Är det nödvändigt att sätta in en lastbalanserare idag? Ska beställa en Zaptec Go 2.

Nu när effektavgifter är på gång så är det väl inte längre möjligt att trycka på när elen är billigt. Så jag laddar oftast på låg effekt och kör inte så långt per dag att jag tömmer batteriet. Har man då nytta av en lastballanserare idag?

Hur resonerar ni?

Bonusfråga. Har redan en Zaptec Go idag. Kan en (1) lastbalanserare kopplas till båda boxarna?

Vad har du för huvudsäkring och uppvärmning i huset?
Varför 2 boxar? Kommer du att ladda 2 bilar samtidigt?

Jag har 16 A och fjärrvärme. Laddar med 3x6 A sen effektavgiften kom. Satte in lastbalansering, för "det är bra att ha när du bara har 16 A", men den används inte sen jag drog ner laddeffekten.

L Lundstroem1 skrev:

Jag har 16 A och fjärrvärme. Laddar med 3x6 A sen effektavgiften kom. Satte in lastbalansering, för "det är bra att ha när du bara har 16 A", men den används inte sen jag drog ner laddeffekten.
Frågan är om inte de ökade laddförlusterna du får när du laddar med låg effekt äter upp eventuell besparing på effektavgiften.
Men det har du säkert koll på.

GoC GoC skrev:
Frågan är om inte de ökade laddförlusterna du får när du laddar med låg effekt äter upp eventuell besparing på effektavgiften.
Men det har du säkert koll på.
Koll vet jag inte, men frågan kommer ju ofta upp, så gör ett försök till kalkyl, med mina förutsättningar.
TS får ursäkta ifall vi kommer ifrån frågeställningen, men kan väl ha en viss relevans.

Antaganden:
  • Laddar 250 kWh/månad, 125 mil/månad
  • Nätägare Ellevio, halva effekten räknas på natten
  • Laddar kl 22-06 med 3x6 A, 4 kW
  • Effektavgift 80 kr/kW
  • Rörligt energipris 2 kr/kWh (inkl överföringsavgift och energiskatt)
  • Det är bilen som skapar effekttopparna. Om det är något annat som skapar topparna, så blir resultatet helt annorlunda.
Ökar jag laddeffekten 1 kW så ökar effektavgiften med 40 kr/månad. Det motsvarar 20 kWh.
Har svårt att tro att förlusterna ökar så mycket, har sett uppgifter (hittar inte nu) på att gå ner till 6A så händer det inte mycket med förlusterna.

Redigerat:
L Lundstroem1 skrev:

Har 25A.

BVP med vattenburen golvvärme samt FTX med tillsatsvärme vid behov.

En laddbox i garaget på källarplan (som är lite bökigt att ta sig till när det är vinter och halt). Dessutom droppar bilen massa skit och smutsar. Så skulle hellre vilja ha en stolpe där bilarna (2st elbilar) står 99% av tiden och använder komfortvärme vid kalla mornar.

Ta reda på vad det är som skapar dina effekttoppar och när på dygnet det sker mha nätbolagets app eller med en dongel i elmätaren.
Beroende på hur nätbolaget utformar sin effekttariff (dag/natt etc) och när dina toppar inträffar kanske du kan minska effektkostnaden mha lastbalansering.

Tekniker Tekniker skrev:
Är det nödvändigt att sätta in en lastbalanserare idag? Ska beställa en Zaptec Go 2.

Nu när effektavgifter är på gång så är det väl inte längre möjligt att trycka på när elen är billigt. Så jag laddar oftast på låg effekt och kör inte så långt per dag att jag tömmer batteriet. Har man då nytta av en lastballanserare idag?

Hur resonerar ni?

Bonusfråga. Har redan en Zaptec Go idag. Kan en (1) lastbalanserare kopplas till båda boxarna?
inget att tveka på. Ja kan styra båda boxarna om samma fabrikat. Prisvärt nu eftersom du får 50 % GT avdrag.. Ej GT separat senare.

Obs ! Jag killgissar inte. Jag jobbar med detta.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Ta reda på vad det är som skapar dina effekttoppar och när på dygnet det sker mha nätbolagets app eller med en dongel i elmätaren.
Beroende på hur nätbolaget utformar sin effekttariff (dag/natt etc) och när dina toppar inträffar kanske du kan minska effektkostnaden mha lastbalansering.
Diagram över energianvändning i watt förra månaden med toppar den 14:e och en total på 8351 W, visas på en telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniker Tekniker skrev:
[bild]
Zooma in på den 14:e och kanske de andra dygnen med hög förbrukning så ser du vilka timmar på dygnet det är som skapar topparna

L Lundstroem1 skrev:
Zooma in på den 14:e och kanske de andra dygnen med hög förbrukning så ser du vilka timmar på dygnet det är som skapar topparna
Skulle nog säga att samtliga spikar är laddning av bilen. Såhär såg det ut igår.

Det som kan sticka ut är matlagning när ugn och spis är på samtidigt. Men det är runt 16-18 tiden typ Graf som visar elförbrukning i watt över tid under dagen igår, med toppar runt 4,2k W och dalar nära 1,4k W. Visas på en mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
Du bor i Stockholm och skriver att effektavgifter är på gång, vilket jag tolkar som att du inte har Ellevio. Då är ju frågan hur effektavgiften kommer se ut för dig. Har du exempelvis Vattenfall så är åtminstone deras pilot sådan att du kan maxa utan att påverka effektavgiften en stor del av tiden.

Jag hade absolut inte snålat bort lastbalanserare.

• Gilla
Tekniker och 1 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Är det nödvändigt att sätta in en lastbalanserare idag?
En lastbalanserare behöver man om man inte vill/kan räkna lite och hålla koll på sin belastning. Lastbalanseraren gör att man kan plugga in laddkabeln när man kommer hem utan att tänka. Om, dvs om, den fungerar som den ska så ska mätarsäkringarna skyddas. Kanske, bara kanske, blir bilen fulladdad på morgonen.

Det låter på din beskrivning att du inte behöver någon lastbalanserare.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Skulle nog säga att samtliga spikar är laddning av bilen. Såhär såg det ut igår.
Topparna på förmiddagen är ca 4,9 kW vilket motsvarar ca 7 A.
Är väl inte så kallt nu och lasten är olika på faserna, men känns ändå som att du har god marginal till 25 A.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En lastbalanserare behöver man om man inte vill/kan räkna lite och hålla koll på sin belastning. Lastbalanseraren gör att man kan plugga in laddkabeln när man kommer hem utan att tänka. Om, dvs om, den fungerar som den ska så ska mätarsäkringarna skyddas. Kanske, bara kanske, blir bilen fulladdad på morgonen.

Det låter på din beskrivning att du inte behöver någon lastbalanserare.
Fast om man vill ladda när det är som billigast mest möjligt så är den helt klart bra att ha. Laddade 10 kWh för 6 öre/kWh i natt och det hade inte gått att köra fullt när det var som billigast om inte lastbalanseraren var där. Du låter däremot som du haft dåliga erfarenheter av din lastbalanserare och kanske behöver testa en annan.

Du verkar prata om automatisk styrning av laddningen till billiga timmar på natten. Det har ingenting med lastbalanseraren att göra, såvida inte den används av styrningen. Jag pratar om lastbalanserarens uppgift att skydda mätarsäkringarna. BEhöver man inte detta skydd så behöver man inte lastbalanserare.

• Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.