Sitter branddetektorn 5-6 meter från spisen är det inga problem och sitter den inte direkt utanför badrumsdörren är det inga problem. vattenånga är stora partiklar som har hyffsat svårt att vandra in i en detektor om den nu inte sitter direkt ovanför.

Ett tips är att inte köpa kitet, då får du en trafo som du ändå får slänga.
Köp bara kortet och lådan från alarmsystemstore så kan du köpa batteri och trafo (dom tyngsta sakerna) hemma och spara en del frakt.

Sådär...
Nu har jag fått hem grejorna, så skall man bara se om man kan få det att lira också. Verkar inte vara så lätt som jag trodde.

fråga ett:
Man använder ju en kabel med 4 ledare, men det verkar ju som att man bara kopplar in 2 i larm centralen. en tråd på det som hette Z och en tråd på com? Så drar man det till tex en ir-deckare. Är det korrekt?
I deckaren fans det ju även 2 anslutningar som heter nått med "sab" tror jag det var, antar att det är ett sabbotage skydd, men hur kopplar man in det?
Hur gör man med resistorerna som kom med? Hur och var skall dessa kopplas in?
Köpte även en brandvarnare, 4 wire, och den fattar jag inte alls hur man skall koppla in.

Tyckte inte jag fick med någon vidare dokumentation hur saker och ting skall kopplas.
Även dokumentationen för programeringen tyckte jag var sådär, så om någon har någonting bättre att dela med sig av, så får ni gärna skicka det till mig...

Sedan funderar jag på om jag förstått det rätt.
Alla prylar man kopplar in, får man programera ett sektions nr till?
jag har just nu
3 ir deckare
2 brandvarnare
3 magnet kontakter

1, brandvarnare och en magnet kontakt är trådlös.

Så då kan man tilldela magnet kontakten sektion 1, brandvarnaren 2, ir deckarna 3-6 magnet kontakterna 7-8 och den sista brandvarnaren 9. Eller är det fel att göra så?
Sedan skulle jag vilja använda magnetkontakterna till ett skalskydd, skall man då tilldela dem ett larmområde? och sedan använda det området när man larmar för tex natten?

Vi börjar med dessa frågor, så kommer jag säkert att återkomma med ytterligare frågor senare, när jag hunnit lite längre i det fysiska arbetet...

Inkoppling av t.ex. en IR-detektor:

Från "aux +" i central till "+" i detektor
Från "aux -" i central till "-" i detektor
Från "Z" i central till "tamper T1" i detektor
Från "tamper T2" i detektor kopplas ett 5,6 kohm motsånd till "alarm relay NC"
Mellan "alarm relay NC" och "alarm relay C" sätts också ett 5,6 kohm motstånd
Från "C" i central till "alarm relay C"

Hoppas detta är till hjälp utan att "röra till det" allt för mycket.

Brandvarnaren kopplas in på liknande sätt, men då används endast ett motstånd över larmrelät. + kopplas in som vanligt på "aux +" men - kopplas in på PGM-utgång, detta för att du skall kunna återställa rökdetektorn efter att den löst ut.

(försöker PM:a dig en äldre installationsanvisning, där står det lite om inkoppling av detektorer)

Redigerat:
Finns att ladda hem som pdf också :)

Mja, vet inte om det klarnade direkt, men har inte grejorna framför mig så jag kan kolla på dem just nu. Men skall titta och undersöka när jag kommer hem.
Verkar som jag kanske kommer att kunna få detta att fungera med lite hjälp härifrån...

Tänkte även på varianten att programera larmet via datorn, är det enklare? Får man ett trevligt litet program där man bara klickar i vad man vill göra? Eller blir det typ en telnet consol och så måste man iallafall bara knappa in massa konstiga siffersekvenser? Går det att köpa detta tillbehör i Sverige och vad kostar det isåfall?

Är väl bevandrad i datorernas värd, så borde man inte kunnde bygga en egen kabel som man använder? Eller är det några komponenter mellan serie porten och själva larmkortet? Såg några bilder på hur det såg ut, men tyckte det var svårt att avgöra...

sri skrev:
Finns att ladda hem som pdf också :)
Var?

sri skrev:
Här :)
Tyvärr inte, det är bara produktdelen som går att ladda ner. Finns en hel del matnyttigt där också förstås.

Den finns på ett gäng bibliotek såg jag...

Jag tänkte låna tråden och ställa några frågor om ledningsdimensionering vid installation av ett DSC 1616. Jag räknar med 17 magnetkontakter (10 fönster med markkontakt och 7 dörrar), 7 rörelsedäckare och 6 rökdäckare.

Har jag uppfattat rätt om jag antar att jag, vid dubbelballanserad installation så att inga separata ledare behövs till sabotage, jag kalkylerar med:
- Magnetkontakt (eller en magnetkontaktslinga) =2 ledare
- Rörelsedäckare = 2 ledare + 2 ledare för spänningsmatning (kan delas av andra sensorer)
- Rökdäckare = 4 ledare (för att kunna återställa)

Har jag tänkt fel?

du tänker rätt.

4-ledare till rökdeckare, men ska du verklligen ha en som behöver återställas? Finnas andra som fungerar som en IR-detektor.

Jag visste inte att det fanns sådana, tack för tipset! Då kanske jag kan reducera antalet ledare totalt. Mycket kablage blir det!

Observera att om du använder 2-tråds rökdetektor så måste alla sitta på samma sektion, då måste du springa runt och kolla vilken som tjuter/blinkar när det löst. I detta läge är det givetvis nödvändigt att dom behöver återställas, det gäller bara att ingen stressad/okunnig varit och nollställt dom för att det tjuter.
Med fyrtrådiga rökdetektor kopplar man in dom precis som en vanlig ir-deckare, strömmatning samt till en vanlig zon. Även dom flesta fyrtrådiga larmar tills matningspänningen återställs.

Alarmsystemstore fixade dessa åt mig för $59:
GE 449CSTE Four wire smoke with built in heat sensor, sounder and EOL relay

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.