Hej!
Byggde hus med Fiskarhedenvillan och flyttade in hösten 21. Nu 2 år senare så har jag märkt att lasyren har börjar rulla av och lossna på sina ställe.. Detta anmälde vi till FHV och dom menar på att det är vi som inte skött panelen rätt, vilket vi har. Är det någon mer som har detta bekymmer?
 
  • Gilla
Henrik Elen
  • Laddar…
Inget svar än. Vad menas med att lasyren rullar upp och att FHV säger något om sköttsel. Vem har valt lasyren , verkar textmässigt som att lasyren inte har sugit in, utan bara ligger på ytan som ett papper. Var panelen förbehandlad, samt foto på hur det ser ut
 
  • Gilla
Henrik Elen
  • Laddar…
A andréhå skrev:
Hej!
Byggde hus med Fiskarhedenvillan och flyttade in hösten 21. Nu 2 år senare så har jag märkt att lasyren har börjar rulla av och lossna på sina ställe.. Detta anmälde vi till FHV och dom menar på att det är vi som inte skött panelen rätt, vilket vi har. Är det någon mer som har detta bekymmer?
Hej,

Vi har exakt samma problem och även våra grannar!

Vi valde den lasyr som var på framsidan på fiskarhedenvillans katalog, mycket ledsna och besvikna.

Har ni fått någon mer respons från fiskarhedenvillan?
 
Hej.
Jag har en väldigt lång historia om detta..
som jag skrev så hävdade dom på fiskarhedenvillan att vi inte skött panelen rätt, att panel i utsatta lägen kan behövas strykas med väldigt täta intervaller, typ vart annat år. Vi har skött de precis efter direktiv vi fått.

Jag ringde då Sävedalens färg som vi köpte lasyren av för att rådfråga hur vi ska gå vidare med detta o hans svar var att Fiskarhedenvillan har väldiga bekymmer med detta o han hade pratat med flera besvikna Fiskarhedenvillankunder som hade detta problem.
Jag har även varit i kontakt med Teknos i ärendet för att höra deras synpunkt och fick samma svar att en lasyr i utsatt läge med mycket sol o vind måste underhållas kanske vart annat år.
Den informationen fick inte vi när vi bestämde oss för denna färgen, då hade vi absolut inte valt den.
Jag krävde av fiskarhedenvillan att dom skulle måla om hela huset vilket dom på fiskarhedenvillan inte var intresserad av utan kunde sträcka sig till att vi skulle få färg men fick måla själva.
Aldrig sa jag! Ni ska måla huset också.

Där o då kom vi inte längre med våran pajkastning så jag anmälde till Arn, väntade 5-6 månader och fick avslag på det. Varför kommer jag inte exakt ihåg nu.
Skulle jag ta de vidare så hade det förmodligen kostat oss pengar med jurister osv så då kände jag inte kom längre utan fick motvilligt gå med på deras usla idé.
Så till sist fick vi 20.000kr av Fiskarhedenvillan och köpte 9 burkar lasyr som ska räcka till två strykningar till huset.

Varför dom ville ge oss färg eller pengar förstår jag faktiskt inte när dom hävdar att det som har hänt är fullt normalt.. idioti!

Vi har också en granne som har samma bekymmer men hon har inte byggt huset därav har jag inte haft ngn kontakt med henne ang detta.

Hur tänker ni gå till väga?

Jag har börjat borsta huset nu för vi ska börja måla om nösta helg.
Så här ser det ut när jag borstat. Träpanelfasad med flagnande färg efter borstning, vid ett fönster med solreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått enkelplanshus med två stora fönster och altan, två stolar och ett bord med växt. Panelen ser väderpåverkad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!

Tusen tack för svar!

Det låter i princip identiskt som processen här, vi är två hus som byggt samtidigt och använt samma lasyr och fått en exakt samma problem.

Vi har varit också varit i kontakt med Sävedalen, Arn och fiskarheden och samma svar, dvs noll ansvar utan menar att vi skulle gjort fel när vi följt instruktionerna till punkt och pricka.

Ingen information gavs om detta när vi valde lasyren och efterfrågade att den skulle vara hållbar vilket vi blev övertygade om att den skulle vara.

Efter problem uppstått hänvisas till att underhåll krävs i söderläge vartannat år, absolut ingen skulle ju välja denna lasyr om man visste att man skulle behöva måla om vartannat år, är ju helt värdelös i princip.

Kan man försöka gå ihop med så många som möjligt och föra gemensam talan?

Vi är i alla fall två hus är som skulle vara intresserade.
 
  • Grå träfasad med lasyrproblem, exempelvis fläckar, syns på en husvägg med ett svart väggljus och en lanternin längst ned i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grånad träfasad med ljusare fläckar och slitage, potentiellt orsakade av bristande lasyrskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja väldigt lika historier.

Jag har så svårt att förstå hur dom inte kan se felet. Utan vara rakryggade o säga att ni har gjort fel i underhållet.

Jag är mer än gärna med i så fall. Är dock inte så insatt i juridikens värld.
 
Farstatjej90
Detta med vartannat år, står det någonstans?
Finns ju en del fall med garantier och sånt med olika villkor som är där för att garantin aldrig ska gälla...
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
Det står det säkert, eller något i stil med att i utsatta lägen kan tätare intervall av underhåll behövas. Den informationen fick inte vi utan litade på dom att de skulle vara en bra färg. Man hade säkert kunnat läsa sig till de innan vi bestämde oss för den med det gjorde vi inte.
 
  • Gilla
Trötter-78 och 1 till
  • Laddar…
Är det någon "modern" vattenbaserad lasyr?
De hus målade med lasyr jag har vetskap om har iaf hållt sig fina i minst 10år.
Och de har definitivt inte fått trät grånat så hemskt som bilderna visar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det någon "modern" vattenbaserad lasyr?
De hus målade med lasyr jag har vetskap om har iaf hållt sig fina i minst 10år.
Och de har definitivt inte fått trät grånat så hemskt som bilderna visar.
Ja det känns som att vi inte pratar om samma lasyr.
Oljegrund-lasera-& sist genomskinlig täcklasyr.

Farsans hus laserades 1976 i brun lasur, & nu 2018 laserade jag om det.
Endast södersidan var dålig "här & där", speciellt första metern upp från grunden.

Ju mörkare lasyr ju bättre UV motstånd.
Trist för er som drabbats!
 
J jawen skrev:
Ja det känns som att vi inte pratar om samma lasyr.
Oljegrund-lasera-& sist genomskinlig täcklasyr.

Farsans hus laserades 1976 i brun lasur, & nu 2018 laserade jag om det.
Endast södersidan var dålig "här & där", speciellt första metern upp från grunden.

Ju mörkare lasyr ju bättre UV motstånd.
Trist för er som drabbats!
Det var verkligen en sensationellt lång livslängd på den lasyren!
Generellt har annars lasyr en lite kortare livslängd än normal täckfärg av god kvalitet men väljs av estetiska skäl.

Men vattenbaserad lasyr var något nytt för mig...
Trävaruleverantörerna tackar nog för den..
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
R
J jawen skrev:
Ja det känns som att vi inte pratar om samma lasyr.
Oljegrund-lasera-& sist genomskinlig täcklasyr.

Farsans hus laserades 1976 i brun lasur, & nu 2018 laserade jag om det.
Endast södersidan var dålig "här & där", speciellt första metern upp från grunden.

Ju mörkare lasyr ju bättre UV motstånd.
Trist för er som drabbats!
Allt var bättre förr. Mer tätvuxet trä, bättre lasyr, bättre färg...
20-30 år kan man kräva att ytbehandlingen skall hålla utan särskild åtgärd.
Det är liksom inte gratis att kladda med sådant heller. Skall det dessutom lejas bort så pratar vi stora pengar.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
H Henrik Elen skrev:
Hej!

Tusen tack för svar!

Det låter i princip identiskt som processen här, vi är två hus som byggt samtidigt och använt samma lasyr och fått en exakt samma problem.

Vi har varit också varit i kontakt med Sävedalen, Arn och fiskarheden och samma svar, dvs noll ansvar utan menar att vi skulle gjort fel när vi följt instruktionerna till punkt och pricka.

Ingen information gavs om detta när vi valde lasyren och efterfrågade att den skulle vara hållbar vilket vi blev övertygade om att den skulle vara.

Efter problem uppstått hänvisas till att underhåll krävs i söderläge vartannat år, absolut ingen skulle ju välja denna lasyr om man visste att man skulle behöva måla om vartannat år, är ju helt värdelös i princip.

Kan man försöka gå ihop med så många som möjligt och föra gemensam talan?

Vi är i alla fall två hus är som skulle vara intresserade.
Vi har också en Fiskarhedevilla målad hösten 22 med samma lasyr. Brädorna grundmålade. Vi har samma utseende. Bilden här är från en sida i öster.
Jag är ju inne på att måla om huset med annan lasyr men vad?
Jäkligt trist detta!!!!!
 
  • Grå träpanel målad med lasyr, visar ett väderbitet utseende med spikar synliga längs brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni fått för respons från fiskarhedenvillan?
 
A andréhå skrev:
Hej.
Jag har en väldigt lång historia om detta..
som jag skrev så hävdade dom på fiskarhedenvillan att vi inte skött panelen rätt, att panel i utsatta lägen kan behövas strykas med väldigt täta intervaller, typ vart annat år. Vi har skött de precis efter direktiv vi fått.

Jag ringde då Sävedalens färg som vi köpte lasyren av för att rådfråga hur vi ska gå vidare med detta o hans svar var att Fiskarhedenvillan har väldiga bekymmer med detta o han hade pratat med flera besvikna Fiskarhedenvillankunder som hade detta problem.
Jag har även varit i kontakt med Teknos i ärendet för att höra deras synpunkt och fick samma svar att en lasyr i utsatt läge med mycket sol o vind måste underhållas kanske vart annat år.
Den informationen fick inte vi när vi bestämde oss för denna färgen, då hade vi absolut inte valt den.
Jag krävde av fiskarhedenvillan att dom skulle måla om hela huset vilket dom på fiskarhedenvillan inte var intresserad av utan kunde sträcka sig till att vi skulle få färg men fick måla själva.
Aldrig sa jag! Ni ska måla huset också.

Där o då kom vi inte längre med våran pajkastning så jag anmälde till Arn, väntade 5-6 månader och fick avslag på det. Varför kommer jag inte exakt ihåg nu.
Skulle jag ta de vidare så hade det förmodligen kostat oss pengar med jurister osv så då kände jag inte kom längre utan fick motvilligt gå med på deras usla idé.
Så till sist fick vi 20.000kr av Fiskarhedenvillan och köpte 9 burkar lasyr som ska räcka till två strykningar till huset.

Varför dom ville ge oss färg eller pengar förstår jag faktiskt inte när dom hävdar att det som har hänt är fullt normalt.. idioti!

Vi har också en granne som har samma bekymmer men hon har inte byggt huset därav har jag inte haft ngn kontakt med henne ang detta.

Hur tänker ni gå till väga?

Jag har börjat borsta huset nu för vi ska börja måla om nösta helg.
Så här ser det ut när jag borstat. [bild][bild]
Om ni fick 20 000 i handen varför köpa samma usla färg igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.