25 819 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Låta elektriker gå över all el i huset?
Sida 1 av 6
Hej,
Vi har haft strul med vår el vilket har lett till att en massa elprylar gått hädan,
detta anmäldes till försäkringsbolaget vilket i sin tur rekommenderade att en elektriker
skulle kika på problemet. Elektriker var här och felsökte och hittade en massa felaktigheter,
hans rekommendation vara att gå över all el i huset och göra om / byta det som är dåligt.
Vad ska jag tänka på?
En sak är att få jord draget över allt men finns det mer att passa på att göra?
Huset är från 1936, elcentralen är relativt ny med automatsäkringar och jordfelsbrytare.
Vi har haft strul med vår el vilket har lett till att en massa elprylar gått hädan,
detta anmäldes till försäkringsbolaget vilket i sin tur rekommenderade att en elektriker
skulle kika på problemet. Elektriker var här och felsökte och hittade en massa felaktigheter,
hans rekommendation vara att gå över all el i huset och göra om / byta det som är dåligt.
Vad ska jag tänka på?
Huset är från 1936, elcentralen är relativt ny med automatsäkringar och jordfelsbrytare.
Låter som den elektrikern inte vet vad hen pratar om.S sladdbarn skrev:Hej,
Vad ska jag tänka på?
Du behöver hitta en som kan hitta fel stället istället för att byta fungerande delar till höger och vänster.
Jag tror iofs elektrikern vet vad han pratar om, vi har bla tygkablar och en massa konstiga inkopplingar, tex har ibland lampsladd använts som installationskabel. Jord är ansluten i vissa uttag men är inte inkopplad m.m.E El-Löken66 skrev:
Jordfelsbrytare som var bortbyglad är åtminstone inkopplad nu.
Kunde han säga något om orsaken till att saker gått sönder? Om det är flera fel uppdagade låter det för mig klokt att gå igenom allt och byta det som är dåligt. Skall du göra mer än så är jordade uttag en bra idé. Du kan ju även passa på att få dit fler uttag om det behövs. Ofta är det ganska får uttag med dagens mått om huset är gammalt.
Oavsett vilket måste ju grundfelet hittas och åtgärdas.S sladdbarn skrev:
Att tygkablar jobbar på övertid behöver du ju ingen elektriker för att berätta.
Det kan också vara att felet inte ens ligger på din anläggning.
Vore trist om du köpte massa nytt och allt slogs sönder igen.
Är lite osäker på om han säkert vet vad som hänt, har pratat med flera med el-kunskap och alla tycker det är ett konstigt fel. Men med många glada amatörer i 85 år gammalt hus kan det hända många spännande saker antar jag....A Avemo skrev:Kunde han säga något om orsaken till att saker gått sönder? Om det är flera fel uppdagade låter det för mig klokt att gå igenom allt och byta det som är dåligt. Skall du göra mer än så är jordade uttag en bra idé. Du kan ju även passa på att få dit fler uttag om det behövs. Ofta är det ganska får uttag med dagens mått om huset är gammalt.
Då kanske det kan vara läge att sätta in en mätning som får gå en vecka eller så, men steg 1 är att gå genom hela anläggningen samt nätägarens del, har så mycket gått sönder är det troligen från huvudcentralen och uppåt.S sladdbarn skrev:
All kabel som inte är plats behövs bytas och ett par jordfelsbrytare kan installeras. Men det hjälper knappast grundproblemet.
Vad menar du med att saker gått sönder? Vad har gått sönder och hur?
Att byta det som behöver bytas för att det är direkt fel, exempelvis fel typ av kabel, blandat jordat/ojordat i rum och liknande känns ju självklart, men det är ju precis som El-Löken66 skriver är det ju bra att gå till källan med vad som gjort att de saker som gått sönder gått sönder, så att man inte bygger om anläggningen mer eller mindre och ändå har kvar källan till problemen och helt nymonterade delar pajjar igen...
Att byta det som behöver bytas för att det är direkt fel, exempelvis fel typ av kabel, blandat jordat/ojordat i rum och liknande känns ju självklart, men det är ju precis som El-Löken66 skriver är det ju bra att gå till källan med vad som gjort att de saker som gått sönder gått sönder, så att man inte bygger om anläggningen mer eller mindre och ändå har kvar källan till problemen och helt nymonterade delar pajjar igen...
På din beskrivning låter det som att elektrikern hittat sådant som ovillkorligen bör bytas ut. Tygisolerade trådar till exempel. Och som sagt glada amatörer under 85 år kan orsaka många fel. Så långt inget att diskutera. Elen behöver en översyn. Men det är lite udda när saker gått sönder. Det är hög tid att se över elen i huset. Där har elektrikern helt rätt. Men det är inte troligt att tygisolerade trådar eller lampsladdar orsakar att ansluten utrustning går sönder. Vad har gått sönder och hur? Det vore olyckligt om du bytte allt dåligt i huset och sedan fortfarande hade kvar problemet med att saker går sönder.S sladdbarn skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 142 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 142 inlägg
A Avemo skrev:På din beskrivning låter det som att elektrikern hittat sådant som ovillkorligen bör bytas ut. Tygisolerade trådar till exempel. Och som sagt glada amatörer under 85 år kan orsaka många fel. Så långt inget att diskutera. Elen behöver en översyn. Men det är lite udda när saker gått sönder. Det är hög tid att se över elen i huset. Där har elektrikern helt rätt. Men det är inte troligt att tygisolerade trådar eller lampsladdar orsakar att ansluten utrustning går sönder. Vad har gått sönder och hur? Det vore olyckligt om du bytte allt dåligt i huset och sedan fortfarande hade kvar problemet med att saker går sönder.
Det är i stort sett bara fel på inkommande nollans anslutning som kan orsaka att saker går sönder. Inte att jord saknad eller att du har tygkablar.
en trefasgrupp som tappar nollan ger samma symptom i den gruppen som ett tapp av inkommande nolla.
Håller med här men nu är det tydligen som så att elektrikern har rätt i sak enligt TS, jag står fast vid mitt första inlägg i denna tråd, en sak har inte med en annan att göra men nu har ju TS fått info och kan fatta beslut tycker jag.S SueCia skrev:
En annan sak att poängtera är att har elektrikern inte hittat felet kan det ju ligga kvar och i värsta fall ställa till med spänningssatta åtkomliga delar - barnen dör, överspänningar i elektronik - huset brinner ner och alla dör. Som exempel.
Men måhända har elektrikern bättre koll än vad det verkar, kanske är felet redan åtgärdat och denne hoppat vidare till steg 2 - underhåll.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 651 inlägg
Jag skulle säga att det viktigaste är att du hittar förtroende för en elfirma. Det finns ingen anledning att ifrågasätta att anläggningen behöver en upprustning. Men det är samtidigt intressant att veta vad för slags fel som får apparater att gå sönder. Dessa två saker hänger inte riktigt ihop, och du bör ju inte betala för en arbete som inte löser grundproblemet.S sladdbarn skrev:
Om du har möjlighet att beskriva din anläggning och ditt problem med utförligt och posta många bilder så kan du få en bedömning härifrån.
Du kan ju låta hela huset besiktigas gällande elen och få en statusrapport som du sedan hanterar med elektrikern och får ett "kvitto" på vad som skall göras.
Finns firmor som pysslar med detta exempelvis https://sakerelsyd.se/besiktning/, Jag har dock inte använt dessa själv men dom verkar finnas i närheten av halland.
Finns firmor som pysslar med detta exempelvis https://sakerelsyd.se/besiktning/, Jag har dock inte använt dessa själv men dom verkar finnas i närheten av halland.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 142 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 142 inlägg
Sammy_j skrev:
Det skulle han givetvis kunna göra för att få en uppfattning om elens allmäna skick. Men det är inte en besiktning som ska göras för att komma till rätta med grundproblemet att saker går sönder. Det är en helt vanlig felsökning som måste göras av en elektriker som inte bara går på autopilot utan även kan tänka litegrann.
Felsökningen i TS fall är tämligen rätt fram:
Kontrollera nollans anslutning i elcentralen
Kontrollera nollans anslutning i kabelskåpet huset matas ifrån
Sätt upp en långtidsmätare som mäter trefasigt inkl. nolla över tid i huset.
Det finns ju även en överhängande risk att det är slumpen som dödat TS prylar och inte ett elfel
Moderator
· Stockholm
· 52 729 inlägg
En beskrivning, gärna detaljerad över vad som gått sönder och ev. andra observationer (typ lampor som varierar i ljus, konstiga ljud från elcentralen eller uttag), skulle vara bra.
De fel som elektrikern tydligen hittat behöver iofs åtgärdas, men det är knappast det som orsakat att saker går sönder.
De fel som elektrikern tydligen hittat behöver iofs åtgärdas, men det är knappast det som orsakat att saker går sönder.