Hej,

Jag har ett låshus av äldre modell 40/50-tal till en innerdörr. Låshuset motsvarar måtten, vad jag läst mig till ska vara samma, som ett Assa 2020 låshus. Jag önskar nu kunna låsa, vilket jag inte kunnat innan då inget hände när jag stoppade in ex. en skruvmejsel och veva runt, (helt tomt invändigt). Jag har därför öppnat upp låshuset av ren nyfikenhet och säkerligen rört till det ännu mer 😅 trots att jag säkert kan köpa ett nytt för typ 400kr.

När jag kikar här på sidan så ser jag andra som öppnat upp låshus på liknande lås. Men mitt låshus verkar sakna en del mekanik som finns i andras.

Min fråga är egentligen om nyckelhålet endast varit dekorativt? Jag ser inte att det går någon anordning mellan nyckelhålet och övrigt innehåll.

Någon som är mer kunnig och ser vad som är fel?

Mer rimligt att köpa nytt?

Tack på förhand.

• IMG_8181.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låshus 404 låses med nyckel 404.
Du har rört till det lite i låshuset men om du tittar nötningen så ser du vad som ligger fel och hur.
Tryckesfallfjädern trycker mot fallkolven med det långa fjäderbenet istället för skivan som även ska vridas lite moturs så fallkolven kan fjädra ut fullt.
Även tryckesroddarfjädern ska hakas på tryckesroddaren

Redigerat:
Tusen tack! Men ska nyckeln då liksom trycka? Jag förstår inte riktigt hur det ska gå och låsa. Även om jag kommer över rätt nyckel.

När allt ligger rätt i låshuset så kan du påverka det nyckeln påverkar så ser du hur det fungerar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.