Hej
Detta gäller en avfuktare "Acetec Evodry PD+"
https://www.acetec.se/avfuktare-evodry-pd/

Manual till denna, inkl "el-schema" finns här;
https://www.manula.com/manuals/acetec-a ... eskrivning.

Min förhoppning
Koppla avfuktaren, via zigbee/MATTER, till Home Assistant (HA)
Få in sensorn som läser relativ luftfuktighet i avfuktaren till HA
Kunna ge avfuktaren samma input som befintlig manöverpanel gör gällande avfuktning respektive fläkt (det är två olika "system")

Vad é min fråga
1. Går det att göra?
2. Är det möjligt att någon kan någon instruera mig i att göra det på distans? Jag är inte ohändig när det kommer till att pilla sönder saker och laga dem, plockat isär mobiltelefoner för skojs skull sedan 2010... lagat skärmar, kameror, batterier. Men jag kan inget om detta...
3. Vad hade krävts materiellt?

MVH
Digital termostat visar skärm med text "S.Nummer: 123425", lysande grön indikatorljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elektroniskt kretskort i vit plasthölje med Atmel-mikrokontroller och anslutna kablar.
Skapa konto
Atmel mikrokontrollerkort inuti en vit plastkapsling mot träbakgrund.
Skapa konto
Öppet kretskort inuti vit plasthölje på ett bord, med synliga mikrochips och kontakter.
Skapa konto

Allt är möjligt, det handlar bara om hur mycket tid och pengar du vill lägga på projektet.
För att uppnå det du önskar så behövs det rejäla kunskaper i elektronik och tillgång till någon analysator som kan sniffa signalerna på ledning mellan panelen och avfuktare.
Sedan ska du tolka informationen och veta vad som är vad och hur informationen skickas fram och tillbaka mellan enheterna.

Som start, har du sök efter info på nätet? kanske har någon/några tänkt i samma banor som du och undersökt protokoll etc.

Hej! Har samma typ av avfuktare hemma och har börjat med Home Assistant och sprang på din fråga här.

Fick du styr på detta projekt? Lärdomar att dela?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.