många som håller med dig!

E

Tack Kalle, det värmer!

E
Skrivet av: anonym

Hur många alter ego har du DG? Verkar lite överdrivet att gilla sima egna inlägg eller har du lyckas värva medlemmar i in lilla antibyggsekt???? :-):-):-):-):-)

E
Skrivet av: catten

Finns ju lurendrejare inom alla branscher. Har nyss byggt om i lägenheten bland annat mitt kök och vart supernöjd. Visst de var inte billigast men inte dyrast heller. Alla kom på utsatt tid och gjorde ett förbannat bra jobb. Var det något oväntat som skulle kosta xtra fick vi ett telefonsamtal så fick vi ta ställning vilken prisbild vi ville lägga oss på. Gällde i det här fallet flytspackling av golv. Bygget tog längre tid än beräknat så han bjöd på 20 timmar. Bara en sådan sak. vitvaror golv och klinker köpte vi till rabatterat pris av snickaren. Nu menar jag inte att alla firmor är så här bra. Men ta referenser och gå på magkänsla det sista gjorde vi absolut. Köksarkitekten kunde även rekommendera honom likaså några andra byggare som nu gått i pension.
kom i håg billigt blir dyrt och dyrt blir dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.