J Jimp skrev:
Såg nu att första bilden blev kass. Men visst, det är ju inga jättesprickor. Bara halvt störande.
Hur länge lät du fogen härda innan du måla?

• Gilla
Byggglad
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att fogens tjocklek också spelar in en hel del.

Men enklaste lösningen är nog ändå att sätta taklister

S snowjim skrev:

Har riktigt grova fogar med multibond mot platsbyggd garderob utan problem. Glipa på 10mm.

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Hur länge lät du fogen härda innan du måla?
En hel vecka. Jag ska peta lite försiktigt på det i morgon och se hur det ser ut. Det skulle ju kunna vara färgen som börjat släppa. Fast fogen skulle förvisso vara övermålningsbar...

S snowjim skrev:

Taklister som fästs i väggen bara kan ju ta upp rörelser utan att det syns

J Jimp skrev:
En hel vecka. Jag ska peta lite försiktigt på det i morgon och se hur det ser ut. Det skulle ju kunna vara färgen som börjat släppa. Fast fogen skulle förvisso vara övermålningsbar...
Spalter måste vara proportionella mot rörelsen elasticiteten i fogmassa och fäste och armering!
Dvs det blir aldrig bra med för tunt eller för tjockt
Sedan finns det trix som proffsen lär sig nämligen geometrin i tvärsnittet på fogen!
De vet hur de skär munstycke och om de använder bottenlist som stöd för fogmassa
Till sist vet de torktid och vet när de kan måla och hur de målar för att inte förstöra fogens vidhäftning då både fogmassa och färg och underlag löses av samma vatten om fogen inte är lagom torr

Skulle man kunna dra på en fogsträng till?

J Jimp skrev:
Skulle man kunna dra på en fogsträng till?
Japp:D(y)

Slängde på en sträng till nu, men något måste ha varit fel med den här tuben. När jag kört halva sträckan så blev massan gulaktig och lite rinnig. När jag sedan slätade ut det framkom klumpar några ställen...gammal tub? Målar in det här om några dagar, ser det för jävligt ut så får jag försöka trolla till det med en list, även om jag helst sluppit det.

• Vägg med nydragen, klumpig och ojämn fogmassa som ser gulaktig och rinnig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jimp skrev:
Slängde på en sträng till nu, men något måste ha varit fel med den här tuben. När jag kört halva sträckan så blev massan gulaktig och lite rinnig. När jag sedan slätade ut det framkom klumpar några ställen...gammal tub? Målar in det här om några dagar, ser det för jävligt ut så får jag försöka trolla till det med en list, även om jag helst sluppit det.
Den hann inte torka innan du slätade ut den?
Latexfog tycker i alla fall jag torkar rätt fort så man måste vara snabb, annars kan den få en hinna med ojämnheter som resultat.

nikasp
Jag har en ful fog i köket jag stört mig på i två år. Köper inte icke-märkes efter det. Så jäkla trist om man gör allt annat perfekt och sen dålig fogmassa som blir ful.

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Den hann inte torka innan du slätade ut den?
Latexfog tycker i alla fall jag torkar rätt fort så man måste vara snabb, annars kan den få en hinna med ojämnheter som resultat.
Nä, den hann inte torka. Tror mer på en dålig tub...

nikasp nikasp skrev:
Jag har en ful fog i köket jag stört mig på i två år. Köper inte icke-märkes efter det. Så jäkla trist om man gör allt annat perfekt och sen dålig fogmassa som blir ful.
Jo, det är sant.

Biltema har sina fogtuber LIGGANDES i en stor korg i min stad. Bör inte tuberna lagerhållas stående? Tuben jag köpte senast hade ju "skurit sig" så massa gul vätska kom ut efter ett par tryck. Den hade väl antagligen legat i botten om tuben förvarats stående.

Just det, jag gav upp fogandet och satsar på diskreta lister istället.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
En till bumpning..! :)

Har fått liknande sprickor efter att ha målat fog mellan vägg och tak (isolerfärg resp tapetgrund inunder). det verkar dock koncentrerat till endast en av väggarna. Kanske större rörelser i just den väggen.

Hursomhelst testade jag att slipa ner fogfärgen med ett hopprullat slippapper och det blev ganska bra! Verkar faktiskt som om det bara är själva färgen som spruckit.

Skulle det räcka med att bara slipa ner sprickorna inför andra strykningen eller borde jag stryka på en ny fog innan?

Sprickor i vit färg längs med fog där en vägg möter taket, antydan till underliggande tapetgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.