Det här ämnet är väl uppe titt som tätt :o

Det var precis någon här och ville sälja larm, började förklara att grannarna hade köpt larm och dom nu tänkte erbjuda nåt till fler osv osv. Iklädd full mundering från firman, men inget leg synligt kom jag på i efterhand. Alldeles säkert från firman i fråga...

Snabbt kom en serie väldigt ingående frågor om min larmlösning, frågor om vilka min larmfirma är, hur länge jag haft larmet, vilken typ av deckare och uppringning jag har, dubbel, enkel osv osv. Jag ville bara få iväg honom men han lyckades i alla argument och frågor få ur mig vilket fabrikat jag har på larmet. Vilket iof inte säger så mycket mer än att antagligen är trådlöst, eller trådbundet, kanske lite av varje...
När han började fråga om uppringning efter det osv så tittade jag på honom och sa (antagligen med något otrevlig ton) att jag inte vill svara på hans frågor, så var det mötet slut. Önskar jag hade haft tid att vara frågvis och jobbig men det hade jag inte denna gång.

Så, det bara jag som får en konstig, obehaglig känsla när dessa säljare kommer och frågar väldigt ingående frågor om existerande larmlösning och maler på för att försöka få ut så mycket information de bara kan?!? Uuuha! Dom har en otroligt skev säljtaktik kan jag tycka, men den kanske går hem i stugorna?

Jag förstår din känsla lego, hade nog känt likadant.
Iofs är det nog svårt som dörrsäljare/nasare att kunna motivera eller förklara varför det skulle kunna bli bättre för er med deras larmlösning än er befintliga, utan han att först får veta en hel del detaljer om vad ni har idag, men just därför kanske det inte är en bra produkt att sälja vid dörren på det viset... jag skulle inte ha svarat på några detaljer mer än att vi har en bra larmlösning idag.

Tycker inte de på något vis är värre än någon annan säljare, topp 3 är ju typ radiotjänst, jehovas och dammsugarförsäljare.
Sätter man dessutom upp dekaler att man har larm så brukar de inte ens bekymra sig att ringa på från larmförsäljarna, dekalerna är ju en stor del av larmet så det har väl de flesta som har larm.

De som är intresserade av att göra inbrott hos dig lär inte komma i en larmleverantörs kläder, lär prata knapphändig svenska och skiter troligen vad du har för larm lösning.

Ja, just att köpa larm av en okänd person vid dörren är väl ett riskprojekt.
Du har ju ingen som helst aning om vad personen ifråga är ute efter.
Han har kanske inga larm att sälja överhuvudtaget utan kanske bara är ute efter att kartlägga ditt larmsystem, för att kanske senare göra ett hembesök när du inte är hemma. :wow:

Nä, just larm köper man nog bäst genom att välja ett företag som man själv söker upp och företrädesvis ett som har verksamhet i närområdet,

Ni har poänger. Antagligen kommer tjuven inte i larmföretagets kläder, absolut. Det är inte det jag tror heller, det är mer sättet de lägger upp sin taktik på, hur de frågar och intresset av att krama ur så mycket information som möjligt om en befintlig anläggning som stör mig. Kan ta att dom behöver info för att trumfa det som redan finns men jag tror dom skulle tjäna på att inte vara så in i bomben intresserade av vad jag har. Utan utgå från sitt eget istället. Dvs vända på det hela...

Svarar folk i allmänhet på sånt här när det kommer en okänd person och försöker kränga prylar i dörren?? Det lär ju vara så med tanke på att dom kör på det spåret!?

D
Har varit med larmsäljare också. Sector Alarm var inte jobbiga medan Svenska Alarm ställde samma påträngande frågor.
Jag brukar bara fråga efter visitkort eller broschyr och säga att jag ska återkomma om jag är intresserad. Överhuvudtaget svarar jag inte längre på några samtal oavsett om jag är kund eller inte i företaget. De har all information i sina system så vill de ha svar får de ge mig deras personliga telefonnummer så man kan kolla att de är legit.

Mikael_L
Ja denna tråd fick mig att minnas Sector-larm-säljaren som lyckades förarga mig och få mig otrevlig bortom allt jag kunnat vänta mig av mig själv.
Lite beskrivet i inlägg #69 i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/245398-sector-alarm-var-precis-har.html

Men för att knyta an till denna tråd igen.
Nej, någon larmsäljare skulle vid min dörr inte få reda på något alls. Jag skulle göra allt för att avvisa denne snabbt, inte bjuda på någon som helst information som kan ge sken av att jag vill höra en enda mening till - ja förutom meningen "Ja hejdå, tack för att jag fick störa lite..." :cool:

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är bara att hänvisa till säkerhetschefen! Om försäljaren frågar " vem är det?" svarar man bara " Hemligt".

• Gilla
McStewart och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
Det bästa är när de trådlösa försäljarna ingen nämd eller glömd knackar på och man säger
"Som professionell larminstallatör har jag redan bättre produkter än du någonsin kan leverera".

Och den svarar "De tror jag inte".

:D:D:D

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Sätter man dessutom upp dekaler att man har larm så brukar de inte ens bekymra sig att ringa på från larmförsäljarna, dekalerna är ju en stor del av larmet så det har väl de flesta som har larm.
Måste säga att jag inte alls har samma uppfattning om att de skulle låta husen vara pga dekaler. Vi har dekaler över hela huset och även kameror vid uppfart/ytterdörr, men vi får ändå larmförsäljare 1-2 gånger om året (från olika bolag). Ett svar som brukar funka är att säga att man har ett bundet avtal (funkar på de flesta påstridiga försäljare)

Satsuki
Ramnemark skrev:
Måste säga att jag inte alls har samma uppfattning om att de skulle låta husen vara pga dekaler. Vi har dekaler över hela huset och även kameror vid uppfart/ytterdörr, men vi får ändå larmförsäljare 1-2 gånger om året (från olika bolag). Ett svar som brukar funka är att säga att man har ett bundet avtal (funkar på de flesta påstridiga försäljare)
Håller med, då och då kommer det ett par (brukar alltid vara två av någon anledning), som ringer på trots att vi har dekaler över allt, liksom ett flertal grannar där de också ringer på.
Mitt svar är alltid, vi har larm och vi är nöjda, hej då. Följt av att jag stänger dörren...

Intressant nog får de ungefär samma bemötande på hela gatan, och konstigt nog var det ett tag sedan de var här senast, antar att vår gata blivit svartlistad någonstans :)

Mikael_L skrev:
Ja denna tråd fick mig att minnas Sector-larm-säljaren som lyckades förarga mig och få mig otrevlig bortom allt jag kunnat vänta mig av mig själv.
Lite beskrivet i inlägg #69 i denna tråd.
[länk]

Men för att knyta an till denna tråd igen.
Nej, någon larmsäljare skulle vid min dörr inte få reda på något alls. Jag skulle göra allt för att avvisa denne snabbt, inte bjuda på någon som helst information som kan ge sken av att jag vill höra en enda mening till - ja förutom meningen "Ja hejdå, tack för att jag fick störa lite..." :cool:
Alla vet ju hur irriterande de är med en bajskorv som vägrar sjunka ner i djupet :)

O
återigen kommer det upp till ytan... Det argument som så många har här på forumet. Jag köper inte av nasare, varken telefon eller vid besök. Vill jag ha en pryl då köper jag den själv... hos någon annan återförsäljare... Absolut inte av någon som säljer till mig via telefon eller dörrknackning....

Låter som att det är Sector alarm du haft på besök. Deras säljare kör oftast rövaren om att det är ett gruppköp på gång i grannskapet och att jättemånga grannar ska vara med. När man sedan frågar vilka grannar som tänkte vara med ja då blir säljarna plötsligt ställda och väldigt intresserade av sina egna skor.
I mitt fall blev det ändå en pratstund med dem och eftersom jag inte hade något larm installerat som de kunde såga så fokuserade de istället på att försöka skrämma upp mig. De var två säljare varav den ena lade all tid på att spana in i huset och försöka se vad jag hade för prylar och ställde hela tiden frågor om vad mina saker kostat mig.
Slutade med att jag blev erbjuden värsta superpaketet men att de bara hade ett sådant paket kvar att dela ut så jag var tvungen att återkomma inom 24h innan de skulle erbjuda det till någon annan. En snabb koll på hemsidan lite senare visade att supererbjudandet fanns tillgängligt där för alla och egentligen inte alls var så exklusivt som säljarna försökte få det att verka. Nutidens hästhandlare är vad de är.
Det slutade iaf. med ett vänligt men bestämt nej men känslan jag fick var att jag förmodligen när som helst kunde få en tegelsten genom fönstret och min clas ohlsson-gitarr stulen för att att öka på min motivation lite.

Nu tänkte jag bygga ett eget system med en fjärrstyrd siren vid ytterdörren som jag kan dra på så fort jag ser en försäljare kliva förbi brevlådan.

D
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.