Hej!

Jag har snöat in mig på att skaffa en cirkelsåg.

De byggprojekt som finns på kortare horisont är garderober med dörrar i funkis-stil och på längre sikt ett frigge-förråd till sommarstugan samt allmän renovering hit och dit.

Jag har ännu inget batterisystem jag har investerat i (förutom en ryobi skruvdragare men låter inte den styra hur den långsiktiga maskinparken ska se ut).

Just nu funderar jag både på märke samt storlek på maskinen. Det känns bra att kunna kapa 45x45 regel i 45 graders vinkel vid behov - vilket verkar komma när man kommer till prisklassen 4000kr. Overkill?

Hjälp mig att resonera vad och vilka egenskaper jag bör tänka på för långsiktighet i mitt köp!

Hikoki C6BU3 har nog allt du kan behöva, är den för dyr (3000kr) kan du säkert klara dig med nått enklare och billigare.

• Gilla
KaptenTonfisk
  • Laddar…
Tackar - vad är det som gör den ’bra’?

Såg att denna var nätdriven och av smidighetens skull så känner jag att batteri hade nog kunnat vara skönt.

Den är nog "bäst" Att skaffa en batterimaskin verkar onödigt med din tänkta användning om du bara ska jobba där det finns nätström.

K KaptenTonfisk skrev:
Tackar - vad är det som gör den ’bra’?

Såg att denna var nätdriven och av smidighetens skull så känner jag att batteri hade nog kunnat vara skönt.
Beror på om man tycker att det är smidigast att behöva ladda batteriet stup i kvarten eller att dra fram en förlängningsladd den enstaka gånger man faktiskt är för långt från ett eluttag..

Frustrator Frustrator skrev:
Beror på om man tycker att det är smidigast att behöva ladda batteriet stup i kvarten eller att dra fram en förlängningsladd den enstaka gånger man faktiskt är för långt från ett eluttag..
Om man ska kapa en eller ett fåtal 45*45a tar man väl ändå fogsvansen om man är på taket, i skärgården eller till fjälls.

F fribygg skrev:
Om man ska kapa en eller ett fåtal 45*45a tar man väl ändå fogsvansen om man är på taket, i skärgården eller till fjälls.
Jag är ju inte som alla andra så jag tar nästan allt till fogsvansen istället för elektrisk såg..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det som var min plan var att tänka lite långsiktigt då man aldrig vet vad för projekt som dyker upp i horisonten.

Hur ska man tänka kring valet av diameter på sågblad tex?

K KaptenTonfisk skrev:
Det som var min plan var att tänka lite långsiktigt då man aldrig vet vad för projekt som dyker upp i horisonten.

Hur ska man tänka kring valet av diameter på sågblad tex?
Tänk mer i termer om sågdjup.

Nånstans mellan 50 och 60mm vill du förmodligen kunna såga igenom.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.