Är det nödvändigt att sätta in en lastbalanserare idag? Ska beställa en Zaptec Go 2.
Nu när effektavgifter är på gång så är det väl inte längre möjligt att trycka på när elen är billigt. Så jag laddar oftast på låg effekt och kör inte så långt per dag att jag tömmer batteriet. Har man då nytta av en lastballanserare idag?
Hur resonerar ni?
Bonusfråga. Har redan en Zaptec Go idag. Kan en (1) lastbalanserare kopplas till båda boxarna?
Nu när effektavgifter är på gång så är det väl inte längre möjligt att trycka på när elen är billigt. Så jag laddar oftast på låg effekt och kör inte så långt per dag att jag tömmer batteriet. Har man då nytta av en lastballanserare idag?
Hur resonerar ni?
Bonusfråga. Har redan en Zaptec Go idag. Kan en (1) lastbalanserare kopplas till båda boxarna?
Vad har du för huvudsäkring och uppvärmning i huset?
Varför 2 boxar? Kommer du att ladda 2 bilar samtidigt?
Jag har 16 A och fjärrvärme. Laddar med 3x6 A sen effektavgiften kom. Satte in lastbalansering, för "det är bra att ha när du bara har 16 A", men den används inte sen jag drog ner laddeffekten.
Varför 2 boxar? Kommer du att ladda 2 bilar samtidigt?
Jag har 16 A och fjärrvärme. Laddar med 3x6 A sen effektavgiften kom. Satte in lastbalansering, för "det är bra att ha när du bara har 16 A", men den används inte sen jag drog ner laddeffekten.
Frågan är om inte de ökade laddförlusterna du får när du laddar med låg effekt äter upp eventuell besparing på effektavgiften.L Lundstroem1 skrev:Vad har du för huvudsäkring och uppvärmning i huset?
Varför 2 boxar? Kommer du att ladda 2 bilar samtidigt?
Jag har 16 A och fjärrvärme. Laddar med 3x6 A sen effektavgiften kom. Satte in lastbalansering, för "det är bra att ha när du bara har 16 A", men den används inte sen jag drog ner laddeffekten.
Men det har du säkert koll på.
Koll vet jag inte, men frågan kommer ju ofta upp, så gör ett försök till kalkyl, med mina förutsättningar.GoC skrev:
TS får ursäkta ifall vi kommer ifrån frågeställningen, men kan väl ha en viss relevans.
Antaganden:
- Laddar 250 kWh/månad, 125 mil/månad
- Nätägare Ellevio, halva effekten räknas på natten
- Laddar kl 22-06 med 3x6 A, 4 kW
- Effektavgift 80 kr/kW
- Rörligt energipris 2 kr/kWh (inkl överföringsavgift och energiskatt)
- Det är bilen som skapar effekttopparna. Om det är något annat som skapar topparna, så blir resultatet helt annorlunda.
Har svårt att tro att förlusterna ökar så mycket, har sett uppgifter (hittar inte nu) på att gå ner till 6A så händer det inte mycket med förlusterna.
Redigerat:
Har 25A.L Lundstroem1 skrev:Vad har du för huvudsäkring och uppvärmning i huset?
Varför 2 boxar? Kommer du att ladda 2 bilar samtidigt?
Jag har 16 A och fjärrvärme. Laddar med 3x6 A sen effektavgiften kom. Satte in lastbalansering, för "det är bra att ha när du bara har 16 A", men den används inte sen jag drog ner laddeffekten.
BVP med vattenburen golvvärme samt FTX med tillsatsvärme vid behov.
En laddbox i garaget på källarplan (som är lite bökigt att ta sig till när det är vinter och halt). Dessutom droppar bilen massa skit och smutsar. Så skulle hellre vilja ha en stolpe där bilarna (2st elbilar) står 99% av tiden och använder komfortvärme vid kalla mornar.
Ta reda på vad det är som skapar dina effekttoppar och när på dygnet det sker mha nätbolagets app eller med en dongel i elmätaren.
Beroende på hur nätbolaget utformar sin effekttariff (dag/natt etc) och när dina toppar inträffar kanske du kan minska effektkostnaden mha lastbalansering.
Beroende på hur nätbolaget utformar sin effekttariff (dag/natt etc) och när dina toppar inträffar kanske du kan minska effektkostnaden mha lastbalansering.
Medlem
· Södermanland
· 656 inlägg
inget att tveka på. Ja kan styra båda boxarna om samma fabrikat. Prisvärt nu eftersom du får 50 % GT avdrag.. Ej GT separat senare.Tekniker skrev:
Är det nödvändigt att sätta in en lastbalanserare idag? Ska beställa en Zaptec Go 2.
Nu när effektavgifter är på gång så är det väl inte längre möjligt att trycka på när elen är billigt. Så jag laddar oftast på låg effekt och kör inte så långt per dag att jag tömmer batteriet. Har man då nytta av en lastballanserare idag?
Hur resonerar ni?
Bonusfråga. Har redan en Zaptec Go idag. Kan en (1) lastbalanserare kopplas till båda boxarna?
Obs ! Jag killgissar inte. Jag jobbar med detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Du bor i Stockholm och skriver att effektavgifter är på gång, vilket jag tolkar som att du inte har Ellevio. Då är ju frågan hur effektavgiften kommer se ut för dig. Har du exempelvis Vattenfall så är åtminstone deras pilot sådan att du kan maxa utan att påverka effektavgiften en stor del av tiden.
Jag hade absolut inte snålat bort lastbalanserare.
Jag hade absolut inte snålat bort lastbalanserare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
En lastbalanserare behöver man om man inte vill/kan räkna lite och hålla koll på sin belastning. Lastbalanseraren gör att man kan plugga in laddkabeln när man kommer hem utan att tänka. Om, dvs om, den fungerar som den ska så ska mätarsäkringarna skyddas. Kanske, bara kanske, blir bilen fulladdad på morgonen.Tekniker skrev:
Det låter på din beskrivning att du inte behöver någon lastbalanserare.
Fast om man vill ladda när det är som billigast mest möjligt så är den helt klart bra att ha. Laddade 10 kWh för 6 öre/kWh i natt och det hade inte gått att köra fullt när det var som billigast om inte lastbalanseraren var där. Du låter däremot som du haft dåliga erfarenheter av din lastbalanserare och kanske behöver testa en annan.Bo.Siltberg skrev:
En lastbalanserare behöver man om man inte vill/kan räkna lite och hålla koll på sin belastning. Lastbalanseraren gör att man kan plugga in laddkabeln när man kommer hem utan att tänka. Om, dvs om, den fungerar som den ska så ska mätarsäkringarna skyddas. Kanske, bara kanske, blir bilen fulladdad på morgonen.
Det låter på din beskrivning att du inte behöver någon lastbalanserare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Du verkar prata om automatisk styrning av laddningen till billiga timmar på natten. Det har ingenting med lastbalanseraren att göra, såvida inte den används av styrningen. Jag pratar om lastbalanserarens uppgift att skydda mätarsäkringarna. BEhöver man inte detta skydd så behöver man inte lastbalanserare.

