Byggahus.se

Layout i nytt badrum

1. S
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Vi håller på att planera för renoveringen av ett badrum i en bostadsrätt och skulle gärna få lite input från forumets samlade kompetens!

Se bifogade bilder, tanken är att förutom toa, vask och dusch även få in tvättmaskin, torktumlare och städskåp.

Skulle tills vidare gärna få hjälp med:

• Hur tycker ni denna layout ser ut, förslag på andra lösningar? Handfatet på väggen mellan dusch och tvätt istället för som på bilden mellan dusch och toa?
    • Idag står toastolen ungefär som på bilden, dock en bit ut från väggen. Hur mycket jobb bedömer ni att det är att bila upp och göra om avloppet så att stolen kommer närmare bakväggen för att blockera mindre för dörren?
    • Tar även tacksamt emot tips på både butiker med kakel och inredning samt framförallt hantverkare som gör totalentreprenad i Lund-Malmö-området!
    • Andra spontana tankar och tips - vad ska vi inte missa?
    Det kommer bli en samordning mellan hantverkare - föreningen kommer bekosta rivning av kakel och asbestsanering samt omdragning av inkommande vatten så vi får avstängningsventiler. Föreningen byter även golvbrunn, dock bekostar de inte flytt av den (vilket vi kommer behöva göra), men troligen blir det smidigast att betala så att den biten ingår i föreningens entreprenad.

Kommer fylla på i denna tråd efterhand med fler frågor! :D

• Laddar…
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Ser trevligt ut!

3. Tingis
    Husägare Nivå 7
    Toastolen sitter väldigt nära dörren, är den så nu? Tänk praktiskt, vart hänger man toarullen?

4. windestal
    Husägare · Nivå 7
    Är det du ritat nu planerat så att du inte flyttar några avlopp? Isf blir ju alla andra lösningar mycket kostsammare/jobbigare, då måste man ju bila. En avvägning som du nog bör ta in offerter och se om du tycker det är värt det.

Men, om jag tänker fritt: Ser trångt ut med toan så nära dörren. Känns inte så trevligt heller. Flytta toa eller handfat till andra sidan duschen (jag skulle flytta toan isf), eller flytta duschen åt höger till mitten av den väggen (två vikbara duschdörrar som bildar en u-formad dusch och ha toan i hörnet där duschen är nu.

Om detta är en BRF, glöm inte att kolla med styrelsen så att du får tillstånd för ändringar, och så att inte stambyte ligger i en snar framtid. Det kan också vara så att de inte godtar någon bilning alls (tunna betongbjälklag ibland), då är det ju bra att veta från början, och planera därefter.

5. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Aaah!
    Fattade fel.
    Tänkte att dörren på planritningen var ett fönster. Helt tokigt!
    Toaletten sticker ut i dörrhålet. Ser ingen anledning till att ha det så trångt när resten av badrummet är ganska luftigt.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 20
    Det är praktiskt att ha toa och handfat nära dörren för oftast ska man ju bara till de två. Däremot skulle jag ju gärna byta plats på dem får att inte få dörren blockerad, trots nackdelen att toarullen inte hamnar på något riktigt bra ställe.

7. Magnussons2019
    Nybyggare Nivå 9
    Jag skulle byta plats på handfat och toalett. Pappershållaren går ju att fästa på kommoden under handfatet.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Tack för era svar, det ger en del att tänka på! Som toan och handfatet är placerade på ritningen är som de står idag - dock står toastolen en bit ut från vägg och blockerar därmed dörren mer än den skulle behöva. Vi skulle gärna trycka tillbaka den så att den hamnar så nära bakvägg som möjligt men vet inte hur mycket bildningsarbete det innebär.

Det hade varit intressant med schablonkostnader per meter för att flytta på avlopp i befintlig betongsula, men jag antar att detta är något vi bör ta med entreprenören? Avlopp för tvättmaskinen kommer vi nog inte undan att bila för tyvärr, idag finns inget avlopp i den änden av rummet...

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Nivå 20
    Skulle tro att kostnaden för att bila för toalettens avlopp är liten i förhållande till allt annat. När andra har renoverat sina badrum i BRF:en där jag bor brukar det låta mycket under två dagar i början så det bör vara tiden för att få bort befintligt kakel, klinker och bila för nya avlopp.

10. Tingis
    Husägare Nivå 7
    Jag skulle inte fästa toarullen på kommoden då man måste vrida runt sig för att på ett bra sätt ta papper. Jag byggde mitt första badrum enligt ritningen i första inlägget och det jag ångrar mest är att jag inte flyttade dörren längre ifrån toastolen för att få en bra plats för papperet.

11. Tingis
    Husägare Nivå 7
    Det finns ju excentriska anslutningar till wc så man kan flytta stolen några centimetrar men ska du ändå bila för avlopp till tvättmaskin är det nog bäst att bila allt!

12. Magnussons2019
    Nybyggare Nivå 9
    Ja jag tänker att hellre ha det på kommoden än att fästa på väggen bakom. Jag själv anser att det är mest praktiskt att ha ett tvättställ innanför dörren så att det alltid måste passeras efter toalettbesök. Lättare för mina barn att komma ihåg att tvätta sig då.

• Laddar…
  13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
  14. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Så som Demmpa föreslår är en mycket bättre layout, då blir det "rätt" när du går ut från wc ( man tvättar sig på vägen ut).

Jag har renoverat ett wc m dusch och gjorde enl ovanstående och ska "snart" bygga en attefallare på samma vis.

/B

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker det är bra om man inte behöver gå förbi duschen på vägen till toalett och handfat eftersom det lätt blir lite blött på golvet utanför duschen.

• Laddar…