Hej alla.
Fråga angående larm, precis som så många andra. har sökt men inte hittat något direkt som svarar på mina frågor.

Sitter och är i valet och kvalet att köpa alt hyra larm (jag är STARK moståndare till att hyra då jag tycker dom tar ut ockerpriser på prylarna samt att dom tar en löjligt hög avgift) Dock är inte damen lika främmande för att hyra :)

Men nu har alternativet att köpa larm diskuterats mer frekvent. Dels för att man tjänar in det på några år. Flack har en bra tjänst där du kopplar upp dig mot larmcentral för 67 kr månad som låter intressant. Iallafall.

Har kollar på Powermax Pro samt Powermax Complete systemen vilket verkar vara bra saker båda två. Nackdelen med Pro är att en gsm modul (som vi måste ha då vi kör ip telefoni) ligger på nästan 3 tusen.
Den modulen är inbyggd i Complete paketet. Åt andra sidan så blir det ca tusen kr skillnad i pris på de paket vi kollat i slutändan ändå.

Är det någon som känner till skillnaderna mellan dessa två paket? Verkvar vara väldigt lika i speccarna nämligen....

Fråga två.
vet att man kan handla från England till billigare pris, dock vill jag gärna ha det via Sverige, pga att det kommer förprogramerat och tillgång till Svensk support m.m.

Har hittat två butiker som säljer dessa larm.

http://www.alarmdirect.se/ och http://www.protexus.se/

Är det någon som handlat från dessa butiker?
Seriösa, fungerar bra?

Känner ni till någon butik som har bättre priser här i Sverige där larmet kommer förprogramerat. Plug and Protect som dom kallar det....?

Tack på förhand

mvh
/m

Jag jobbar med larm, så jag är partisk... Men i alla fall!

Det finns vissa saker man "måste" tänka på;
1. Leverantören jag väljer, finns den kvar om 5 år? Det finns massvis med firmor som poppar upp och försvinner lika snabbt. Det finns få i branschen vill serva andras larmanläggningar, oftast vill man då att kunden ska byta centralenheten till det märket man själv jobbar med. Det betyder en extra utgift!
2. Trådbundet eller trådlöst? Trådlöst är enkelt att installera men har (oftast) betydligt färre funktioner. Tillvalsmöjligheterna är oxå begränsade till ett trådlöst larm. Trådbundet å andra sidan är lite säkrare (det enda som är godkänt för företagsbruk t.ex.) och du kan i princip koppla samman alla olika produkter då det finns en viss standard. Nackdelen är att ett trådbundet larm är lite bökigare att installera, men kör hem till en bekant som har ett larm och se hur snyggt man faktiskt kan få det!
3. GSM Backup? Måste man ha hjul på sin bil? I min värld finns det inget alternativ, GSM ska vara en standard oavsett om man har fast telefoni eller inte. Det tar 30 sekunder att lokalisera och klippa en utanpåliggande telekabel... Och känner man sig säker på grund av att telekabeln är nedgrävd så blir nästa fråga; Är även teleskåpet nedgrävt? Inga problem att lokalisera teleskåpet i kvarteret och "fixa" det.
4. Köpa eller hyra? Många leverantörer (inklusive den jag jobbar för) har en mix. Man äger allt utom centralapparaten och dekalerna. Anledningen till att man inte köper centralapparaten är som sagt att om man skulle byta leverantör så byts ändå centralapparaten ut mot en annan. Fördelen med att hyra är ju oxå att då har man ju garanti på allt... Många leverantörer lämnar dessutom livstids garanti på alla prylarna, även de du köper! Och med livstids garanti så menas så länge du är kund!

Nåja, jag är partisk som sagt, men när det gäller badrumsrenoveringar så vänder sig många till certifierade firmor för man vill vara säker på att det blir rätt... Men om det gäller en larminstallation som ska larma vid inbrott/överfall och dessutom se till att huset inte brinner ner... Ja då resonerar man "att det här fixar jag själv med min skruvdragare..."

Lycka till med ditt val!

Redigerat av moderator:
Hej Maveric och tack för ditt svar :)

Dock tänker jag komma med lite påpekanden på olika punkter :)

Leverantören jag väljer, finns den kvar om 5 år? Det finns massvis med firmor som poppar upp och försvinner lika snabbt. Det finns få i branschen vill serva andras larmanläggningar, oftast vill man då att kunden ska byta centralenheten till det märket man själv jobbar med. Det betyder en extra utgift!
Leverantören i just detta fallet (powermax) är visonic och ett av världens största tillvärkare av larm, om jag förstått det rätt, så försvinna lär dom inte göra. Utöver det så är det ju samma larm som G4S använder sig av, antar bara att dom lagt på sin logga.
Vad menar du med Serva andras anläggningar? Vet inte om jag är ute och cyklar men servicen handlar om att byta batteri med 1-3 års intervall. Och ev programera in ytterligare någon deckare i systemet.Borde stå i instruktionsboken hur man gör det. Finns det någon service jag har missat?

2. Trådbundet eller trådlöst? Trådlöst är enkelt att installera men har (oftast) betydligt färre funktioner. Tillvalsmöjligheterna är oxå begränsade till ett trådlöst larm. Trådbundet å andra sidan är lite säkrare (det enda som är godkänt för företagsbruk t.ex.) och du kan i princip koppla samman alla olika produkter då det finns en viss standard. Nackdelen är att ett trådbundet larm är lite bökigare att installera, men kör hem till en bekant som har ett larm och se hur snyggt man faktiskt kan få det!
Absolut, hade det inte inneburit så sjukt mycket jobb med trådat så hade vilken dag i veckan som helst valt det :) Dock är det ett begagnat hus och dra utanpåliggande trådar till allt känns dels som att det ärs vårt att få det snyggt, och ett stort extrajobb.

3. GSM Backup? Måste man ha hjul på sin bil? I min värld finns det inget alternativ, GSM ska vara en standard oavsett om man har fast telefoni eller inte. Det tar 30 sekunder att lokalisera och klippa en utanpåliggande telekabel... Och känner man sig säker på grund av att telekabeln är nedgrävd så blir nästa fråga; Är även teleskåpet nedgrävt? Inga problem att lokalisera teleskåpet i kvarteret och "fixa" det.
GSM backup är ett krav, då vi kör IP telefoni. Så där håller jag med dig helt och hållet :)

4. Köpa eller hyra? Många leverantörer (inklusive den jag jobbar för) har en mix. Man äger allt utom centralapparaten och dekalerna. Anledningen till att man inte köper centralapparaten är som sagt att om man skulle byta leverantör så byts ändå centralapparaten ut mot en annan. Fördelen med att hyra är ju oxå att då har man ju garanti på allt... Många leverantörer lämnar dessutom livstids garanti på alla prylarna, även de du köper! Och med livstids garanti så menas så länge du är kund!
Äger allt utan central enheten och dekalerna? Vad jag förstått det som så hyr man larmet på de ställena jag kollat. Det innebär som jag tolkade det att hela rubbet skall plockas ner och skickas in, ink deckare? Fast det kan ju förklara varför "hyra" av extra däckare kostar mer än att köpa den löst.
Garanti har du på alla system. De sidor jag kollat på var två år vad jag vet. Därimot får du i Hyran service (byte av batteri en gång varannat år) och uppgradering av larm när det blir för gammalt.
Men sättet larm säljs på. Det vi kollade på låg på 6 tusen i engångskostnad och 295 kr i månaden. Köpa ett larm och koppla det till central för en hundring så har du tjänat in pengarna på 2-3 år. Och allt där efter är en "vinst". Visst att du inte har fria väktarutryckningar eller service på systemet. Men byta batteri klarar jag nog av lika bra som ett proffs. Ang väktarutryckningar så är jag lite osäker. Men betala engångspris för det istället för att ha fria utryckningar så kan du ha en utryckning var 7-8 månad och ändå gå +/- 0. Efter där så är det "vinst" igen. Vet inte alls hur många utryckningar ett snitthushåll har, men tvivlar på att det är mer än 1 gång per år ?

Sen är ju frågan vad larmets syfte är.
Är det proffisionella tjuvar så tar dom sig in, tar det dom vill ha och sticker även om man har larm. Om dom verkligen vill.
Dock är jag av inställningen att det avskräcker ifall man har larm. Många kanske väljer huset brevid för att få jobba ostört.

Men jag går inte i någon förvillning att med väktartjänst kommer väktaren med batong i högsta hugg och pucklar på inbrottstjuven.
Dom kommer, kollar upp huset, täpper till klirrade rutor och rappoterar till polis. Om tjuven är kvar så tror jag nog att det skall mycket till för att Väktaren skall gripa honnom. Då väktaren tänker (och självklart skall tänka) på sin egens äkerhet först. hade inte velat gå in i ett hus med 1-2 tjuvar kvar och göra någon form av griparinsats.
Kostnaden på 295 kr månaden + en hyrstartkostnad på ca 6000 kr tycker jag personligen inte är motiverad utan är ett sätt som företagen använder för att tjäna pengar genom att spela på folks rädsla.

Anl till att många väljer hyrlarm tror jag personligen är för att det är enklast. Man ringer. någon kommer och sätter upp allt och säger vilken knapp du skall trycka på, sen är det klart.

Att det kostar tio tusentals kr extra över åren som man bor i huset glömer nog många bort.....

Och jag resonerar som så att ett förprogramerat larm som jag köper kan jag sätta upp själv. Det handlar om att dra i 2 skruvar per deckare i väggen och starta upp det. Självklart är det en extra säkerhet att ha det uppkopplat mot en larmcentral. Själv hade jag hoppat det, men min andra part vill det pga "säkerhetskännslan" vilket jag respekterar till 110% :)

Rätta mig gärna om jag är fel ute på någon punkt.
Fast jag vill i så fall ha konkreta motargument :)

Ytterligare fråga:

Vad är behovet av att köpa en avanserad manöverpanel till.
Vi kommer att ha central enheten dold.
Och om man läser texten på dessa manöverpaneler så säger den att man får röst och text från centralen även i manöverpanelen. Och att man kan programera centralen från den med.

Fast de flesta funktioner som man behöver, larma av/på. larma på skalskydd, överfalls alarm och så vidare fungerar väl super via den vanliga manöverpanelen? Vinsten är att man kan programera centralen men då går jag ju till centralen och programerar istället för att betala 1500 extra.

Eller har jag missat nått?:)

Powermaxen funkar hyffsat för villa installationer med bra räckvidd, driftsäkerhet och det är en del uthyrningsföretag tex sector tryggahem g4s mfl som använder de systemet. dock är de så att dessa företag inte servar anläggningar som inte tillhör dem själva, DOCK är det så att powermaxen kräver ingen raketforskare för o programmera o det är många fristående larmfirmor som kör den på villor så att kunna få hjälp om du nu skulle köra fast är inte helt omöjligt

Vill du vara riktigt säker på att kunna få hjälp av nästan vilken firma som helst så kör på DSC pc1616 till exempel den kan nästan alla larmmontörer som är värda namnet

PS:
Ang gsm så kan du köra på mer elelr mindre vilken gsm du vill som kan drivas på 12vdc och som simulerar analog telefonlinje, på powermax+ finns 12vdc på baksidan för att kunna mata sånna saker

Hejsan igen :)

Efter mycket övervägande fram och tillbaks så har jag nu bestämt mig och ville bara dela med mig av detta till övriga på forumet.

Jag har beställt ett powermax complete alarm från www.protexus.se.
Supporten och servicen har varit klockren.
Priset är jag nöjd med, tror att det är bland det bästa jag kunde få om jag ville köpa i Sverige.Självklart flera tusenlappar mer än om man köpt i England men valde denna löseningen ändå pga av följande:

Ville ha svenskt tal i centralenheten.
Ville få larmet förprogramerat så det bara är att sätta upp.
Lättare med support och ev om någon enhet inte fungerar.

Larmet är förprogramerat för att kopplas upp mot Falk då dessa har billigast månadskostnad (67kr månaden). Utöver detta så tillkommer väktarutryckning för ca 1500 kr gång.

Har inte satt upp larmet än. utan det kommer göras under nästa vecka. Om det finns mer intresse så återkommer jag självklart med ytterligare info och hur jag tyckte det fungerat :-)

Sammanfattat så vill jag säga att jag är nöjd med support, pris, leverans och service :)

Redigerat:
Dom är trådlösa, dom där va?

jepps.
Powermax complete är en enhet som har inbyggd gsm sändare med, vilket sparar några kr.
Men hela systemet är trådlöst :)

Kan inte låta bli när jag läser på Protexus hemsida..

"Godkänd av Polismyndigheten
Protexus AB är godkänd av Polismyndigheten för att utföra larminstallationer.
Det borgar för att du som kund har valt en seriös och professionell säkerhetsleverantör."

Låter fint men vad betyder det? Det betyder bara att man är ostraffad och inte förekommer i belastningsreg. Varken mer eller mindre. Polisen läger ingen vikt i hur seriös du är eller om du kan säkerhet.
Med ett polisgodkännande äger man rätt att installera system som skall anslutas till en larmmotagare
Som en föreläsare sa. Polisgodkänd betyder att man har vart smart nog att inte åka fast för något.

Vidare, det finns idag ca 2000 st företag/personer som är polisgodkända. Det finns ca 200 företag/personer som är behöriga att installera godkända larm och få anläggningen klassad.

Tillägg. jag säger inte på något sätt att Protexus skulle vara oärliga. Det är mer menat att visa att ett polisgodkännande igentligen inte är något som garanterar ärlighet.

Redigerat:
Håller med till fullo :)

Dock har bolaget funnits sedan 2002 vilket borde innebära att dom är seriösa.

Utöver det, som en extra trygghet får man betala larmet på faktura, allså efter du fått hem larmet och installerat det (om du är snabb).

Fohike, jag är skeptisk mot att köpa från icke kända leverantörer på nätet. Dock övertygade ovan argument mig :)

hade varit skeptisk till ett företag som säljer/har sålt larm som känner av tryckskillnader i hus so enda larmpunkt

Koffe - vad menar du? förstår inte riktigt....

tidigare för kanske 2-3 år sedan hade protexus som affärside att sälja en grunka som man ställde någonstans i huset som kände av tryckskillnader i luften, tanken är ju om någon krossar ett fönster eller bryter upp en dörr eller liknande så förändras lufttrycket i huset o då ska larmet gå... de man gjorde på mässor osv var att man drog upp skiten till max känslighet för o visa hur effektiv den var, men den gick ju aldrig att ha installerad på de viset.. iaf inte i ett hus med någon form av ventilation

men man vet ju aldrig, alla kan ju ändra sig o enligt mig är visonicen ett bra trådlöst villalarm

Ja det har dom defenitivt gjort i så fall.
jag visste vilketlarm jag ville ha, och hittade det till ett bra pris på deras sida.
den hjälp jag fått på de frågor jag ställt har jag varit nöjd med.

Så för min del spelar det inte så stor roll vad dom gjorde för 8 år sedan ;)

Dock låter just den lösningen som en....väldigt dålig sådan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.