Hej,

Tänkte utöka mitt larm till att gälla även mitt förråd 25m från huset. Har allt liggandes.
Jag studerar nu och har en mycket begränsad budget så vill komma undan så billigt som möjligt.
Tänkte bara göra en skåra i gräsmattan för kabeln då förrådet ändå skall byggas om med ny dragning av vatten och el. Så kabeln behöver bara hålla ett par år max.
Hur länge håller vanlig larmkabel alt nätverkskabel utan skydd i mark? Vad är alternativet annars om det inte håller alls? Behöver tråd för en siren och en deckare.

Per

Hej,

Hade nog inte rekommenderat att lägga enbart en kabel direkt i marken. Varför inte bara lägga en slang? Bättre än inget alls. Alternativet är nätverkskabel som är gjord för nedgrävning.

Utan att veta, skulle jag nog undvika att gräva ned en kabel som inte är avsedd för ändamålet. Inte kul med falsklarm. Det gäller även om man lägger den i rör, röret kommer per definition att bli vattenfyllt.

Jag grävde ner 6 skärmade EKKX för larm och telefon till två byggnader på tomten 1994. Drog dom i ett gemensamt VP-rör och än idag är det varken fel i telefon eller falsklarm. Åtminstone inte pga kabeln.

ELAQBY (-S) är skärmad och är lämpad för markförläggning om den skyddas mot mekanisk åverkan (läs rör). Är inte speciellt dyr heller då den är ganska flitigt använd för tele/larm/brandlarm etc.
T.ex. ELAQBY 5X2X0,6 ligger på ca 7 kr/m + moms för de som handlar hos grossist, även om påslaget via en elfirma är 100% blir det ändå inte så dyrt.

Lägg kabeln i en PEM-slang och gräv ner. Gjorde så med telefon mellan 2 hus på 80-talet... funkar fortfarande!:)

PEM slang hatar många just för att det kan ju vara vatten,fiber, tele eller vad fan som xD Jag rekommenderar att man lägger markband en bit ovanför kablar/rör/slang så att man vet att det finns något där nere och märkbandet ska ju vara för respektive kabel. Tex Kraft, Tele, Opto.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.