Byggahus.se

LB-hus badrum

1. B
    Medlem Nivå 4
    Hejsan..

Ska till att bygga med LB-hus inom en snar framtid,avrop är utfört.Så troligtvis drar bygget igång i mars månad.
    I vår leveransdokumentation vi erhållit står det att yttervägg har diff.spärr och cc600mm mellen reglar och enkelgips (cellulosa gips).Nu till några frågor...

1.Skall man inte ha cc300mm vid enkelgips?
    2.Vad är egentligen cellulosa gips 12,5mm?
    3.Är det "byggnorms-enligt" att dem levererar badrumsväggen med cellulosa gips i april/maj-08?
    3.Skall de vara diff.spärr i just badrumsväggen om man har cellulosa gips?
    5.Kan man byta denna cellulosa gips till den "nyare varianten" efteråt (LB-hus levererar ytterväggspartier dubblade),utan att skada diff.spärren?
    6.Vad ska jag göra?Huset är avropat(men ej tillverkat skulle jag tro),vi kan inte göra några ändringar från fabrik?

MVH/Baritz

2. B
    Medlem Nivå 4
    Hejsan igen...Nu vet jag iaf. vad deras sk. "cellulosagips" är..Det är en skiva som heter Fermacell av fabrikatet Xella (danskt),80% gips blandat med 20% cellulosa (returpapper) som sedan pressas ihop till en mycket slagkraftig skiva.. Står att mögelsvamp har mycket svårt att fästa på detta material pga hög gipskoncentration..!!?
    Nu undrar jag om någon har erfarenhet/kännedom av denna skiva och om den kommer vara godkännd efter 1/7-08??

MVH/Baritz

3. DVE
    Medlem Nivå 3
    Räcker med cc600 på väggarna för gips.
    Det är i taket som man måste regla tätare.

En liten fundering kan ju vara och sätta upp någon annan typ av skiva "bakom" gipsen? Detta eftersom de underlättar all typ av monteringen och dylikt i framtiden. Ungarna vill ha upp en spegelvägg, hatthyllan skall på plats, den stora tavlan över soffan skall hängas, osv osv. Jag verkligen hatar enkel gips och allt detta pluggande som krävs.

Jag skruvar på OSB på alla väggar innan jag sätter gips.

Lycka till.

//DVE

4. J
    Medlem Nivå 15
    DVE, det här gäller våtrum. Det du skriver antar jag avser resten av kåken. I badrum måste enkelgips sitta på max 450 c/c, och man får inte ha träbaserade skivor bakom.

Jag känner inte till skivan som trådstartaren frågar om, så jag kan inte svara på detta.

5. DVE
    Medlem Nivå 3
    De jag menade var självklart alla andra rum FÖRUTOM badrummet....

Och de du skriver om att " i badrum måste enkelgips sitta på max 450 c/c" är nog ingenting jag skulle rekommendera eftersom jag anser att enkelgips och badrum inte hör ihop.

6. J
    Medlem Nivå 15
    Det lät som att du svarade på trådstartarens fråga, det framgick inte att du skrev någonting som inte hade med frågan att göra..:)

Enkel- eller dubbelgips kanske inte har så stor betydelse, det är att det är kartonggips som är problematiskt i vissa fall.

7. B
    Medlem Nivå 4
    Hej allesammans....Kan meddela att jag inte längre är så intresserad av svar,men jätte tack ni som redan svarat..
    Dem skulle byta till "nya generationens gips" för vår del....Eftersom huset står till vårt förfogande för egna arbeten i
    juli/augusti-08,när dem "nya reglerna" vunnit laga kraft..

MVH/Baritz