4 071 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Låta plåtfasad sitta kvar vid tilläggsisolering utifrån
Någon sakkunnig som kan tydliggöra såväl negativa som positiva förluster och vinster med att tilläggsisolera samt sätta ny panel direkt på den befintliga plåtfasaden? Husets stomme är för övrigt plankvägg 75mm.
En nackdel skulle kunna vara att plåten agerar ventilation så att kall luft kan komma in bakom isoleringen. Dessutom bygger ju plåten (beroende på typ) några cm i väggtjocklek helt i onödan. Vid tilläggsisolering får man ju ofta problem med att det ser estetiskt konstigt ut med små takutsprång och djupa fönstersmygar utvändigt, onödigt att förvärra det i onödan.
Den enda fördelen jag möjligen kan tänka mig är att plåten skulle kunna bidra till en någon mer vindtät vägg, men jag skulle absolut ha rivit bort den, det är lätt att sätta vindduk eller att isolera med ett material som är vindtätt.
Den enda fördelen jag möjligen kan tänka mig är att plåten skulle kunna bidra till en någon mer vindtät vägg, men jag skulle absolut ha rivit bort den, det är lätt att sätta vindduk eller att isolera med ett material som är vindtätt.
Tack för tipset. Att jag väger frågan beror på att det är 550kvm plåt som ska ner och jag hade gärna sluppit den manövern om det verkligen inte ger added value eller hur man ska uttrycka det.Gabbe1 skrev:En nackdel skulle kunna vara att plåten agerar ventilation så att kall luft kan komma in bakom isoleringen. Dessutom bygger ju plåten (beroende på typ) några cm i väggtjocklek helt i onödan. Vid tilläggsisolering får man ju ofta problem med att det ser estetiskt konstigt ut med små takutsprång och djupa fönstersmygar utvändigt, onödigt att förvärra det i onödan.
Vanlig förzinkad och lackad plåt skulle jag tro. Att fylla utrymmet bakom plåten innebär mer arbete än att riva ned den. Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att kapa plåten rakt nertill och sätta en regel som bygger mer än plåten, där regeln dessutom får agera intrångsskydd mot råttor och möss. Helt tätt blir det i så fall inte.TimPellet skrev:
Redigerat:
Börjar inse att det kommer innebära i stort sett lika mycket arbete om jag låter plåtfasaden sitta kvar, samt dessutom en del fuktrisker. Om jag ändå ska lämna in plåtfasaden på återvinning så kan jag ta ner den snabbt utan hänsyn till skador på plåten. Frågan är vilket snabbaste sättet är att få bort farmarskruven som håller plåten, förutom att skruva ur dem med skruvdragare i borrläge?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan jag låta kabeln sitta kvar?
El -
Låta matta sitta i trappa eller jobba bort den?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva kök - plocka ner kakel eller låta det sitta?
Kök -
Ta bort vinyltapet, kan jag låta det undre lagret sitta kvar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan jag låta MDF-skivorna sitta kvar på badrumsväggarna när jag renoverar?
Badrum