Någon som kan rekommendera en smidig och lätthanterlig cirkelsåg under ~2000 kr? Gärna med sladd

Det beror på vad den skall användas till och hur länge den skall användas.

Man kan köpa eller hyra.

Men cirkelsågar är ingen "rocket-science" så man kan nog ta vilken som helst. Man kan testa vilka som känns bra på en större bygghandel.

Biltema och Lidl har prisvärda verktyg. Måste man fråga så kan det vara klokt att hålla nere priset. Med billig erfarenhet kan man sedan gå över till en mer påkostad modell. Om det skulle behövas. Passa på och köpa en av känt märke som finns på extrapris är annars en smart idé.

Lägg hellre pengar på bra sågklingor än på en dyr maskin.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kan få en bra såg för de pengarna. Snegla även på sänksåg och fundera om det istället beroende på projekt.

Billiga batteridrivna tenderar att vara för klena för annat än skivor men kan funka. De med sladd lär klara det mesta även om du köper jula/biltema.

Bra klingor av rätt typ för ändamålet är viktiga, framförallt om du vill få snygga snitt.

Hitachi( Hikoki) C6BU är sannolikt den bästa handklingan, men modellen kostar ofta >2500kr

Kika på Hikoki C6SS för ca 1300kr
Den större 185 mm Hikoki C7ST finns för bara 2090kr på Proffsmagasinet

Bönhas Bönhas skrev:
Det beror på vad den skall användas till och hur länge den skall användas.

Man kan köpa eller hyra.

Men cirkelsågar är ingen "rocket-science" så man kan nog ta vilken som helst. Man kan testa vilka som känns bra på en större bygghandel.

Biltema och Lidl har prisvärda verktyg. Måste man fråga så kan det vara klokt att hålla nere priset. Med billig erfarenhet kan man sedan gå över till en mer påkostad modell. Om det skulle behövas. Passa på och köpa en av känt märke som finns på extrapris är annars en smart idé.

Lägg hellre pengar på bra sågklingor än på en dyr maskin.
Tack bra poänger.

F fribygg skrev:
Hitachi( Hikoki) C6BU är sannolikt den bästa handklingan, men modellen kostar ofta >2500kr

Ser bra ut men alla batteridrivna va?

G g.kraft skrev:
Du kan få en bra såg för de pengarna. Snegla även på sänksåg och fundera om det istället beroende på projekt.

Billiga batteridrivna tenderar att vara för klena för annat än skivor men kan funka. De med sladd lär klara det mesta även om du köper jula/biltema.

Bra klingor av rätt typ för ändamålet är viktiga, framförallt om du vill få snygga snitt.
Sänksåg hade nog varit bästa men rätt dyra dom flesta väl?

danny84 danny84 skrev:
Nä riktiga starka sladdmaskiner

• Gilla
danny84
  • Laddar…
danny84 danny84 skrev:
Risken att såga av sladden är mindre med batteridrivna. Varför vill du inte ha batteridriven?

A
Haft med sladd i 40år, daglig produktion.
Sedan 5-6 år batteridrivet
Sågar inte i samma tempo längre men önskar jag fick börja om med en batterisåg, otroligt smidigt.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Risken att såga av sladden är mindre med batteridrivna. Varför vill du inte ha batteridriven?
Håller längre tänker jag och cirkelsåg är inget jag kommer använda dagligen. Har Bosch batterier men dom blå cirkelsågarna var lite dyra tycker jag, skulle vara Bosch gröna isåfall, vet inte hur dom är. Inte så sugen på att köpa nytt batterisystem

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
J
Av anledningen att du tänker använda cirkelsågen sällan så hade jag valt en sladdriven maskin, för ska man klyva lite tvåtumsvirke så krävs det lite power och är det något batterier inte är bra på så är det att dom blir dåliga med åren..

• Gilla
danny84
  • Laddar…
danny84 danny84 skrev:
Håller längre tänker jag och cirkelsåg är inget jag kommer använda dagligen. Har Bosch batterier men dom blå cirkelsågarna var lite dyra tycker jag, skulle vara Bosch gröna isåfall, vet inte hur dom är. Inte så sugen på att köpa nytt batterisystem
Blå GKS 18V-57-2 kostar just nu några tior mer än 2000 på Amazon, lillebror 18V-51 är några hundringar billigare. Nästa vecka är det Amazon Prime week och det är ofta kampanj på blå Bosch då.

Annars dyker det ofta upp sladdmaskiner på Tradera, lägg en bevakning där så hittar du säkert något. En ny klinga så är du hemma sen.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä riktiga starka sladdmaskiner
F fribygg skrev:

C6SS ser intressant ut men läser att den har håldiameter 30mm, kan det bli svårt att hitta ny klinga när den behöver bytas?

A
danny84 danny84 skrev:
C6SS ser intressant ut men läser att den har håldiameter 30mm, kan det bli svårt att hitta ny klinga när den behöver bytas?
Nej.

• Gilla
danny84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.