9 192 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Lasyr rullar av från panel - Fiskarhedenvillan
Pigmenteringen i lasyr är A & O för att tåla UV strålning.Huddingebo skrev:
Farsan duttade transparant på söderväggens nedre matta del vet jag, men annars inget.
Det var Beckers lasyr (jag hittade prov-färg-kartan), den var oljebaserad.
Ingen bra bild men huset såg "nytt ut" efteråt, & betongpannorna är 50 år idag (svarta)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hahaha, ja vill sambon ha den så (man får välja sina strider)A andréhå skrev:
I mina ögon så är inte detta en lasyr, utan en form av toning.
Känns som järnvitriol skulle kunna ligga väldigt nära i färgton, men ge ett avsevärt bättre skydd & livslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör en tidslinje med hur ni skött väggarna detta uppstått på, ta reda på vilken leverantör av lasyr de har och kolla igenom leverantörens skötsel anvisning. Det är ju inte FHV som sätter den utan leverantören av lasyren. Har man fullgjort sin del av detta har jag mycket svårt att se hur FHV kan neka en reklamation de ändå inte kommer stå för.
Såhär svarar chat vid fråga kring ämnet.
Konsumentköplagen reglerar köp av varor mellan en näringsidkare (t.ex. husleverantören) och en konsument. Om huset eller lasyren flagnar inom en relativt kort tidsperiod, kan det klassas som ett fel i varan enligt lagen. Enligt Konsumentköplagen har du rätt att reklamera ett fel om:
Det kan finnas en garanti på arbetet eller lasyren som husleverantören utfört, och om den inte uppfyller förväntade krav enligt avtalet kan det också vara ett underlag för reklamation. Även om garantin inte uttryckligen omfattar lasyren, kan det vara relevant om det är en del av husleveransen. Om inget specifikt avtal om garanti finns kan du hävda att det finns en underförstådd garanti på den kvalitet och hållbarhet du kan förvänta dig från ett normalt husbyggande.
Om det är ett tjänsteavtal för målning eller lasyrbehandling som du vill reklamera, kan Konsumenttjänstlagen vara tillämplig. Om husleverantören ansvarar för målning eller lasyr av huset, och arbetet inte utförts korrekt eller enligt branschpraxis, kan du reklamera under denna lag.
Om du inte får gehör från husleverantören kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan ge rekommendationer och besluta om ersättning i tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN kan ha stor påverkan på hur företaget väljer att hantera reklamationen.
Om du har dokumentation (t.ex. bilder, kvitton eller avtal) som stöder din sak, bör du inkludera dessa i reklamationen.
Såhär svarar chat vid fråga kring ämnet.
1. Konsumentköplagen (1990:932)
Konsumentköplagen reglerar köp av varor mellan en näringsidkare (t.ex. husleverantören) och en konsument. Om huset eller lasyren flagnar inom en relativt kort tidsperiod, kan det klassas som ett fel i varan enligt lagen. Enligt Konsumentköplagen har du rätt att reklamera ett fel om:
- Felet är ursprungligt eller har uppkommit inom ett år efter köpet (garanti och reklamationstid kan variera beroende på avtal, men två år är en rimlig tidsperiod).
- Felet anses vara något som skulle kunna förväntas under normal användning av varan, men inte om det beror på exempelvis bristande underhåll eller felaktig användning.
Viktiga paragrafer:
- 2 kap. 10 § Konsumentköplagen: Fel i varan ska reklameras inom två månader efter att du märkt felet. Om felet inte går att åtgärda på ett rimligt sätt har du rätt till avdrag på köpeskillingen eller till och med hävning av köpet.
- 20 § Konsumentköplagen: Här regleras rätten att kräva en ny vara eller att få varan reparerad om den inte motsvarar vad som avtalades.
2. Fel i tjänst och garanti
Det kan finnas en garanti på arbetet eller lasyren som husleverantören utfört, och om den inte uppfyller förväntade krav enligt avtalet kan det också vara ett underlag för reklamation. Även om garantin inte uttryckligen omfattar lasyren, kan det vara relevant om det är en del av husleveransen. Om inget specifikt avtal om garanti finns kan du hävda att det finns en underförstådd garanti på den kvalitet och hållbarhet du kan förvänta dig från ett normalt husbyggande.
3. Konsumenttjänstlagen (1985:716)
Om det är ett tjänsteavtal för målning eller lasyrbehandling som du vill reklamera, kan Konsumenttjänstlagen vara tillämplig. Om husleverantören ansvarar för målning eller lasyr av huset, och arbetet inte utförts korrekt eller enligt branschpraxis, kan du reklamera under denna lag.
- 4 § Konsumenttjänstlagen: Om det finns ett fel i utfört arbete (t.ex. lasyren flagnar för tidigt), har du rätt att reklamera och få arbetet rättat.
- 7 § Konsumenttjänstlagen: Om det inte går att rätta felet på ett rimligt sätt kan du även begära prisavdrag eller häva tjänsten.
4. Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du inte får gehör från husleverantören kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan ge rekommendationer och besluta om ersättning i tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN kan ha stor påverkan på hur företaget väljer att hantera reklamationen.
Rekommendationer för reklamation:
- Skicka en formell reklamation till husleverantören och påpeka att lasyren flagnar inom en tidsperiod som är för kort för normalt slitage. Påminn dem om deras ansvar enligt Konsumentköplagen och/eller Konsumenttjänstlagen.
- Om de inte svarar eller vägrar, ta kontakt med ARN för vidare vägledning eller beslut.
Om du har dokumentation (t.ex. bilder, kvitton eller avtal) som stöder din sak, bör du inkludera dessa i reklamationen.
De ser felet men vill inte betala för att åtgärda det...A andréhå skrev:
ARN är tyvärr tandlöst.
Klicka här för att svara