Hur mycket RAM har din dator? Vilket operativsystem?
Windows resurshanterare (performance monitor) kan eventuellt hjälpa dig att identifiera flaskhalsen. Men börja med att kontrollera hur mycket av tillgängligt minne som används. Det skall du kunna se i task managern. Har du mer än 20% RAM tillgängligt när datorn flaskar borde det vara okej.
Har du konstant hög CPU last? Vilken process ger last?
Skriver/läser datorn mycket på hårddisken? Om du inte ser det kan du starta en mätning av diskkön i performance monitorn.
Om du tycker att datorn är mycket långsammare än tidigare kan du fått någon form av ohyra i datorn. Superantispyware och Malwarebyte antimalware brukar hitta sådant som inte bör snurra i datorn.
Windows resurshanterare (performance monitor) kan eventuellt hjälpa dig att identifiera flaskhalsen. Men börja med att kontrollera hur mycket av tillgängligt minne som används. Det skall du kunna se i task managern. Har du mer än 20% RAM tillgängligt när datorn flaskar borde det vara okej.
Har du konstant hög CPU last? Vilken process ger last?
Skriver/läser datorn mycket på hårddisken? Om du inte ser det kan du starta en mätning av diskkön i performance monitorn.
Om du tycker att datorn är mycket långsammare än tidigare kan du fått någon form av ohyra i datorn. Superantispyware och Malwarebyte antimalware brukar hitta sådant som inte bör snurra i datorn.
Drar mig till minnes ett problem som drabbat två av mina windows 7-maskiner som inte används så ofta och det är någon typ av problem med windows update och den bakgrundstjänst som skall hämta ner uppdateringar (Background Intelligent Transfer Service) som gör att denna tjänst konsumerar all tillgänglig processorkraft samtidigt som hämtningen av uppdateringar går otroligt långsamt. Det yttrar sig på så sätt att processen SVCHOST.EXE tar all tillgänglig CPU så länge tjänsten är aktiverad. Det finns en hel flora med lösningsförslag på microsofts hemsida men det enda som fungerat för mig är att låta datorn stå på tills alla uppdateringar är hämtade vilket i mitt fall tagit ca. 1 vecka(!)
Jag ruttnade på Windows 8 och gick över till Linux Mint på min arbetsdator. Blev positivt överraskad och har gradvis ersatt Windows på alla maskiner hemma utom två där jag behållit Windows 7 (ena för ungarnas datorspel och andra för att den innehåller Windowsprogramvara för bildbehandling och videoredigering). Linux Mint är förhållandevis resurssnål och går man på något ännu mer kompakt (som ArchLinux) kan man som jag gjort återuppväcka gamla laptops som stått hemma och dammat i åratal med Vista och Win2k.
Jag rekommenderar varmt Linux. Med Ubuntu och Mint behöver man inte vara särskilt datorkunnig för att snabbt bli produktiv och vill man testa någon ny Linux-variant kostar det inte mer än lite tid att backa upp datan, blåsa disken och lägga på något nytt utan att behöva bry sig om licensnycklar o dyl. Vill man fortsätta använda något Windows-program trots att man bytt till Linux går detta ofta via Wine och/eller Virtualbox.
Jag rekommenderar varmt Linux. Med Ubuntu och Mint behöver man inte vara särskilt datorkunnig för att snabbt bli produktiv och vill man testa någon ny Linux-variant kostar det inte mer än lite tid att backa upp datan, blåsa disken och lägga på något nytt utan att behöva bry sig om licensnycklar o dyl. Vill man fortsätta använda något Windows-program trots att man bytt till Linux går detta ofta via Wine och/eller Virtualbox.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, och inte nog med att det är resurssnålt från början. Det förblir det också. Linux "ruttnar" inte som Windows har en stark tendens att göra. Även Windows 7 "ruttnar" enligt min egen erfarenhet. Jag fick till exempel flytta min Win7 dator från SSD till traditionell hårddisk eftersom Microsoft envisades med att fylla upp disken med något backupmög allteftersom tiden gick. (Detta gick inte att stänga av. Microsoft publicerade ett verktyg som tog bort det, bara för att få dra tillbaka det eftersom det visade sig att systemet i vissa fall behövde de här filerna ändå, och det visste Microsoft inte om... Kompetent.)Beape skrev:
Osv. osv. Är det inte det enda så är det någon annan bug som inte har någon workaround och som biter en. Nu har jag inte tillräckligt med erfarenhet av Win 8.1 för att veta om det också ruttnar, men jag har kört Linux och olika Linuxdistributioner sedan december 1991 (kärna 0.11), och det ruttnar iaf inte. Datorn jag skriver det här på har kört Linuxdistributioner sedan 2006, med bara en ominstallation (till 64-bitar). Annars bara uppgraderingar. Har uppgraderat hårdvaran ett antal gånger under den tiden, men det är ju bara att göra med Linux och sedan starta om. Med Windows så är det för det mesta en omöjlighet utan ominstallation är det enda rimliga sättet att få en fungerande dator efter t ex en moderkortsuppgradering.
Misstänker att det är den berömda winsxs foldern i win7 du tänker på. Vid en nyinstallation beslagtar windowskatalogen ca 15 GB, men efter några uppdateringar sniffar man på över 30 GB. WinSXS lär innehålla alla systemfiler från alla systemets uppdateringar. Både windows 8 och 10 hanterar dessa filer effektivare, men det är fortfarande några GB som ligger i winsxs.lars_stefan_axelsson skrev:Jag fick till exempel flytta min Win7 dator från SSD till traditionell hårddisk eftersom Microsoft envisades med att fylla upp disken med något backupmög allteftersom tiden gick. (Detta gick inte att stänga av. Microsoft publicerade ett verktyg som tog bort det, bara för att få dra tillbaka det eftersom det visade sig att systemet i vissa fall behövde de här filerna ändå, och det visste Microsoft inte om... Kompetent.)
Det går faktiskt att flytta en systemdisk till en helt ny dator, men det förutsätter att det finns stöd för den nya HW i operativsystemet. När jag bytte moderkort, CPU etc, valde jag att flytta min Win8.1 disk från den gamla plattformen till en ny ca 6-7 år yngre. Datorn startade upp och installerade nya drivrutiner. Var dock tvungen att göra en licensflytt hos Microsoft. Visst lite omständigt, men snabbare än att installera om OS och program.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det är nog den ja. Min växte över alla bräddar. Det är ett känt problem som vissa men inte alla råkar ut för. MS själva verkar inte veta eller kunna rätta till det.arneri68 skrev:Misstänker att det är den berömda winsxs foldern i win7 du tänker på. Vid en nyinstallation beslagtar windowskatalogen ca 15 GB, men efter några uppdateringar sniffar man på över 30 GB. WinSXS lär innehålla alla systemfiler från alla systemets uppdateringar. Både windows 8 och 10 hanterar dessa filer effektivare, men det är fortfarande några GB som ligger i winsxs.
Jo, jag sade inte att det var omöjligt. Men det är komplicerat och havererar ofta i praktiken. I linux så är det för det allra mesta tom enkelt. Bara att byta och starta om. Det är klart man kan torska på att någon enhet inte har stöd i en gammal kärna, men distributionerna brukar vara bra på det. Så länge som du kör en dist som fortfarande har stöd från "leverantör" så brukar den stödja all på marknaden förekommande hårdvara som det öht finns stöd för. Så det är skillnaden mellan "Går om du har mycket skicklighet och tur, men hoppas inte för mycket" och "Du skall ha rejäl otur om det inte går, och även i de fallen så går det för det mesta att fixa."arneri68 skrev:Det går faktiskt att flytta en systemdisk till en helt ny dator, men det förutsätter att det finns stöd för den nya HW i operativsystemet. När jag bytte moderkort, CPU etc, valde jag att flytta min Win8.1 disk från den gamla plattformen till en ny ca 6-7 år yngre. Datorn startade upp och installerade nya drivrutiner. Var dock tvungen att göra en licensflytt hos Microsoft. Visst lite omständigt, men snabbare än att installera om OS och program.
Det var en IT konsult som berättade för mig att det går att flytta systemdisken så jag var tvungen att testa när jag bytte HW. Jag var innan ganska säker på att en ominstallation var enda vägen. Det lär inte vara en helt ovanlig metod, även om en nyinstallation är att föredra för att slippa ärvda filer och referenser.lars_stefan_axelsson skrev:Det är nog den ja. Min växte över alla bräddar. Det är ett känt problem som vissa men inte alla råkar ut för. MS själva verkar inte veta eller kunna rätta till det.
Jo, jag sade inte att det var omöjligt. Men det är komplicerat och havererar ofta i praktiken..... Så det är skillnaden mellan "Går om du har mycket skicklighet och tur, men hoppas inte för mycket" och "Du skall ha rejäl otur om det inte går, och även i de fallen så går det för det mesta att fixa."
Linux är i dag enkelt att använda, men tyvärr saknas ofta stöd för kommersiella produkter som jag använder. Adobe, Autodesk och Microsoftprodukter finns både för Windows och OSX, men för Linux måste jag använda en ersättare som har ett annat användarinterface, funktioner och har betydligt mindre användardokumentation. Linux är bra, men inte för alla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden