Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Hej!
Har en liten kolonistuga -förening med massa byggregler och petiga grannar. Är hjärtligt trött på allt och orkar inte tänka. Jag vill räkna ut korrekt. Orkar inte mer!
Bakgrund: Träddäcket lades för ca 25 år sen med tillstånd av dåvarande styrelse, områdesombud och grannar. Allt lades på mark förutom ca en m pga sluttande mark.
Har tyvärr inte sparat några papper så långt tillbaka.
Allt har varit bra, men bräder och staket ruttnar till slut och måste bytas ut…. Alla reglar kvar under.
Så det gjordes och när nästan allt var klart efter 2 mån slit på helger klagade grannen och föreningen ordf. kom. Ordf. sa att jag måste ha bygglov!!!!!!
Alltså bygglov igen! Fattade nada. Protesterade men inget hjälpte.
Helt galet, men det är som att prata med en vägg. ”måste uppfylla gällande regler”.
Till saken hör att jag aldrig skrivit på något då grannar byggt altan 10 år efter mig. Inte varit några problem. Gläds med grannar när de gör fint.
Nu har bräderna kapats så ytan är mindre än vad det varit och jag har blivit helt hjärntrött och är osäker på hur jag ska räkna ut arean på cm eftersom tomten är så sned.
Sökt lathund på nätet där man ska kunna räkna ut sneda vinklar. Hittar ingen sån.
Den enda linje som är rak är längs huskanten.
Kan någon hjälpa mig till en bra sida där flera parametrar kan fyllas i för uträkning?
Blir för ansträngande att räkna ut rektangel + flera trianglar.
Bifogar foto på min skiss
Undrar också om bara altanen ska räknas in eller om de utanpåliggande ribborna på staketet ska räknas in i ytan?
Ursäkta lång förklaring
Tack i förväg till dig som ger vägledning. 🙏🏻
Har en liten kolonistuga -förening med massa byggregler och petiga grannar. Är hjärtligt trött på allt och orkar inte tänka. Jag vill räkna ut korrekt. Orkar inte mer!
Bakgrund: Träddäcket lades för ca 25 år sen med tillstånd av dåvarande styrelse, områdesombud och grannar. Allt lades på mark förutom ca en m pga sluttande mark.
Har tyvärr inte sparat några papper så långt tillbaka.
Allt har varit bra, men bräder och staket ruttnar till slut och måste bytas ut…. Alla reglar kvar under.
Så det gjordes och när nästan allt var klart efter 2 mån slit på helger klagade grannen och föreningen ordf. kom. Ordf. sa att jag måste ha bygglov!!!!!!
Alltså bygglov igen! Fattade nada. Protesterade men inget hjälpte.
Helt galet, men det är som att prata med en vägg. ”måste uppfylla gällande regler”.
Till saken hör att jag aldrig skrivit på något då grannar byggt altan 10 år efter mig. Inte varit några problem. Gläds med grannar när de gör fint.
Nu har bräderna kapats så ytan är mindre än vad det varit och jag har blivit helt hjärntrött och är osäker på hur jag ska räkna ut arean på cm eftersom tomten är så sned.
Sökt lathund på nätet där man ska kunna räkna ut sneda vinklar. Hittar ingen sån.
Den enda linje som är rak är längs huskanten.
Kan någon hjälpa mig till en bra sida där flera parametrar kan fyllas i för uträkning?
Blir för ansträngande att räkna ut rektangel + flera trianglar.
Bifogar foto på min skiss
Undrar också om bara altanen ska räknas in eller om de utanpåliggande ribborna på staketet ska räknas in i ytan?
Ursäkta lång förklaring
Tack i förväg till dig som ger vägledning. 🙏🏻
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Tack Josth! 🙏🏻Ja jag har 2 mått för den rätvinkliga triangeln, men om du ser skissen har jag inte längs den sneda sidan. Tänkt på om det skulle gå att ”göra om” de mått jag har till en rektangel o sen dela med 2? Hmm om du förstår vad jag menar.J Josth skrev:
Tänkte på om det fanns en sida där jag kan rita in figuren och fylla i de mått jag har. Käck lathund om det finns.
Bygget har tärt på hjärna o krafter, trots att jag ” egentligen kan det” puh
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Tusen tack! 🙏🏻Vi reste dit idag och jag har mätt den sneda sidan i kväll så jag ska räkna ut arean på den rätvinkliga triangeln imorgon. Ska nog gå bra. 😃J Josth skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Hej! Det var ffa hjälp med uträkningen jag undrade, blev helt tom i huvudet, trots att jag ”egentligen” vet. Fått hjälp med det och har mätt ett par mått till som saknades.Bart skrev:
Som svar på din fråga så är det föreningen som kräver bygglov igen. Känns helt galet i hela min kropp! För enklare, mindre saker behövs inte bygglov sökas från kommunen utan det är sas delegerat till föreningens styrelse. De har ökat på med massa regler. I mitt och mångas tycke helt galet, medans andra givetvis är helt relevanta.
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Hej! Tusen tack för tips! 🙏🏻 Det låter som en sådan jag letat efter och efterfrågade.Farstatjej90 skrev:
Det ska jag också försöka leta reda på imorgon.
Skulle vara helt suuuper om det funkar, för då slipper jag räkna area för rektanglar och trianglar som sen ska adderas ihop.
Får svara dig igen när jag provat. 😊
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Tack så mycket! 🙏🏻 Mått 1 och 2 har jag. Det rutiga är 50x50 cm. Det jag missat var att mäta den sneda högra delen. Den behöver jag ju för att kunna räkna ut arean på rätvinklig triangel.K Kane skrev:
Fast imorgon ska jag prova chatgpt om det går att fylla i alla min mått där, så vips har jag ett svar. Det låter iaf fantastiskt och det var egentligen det jag önskade.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nytt: mäklaren anser min 40 kvm vind är noll biarea?
Köpa & Sälja hus -
Novis på solceller, hjälp mig att räkna på kabelarea plis!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Ökar byggarean om jag lägger till husknutar?
Övrigt husrelaterat