Låset fastnat som på bild, går inte att öppna inifrån eller ute.
Hur får vi upp det?
 
  • Fast nyckel i ytterdörrens lås med handtag och nyckelring, låset går ej att öppna från in- eller utsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som om nyckeln är 180 grader "fel".
Kan du vrida den ett halvt varv åt något håll?
Kan du vrida den litegrann eller inget alls?
 
Skruva bort vred och låscylinder från insidan så kan du låsa upp med en skruvmejsel.
Den nyckeln är för långt ut vilket orsakar problemet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tack för svar! Det gick inte o göra nått alls överhuvudtaget, inte vrida o inte röra nyckeln, totalt låst. Den hade lyckats fastna på vägen ut oxå, därför det ser skumt ut.
Låssmed fick komma o byta låscylinder, den här var tydligen gammal o hade gjort sitt 😊
 
H Hildor skrev:
Tack för svar! Det gick inte o göra nått alls överhuvudtaget, inte vrida o inte röra nyckeln, totalt låst. Den hade lyckats fastna på vägen ut oxå, därför det ser skumt ut.
Låssmed fick komma o byta låscylinder, den här var tydligen gammal o hade gjort sitt 😊
Det beror på slitage och det jag gissar har hänt är att ett överstift åkt ner i botten av profilen i tappen (cylinderkärnan) då nyckeln är för långt ut och därför satt det fast i det läget 180°.
Skruvade låssmeden bort låscylindern från insidan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det beror på slitage och det jag gissar har hänt är att ett överstift åkt ner i botten av profilen i tappen (cylinderkärnan) då nyckeln är för långt ut och därför satt det fast i det läget 180°.
Skruvade låssmeden bort låscylindern från insidan.
Ja men precis, gammal o sliten! Han skruvade loss från insidan o slapp borra.
Den har ibland fastnat när man haft nyckeln helt inne i låset men då har man kunnat försöka vrida om dem 5-6 ggr o det har ändå gått. Men idag brast det 😊
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.