Byggahus.se

Larm installation

1. M
    Medlem · 90 inlägg
    Hej !

Nu skall jag ge mig ut på djupt vatten och försöka med något som jag aldrig gjort tidigare.
    Vi funderar på att skaffa ett larm. Är inte så intresserad av Securitas, Sektor och vad de heter. Där man betalar en månadsavgift och "hyr" sitt larm. Väktar rjänsten känns inte heller så nödvändig då en släkting eller granne i vilket fall troligare kan vara på plats innan väktaren. Jag är dessutom lite skeptisk till larm där allting, central, siren och knappsats sitter i samma enhet, dessutom är de fula.

Det kommer troligtvis att bli ett teletec 1616 med en trådlös manöverpanel, dock så är jag lite osäker på hur alltin skall kopplas och om det kommer att fungera som jag har tänkt. När man läser trådar här på forumet så verkar det inte direkt vara ett "enkelt" larm. Det jag tänkte ha i larmet som grund, för att ev kompletera det senare är.

1 central
    1 GSM Uppringare
    1 manöver panel
    2 st trådbundna magnet kontakter
    1 st trådlös magnet kontakt
    3 st trådbundna IR
    1 st trådlös brandvarnare
    1 st trådbunden brandvarnare.
    1 st inomhus siren
    1 st utomhus siren

Är det några konstigheter att koppla ihopp detta? Att blanda Trådlös och trådbundet?
    Hur kopplar man det? och vad skall man ha för kabel? Om jag förstått det rätt så kan man till manöverpanelen koppla in en magnet kontakt? Det är ju bra, då jag tänkte ha manöverpanelen och och en magnet kontakt vid ytterdörren.
    Sedan behövs det en kabel från manöver panelen till centralen? antar att man sedan behöver en kabel till varje enhet? Hur många ledare skall dessa kablar ha?
    Hur är det med balanserat och dubbel balanserat som man läst om? Med motstånd och grejer som man skall ha? Är det svårt att förstå sig på?
    Magnet kontakterna tänkte jag använda som ett skalskydd, som är aktiverat på natten, blir det några konstigheter om man där blandar trådbundet och trådlöst?

Sedan en programerings fråga.
    Manöverpanelen kommer som sagt att sitta vid ytterdörren, som kommer att ha en magnet kontakt, så om man öppnar dörren skall man ha x antal sekunder på sig att knappa rätt kod. Det kommer även att sitta en ir deckare i hallen. Eftersom många rum "mynnar ut" i den hallen och för att ta sig vidare i huset måste man pasera där. Så om man går in genom ett fönster i ett rum, så kommer inte larmet att gå, men när man går ut i hallen så reagerar larmet. Problemet kommer ju då när man går genom dörren.
    Går det attt göra som så att när magnet kontakten som sitter på ytterdörren reagerar, så stängs även ir deckaren i hallen av, men om man forsätter i huset och en annan deckare reagerar så löser larmet ut?
    Är det över huvud taget ett bra lösning?

Sedan har jag en fråga till de som har detta larm, "pling plong" funktionen, alltså att man hör en ljudsignal om någon dörr öppnas, kan man styra den så att om det låter vilken dörr som än öppnas? Hurpass hög är signalen? Skulle vara bra om man kunde höra den om man tex sitter ute på baksidan...

Tips på några återförsäljare som skulle kunna ge ett bra pris på detta?

Och sista frågan. Är detta något som jag skall ge mig på? Verkar ju som sagt ganska lurigt att få det att fungera

2. F
    Medlem · 226 inlägg
    Hej

Jag har köpt ett förprogrammerad Visonic Powermax + larm från www.protexus.se..
    Det blir någon tusenlapp dyrare än från tex. Security Warehouse i UK.
    Det som gjorde att jag valde att köpa larmet i Sverige var tillgång till support samt att det är förprogrammerad.
    Jag har haft 3 frågor till Protexus under och efter jag installerade larmet...i alla tre fall har jag fått omedelbar hjälp/svar på mina frågor, utan dom behövt "ta reda" på svaret (=läsa manualer)...det tycker jag vittnar om att dom kan larmet väldigt bra.

Jag ångrar absolut inte mit köp.

Svar på sista frågan...en normalbegåvad person klarar absolut att sätta upp ett förprogrammerad larm.

/FLKR

Redigerat 8 jun 2009 13:50
  3. M
    Medlem · 90 inlägg
    Powermax ser ju dock ut som ett sådant larm där allting är inbyggt i samma enhet, vilket är något som jag försöker undvika.

4. F
    Medlem · 2 203 inlägg
    Tror inte det är några problem för din del med en Power 1616.. ta det bara lungt, använd detta forum för frågor så har du löst det på nolltid. En power 1616 med fria händer före alla combo, små kompakta förprogramerade saker..

5. M
    Medlem · 90 inlägg
    frohike....
    Precis, vill kunna göra vad jag vill med "mitt" larm, ta det med mig när jag flyttar, bygga ut det utan att få högre månads kostnad osv...

Har du nån aning om det går att programera det såsom jag vill ? samt vad skall man använda för kabel?

6. F
    Medlem · 226 inlägg
    Nja...det går att sätta upp extern sirén (och koppla ut den interna) samt att använda en manöverpanel vid dörren där man även kan sköta programmering av larmet...jag har själv ett sånt panel.

FLKR

7. F
    Medlem · 2 203 inlägg
    Du kan programera det så som du vill utan problem. Power 1616 klarar allt vad man förvänta sig av ett larmsystem.

Vanligaste kabeln som man använder ät Ekkx 1x4x0,5 eller motsvarande.

8. M
    Medlem · 90 inlägg
    Har kollat runt lite, och powermax larmen verkar ju populära, verkar även vara många som köper dem från england.
    Men de är ju inte riktigt så jag vill ha det, att allting sitter i samma enhet, men jag kanske skall tänka om, om man kan få det så pass billigt därifrån.

Går det inte att köpa DSC eller teletec från något EU land, så man kan få lite bättre pris på dem? Eller är det dumt, då de verkar lite kluriga att programera

9. F
    Medlem · 2 203 inlägg
    DSC är ju ett av de största märkerna i världen så.. DSC är det många som köper både från England och USA.. Från USA behöver man bara ändra lite i programeringen och byta trafo.

10. M
    Medlem · 90 inlägg
    Hittade Alarmsystemstore.com Blev ju ganska mycket billigare där, så jag tänkte om man skulle köpa följande prylar:

1 st DSC Kit16120CP01NT Power 1616 Alarm System Kit
    1 st DSC EV DW4975 Vanishing Wireless Door Window Transmitter
    2 st DSC WS4916 Wireless Smoke Detector
    2 st GRI 100TWH Mini Surface Mount White Contact
    2 st DSC BV300DP Bravo 3 Digital Motion Detector

Verkade som det billigare att köpa kittet istället för att köpa alla delar löst. Så får man väl köpa en transformator här i sverige som passar.
    Är det något jag har glömt?
    Kommer telefon uppringning och så att fungera?

Vad är det för programering som behöver ändras?
    Vad kommer jag att åka på för avgifter förutom moms?

Redigerat 9 jun 2009 15:54
  11. F
    Medlem · 2 203 inlägg
    Du köper DSC power 1616 startkit för 1000 kr + moms, tull och frakt. så säg under 2000 kr för ett startkit från USA (alarmsystemstore)..

12. M
    Medlem · 90 inlägg
    Var in på tullverket och kollade lite, kunde inte hitta något hur mycket tull och moms man måste betala för larm.
    Är det någon som vet ?

13. F
    Medlem · 2 203 inlägg
    gissar att den ligger på runt 2-3% ring tullen och fråga annars

14. Erikoolio
    Medlem · 365 inlägg
    Tycker också att DSC PC1616 är helt klart värt att satsa på.
    Programmeringen som du vill göra är enkel.
    Vill du använda dingdong-funktionen när du är på baksidan så går det också att programmera sektionen mot en utgång så att en lampa, summer etc. aktiveras när ytterdörren öppnas.

Tar du hem från USA så tänk på att ny trafo behöver införskaffas (17VAC) och att du inte får svenska i menyerna, men det känns inte som något större problem.

Lycka till, många här på forumet kommer ställa upp med tips om du behöver när det är dags för installation och programmering.

15. M
    Medlem · 90 inlägg
    ringde dem och kollade 2.2 % ligger tullen på. Så priset blir ju då:

Produkter+frakt+försäkring+2.2%+25% moms och sedan vill tydligen svenska posten ha en hundring oxå, så det kommer nog att bli en beställning snart.

Lite andra fundering dök upp, placering av brandvarnare, tänkte ha 2 st, en på varje våningen, en i hallen utanför våra sovrum. Tanken som slog mig då är att den kan "se" in i köket, hur kommer det att fungera om man tex gjort pommes i ugnen och det kommer en stor "puff" av vattenånga när man öppnar luckan? Kommer den att reagera på det?

Har ett liknande scenario på övervåningen, tänkte sätta den i en korridor som mynnar ut i kontoret, sedan finns det en dörr in till teknikrummet och en dörr in till dusch/bastu. Om man duschat, öppnar dörren så finns det ju stor risk att det kommer ut vattenånga även där, och detektorn kanske reagerar på det, eller kan de se skillnad på olika typer av rök?

Ang svenska i menyerna känns inte som något större problem, den som inte är så bra på engelska är frun, men hon skall väl inte behöva in där och pilla...

En summer, det är typ en sådandär liten högtalare som bara låter "BZZZZZZZ" ?