FLR skrev:
En störsändare som slår ut alla frekvenser och är kraftig nog är j*vligt dyr och stor.
Nej, inte alls. Det är svårare att bygga en smalbandig sändare än en bredbandig.

Den behöver inte slå ut "alla" frekvenser, bara de band där larmen jobbar. Och den behöver ju inte ha nån stor uteffekt, räckvidden behöver ju inte vara mer än ett par hundra meter.

Ska man störa ut enorma områden så kostar det såklart, men det är det ju inte frågan om här. Här riktar tjuvarna in sig på ett larm.

Du kan ju kolla in profleet, har två st olika därifrån men de är små och tar bara vissa fasta band. De stora som tar stora spann är iaf där svindyra riktigt svindyra.

Neo är bara en del i mitt larmsystem nästa del är bara trådar och kommunicerar med Neo... Axis systemet har givetvis I/O ports....

Så det får till ett jäkla företag för att ta sig in.

Givetvis kommer inga skyltar upp med reklam vad det är för system, blir lite svårt då.

Redigerat:
Alltså, jag kan bygga en hyffsad FM-sändare för en hundralapp. En störsändare är enklare att bygga, i alla fall om man skiter i att man råkar störa lite extra. De sändare du pekar på är en typ av "godkända" sändare som bara sänder på vissa väl utvalda frekvensband. Såna behöver inte tjuvarna för de är inte intresserade av att följa lagar kring vilka frekvensband man får sända på. Ett slutsteg på 1-5 W, ett hyfsat bandpassfilter och en "sprakgenerator" (typ mopeds brytarspetsar) är allt som behövs. Sen att man kanske råkar störa ut både flyget, räddningstjänsten, mobilnätet och TV-mottagningen struntar tjuvarna i såna länge de också lyckas störa ut larmet.

Då får man väl backa upp med delvis trådbundet.

Ja, men 90% av de som köper trådlöst larm gör det ju för att de inte vill dra kabel, och sväljer marknadsföringen med hull och hår. De tycker det är så smidigt att bara kunna skruva upp grejerna och slippa dra sladdar och koppla in till telefonlinjen etc (de kanske inte ens har fast telefon, många skippar ju det idag i och med att alla i familjen har egen mobil).

Mitt svar försvann jävla iPad.

Skriver om det imorgon på jobbet.

Redigerat:
FLR skrev:
Det där gäller nog lite äldre prylar än NEO. Du får ju först veta vilka frekvenser den hoppar på så du inte missar att störa ut en.... Sen så känner väl NEO av om den blir utstörd och drar larmet.....

Nä endast GSM ut är rätt korkat de är superlätt att köpa en GSM störare.

Minst tre olika vägar ut tycker jag.
Nerre har helt rätt.
Lite äldre/enklare prylar med sensoröverföringen på 433MHz ligger mycket riktig på 70cm amatörradioband. De nyare/mer seriösa ligger på ett litet segment av det fria bandet 868-870 MHz. Men segmentet är så litet att det bara rymmer ett par tre kanaler, och med lätthet täcks av en vanlig bredbandsFM-sändare. Alltså inget extremt alls.

Likaså är maximalt tillåten uteffekt väldigt blygsam (10-20mW) samt att varje sändande nod max få belägga kanalen mycket liten del av totaltiden. Just för att inte störa ut andra sensorer och - om t ex grannarna också har trådlösa larm - orsaka en kakafoni på dessa fåtal kanaler så inte mycket kommer fram ostört.
Fast det löser sig självt, då sensorerna för att få rimlig batteritid sänder så sällan som möjligt (och därmed också inte förväntas höras av in till centralen speciellt ofta).

GSM-störare: Det är superlätt att köpa en GSM-störare, men inte alltid lika superlätt att störa ut. Man har ju sett att GSM-störarna på t ex fängelser inte är speciellt tillförlitliga. Kommer du inte nära enheten utifrån så är GSM inte så lätt att störa ut. Dessutom krävs otroligt mycket högre effekt än att störa ut sensorerna.

Men allt detta står om i en annan tråd ;-).

Jaja jag kör iaf delvis trådat så det är lugnt för mig.

Alla andra som köpt trådlösa larm kan känna er blåsta som ni ser ovan.

Tur jag bygger ett larm system för 100+ där neo bara är en del i pusslet.

Har förövrigt en "vän" med störsändare som tar gsm, 3G och 4g och en som tar de fem vanligaste gps banden så helt okänd med störsändare är jag inte.

Dock om du ska störa ut ett larm utanför en villa utan att säkert veta band och var enheten sitter kräver regäla grejer. Men i teorin är allt enkelt.

Nej, det behövs inte rejäla grejer, sprak och gnistor är bredbandiga. Om du googlar lite så ser du att man relativt enkelt kan bygga en störsändare av en motor som roterar metallpinnar som det ligger släpkontakter mot. Det blir massa bredbandigt sprak (tänk "dåligt avstörd moped").

Som sagt var, den typ av störsändare du verkar prata om är såna som är gjorda för att bara störa ut specifika frekvensband. Det vore ungefär som om en inbrottstjuv skulle köpa en plastöverdragen kofot för att inte göra brytmärken på dörren. Tjuven skiter i om de stör ut mer än vad som behövs.

Ok trådlösa larm är skräp, dock stör det inte mig eftersom mitt trådlösa larm är sammankopplat med trådade kameror med pir sensorer via i/o och kamerorna är ihop kopplade med larmet så....

Allt står på kraftiga APC upser så att bryta strömmen är menlöst om du inte tänkt vänta i timmar...

Klippa inkommande fiber som förövrigt går i backen en bra bit är också menlöst eftersom larmet går ut via 3G också plus att min sophos brandvägg har ett 4G modem som failover.

Larmen går ut via mail, sms, https, push osv.

Tror det blir svårt att komma runt mitt larm system för de allra flesta och det kommer att ta timmar och komma runt, dvs nån kommer att passera och upptäcka dem innan.

Så vida man inte kör rånarluva och peltorkåpor och kör på bara...då får man vara snabb bara för när larmet går är närmsta grannar ca 5min bort.

Det är ju bara för tjuven att smyga dit och trigga ditt larm 5 gånger om dagen i två veckor, sen kommer inte grannarna att bry sig om larmet längre:)

Nerre skrev:
Det är ju bara för tjuven att smyga dit och trigga ditt larm 5 gånger om dagen i två veckor, sen kommer inte grannarna att bry sig om larmet längre:)
Jag tror vi nått trådens ände.

Era inlägg blir bara löjligare och löjligare.

Det finns tyvärr en stor övertro på larm (och även lås). Den som VILL ta sig in gör det. Alltså är det mest intressanta att se till att tjuven inte vill ta sig in.

En massa finesser som inte syns blir lätt meningslösa just eftersom de inte avskräcker. Om tjuven inte vet att ditt larm larmar både via GSM och fiber så finns ju som sagt var risken att tjuven klipper din fiber. Visst, larmet går och tjuven drar eftersom grannarna kommer, men där sitter du med en avklippt fiber. Billigare än inbrottet kanske, men likväl en kostnad.

Det är en enorm skillnad mellan att gardera sig mot fel och att gardera sig mot sabotage.

• Gilla
Rena
  • Laddar…
Att man tar sig in i en villa av normal klass är helt säkert det är bara att dra kofoten genom ett fönster men det har vi redan konstaterat.

Frågan är ska man verkligen berätta alla trix och exakt hur larmet funkar på en instruktion?

Sen hur vanligt är det att fiber och ström klipps vid inbrott idag? Det är en ärlig fråga? Vet nån hur villa inbrotten går till som mest? Vore intressant att veta.

Jag tänkte låta kamerornas PIR sensorer dra igång mp3or på stereos på ett par olika ställen tex. Så om man är ute och spanar kommer spontant ljud att höras.

Vill nog till en alldeles särdeles modig tjuv för att våga chansa på villan med ljud och ljus som startar och tänds när man är i närheten och som har massor av väl placerade kameror. Självklart kommer det finnas skyltar som talar om att villan är larmad och tv övervakad av senaste snitt på något sätt.

Jag tror man hoppar och väljer ett lättare mål, en tjuv tror jag inte vill bli filmad och riskera att få problem, de vill säkert jobba ostört och med så lite problem som möjligt.

Finns massor av olarmade villor att välja innan.

hsd
Ju mer larm som Du skyltar om signalerar till tjyvarna att det finns värde att hämta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.