Vet att det finns många experter på datorer här och skulle behöva ha lite hjälp. Det gäller en hp pavilion dv2-1010ea som jag har ute i garaget. Problemet är att den har blivit fruktansvärt seg, tänk gammal 486. Misstänker att hårddisken håller på att paja men innan jag beställer en ssd skulle jag vilja veta hur jag kan ta reda på att det verkligen är hårddisken som ställer till det och inget annat.

Det kan vara lite allt möjligt. Kör en defragmenting av hårddisken,, felkontroll på hårddisken, antivirus (avast är gratis) och rensa skräp med ccleaner (gratis). Om det inte funkar, ominstallera operativsystemet.

Annars är det en bra idé att köpa en SSD ändå. Datorn blir oerhört mycket smidigare att jobba med.

Allt det är gjort förutom felkontroll. Till och med provat med win 8 ingen skillnad. Har ingen större lust att lägga ut pengar på en ssd innan jag vet att det är hårddisken som är problemet.

Blir den varm ?? Jag blåste ur fläkten på min HP och den blev betydligt snabbare, blås försiktigt bara så inte fläkten varvar upp för mycket.

Nä har rengjort fläkten också, det var min första idé. Den är även lika trög ända från start.

C
Du har inte lyckats mixtra till några "power-management"-inställningar? Ibland finns de i BIOS-menyerna, ibland kommer det med ett program för att ändra dem. Man brukar kunna ställa in t.ex. CPU-prestandan i olika lägen och det brukar vara separata inställningar för batteri- respektive nätdrift.

Testa att boota med en Ubuntu-cd, knoppix-dvd eller annan Linux. Om hårddisken är problemet borde en sådan linux, som inte använder hårddisken, fungera snabbt och smidigt.

Kan man köra en sådan Linux via usb? Sitter nämligen ingen cd/dvd i dessa.

C
Ja, det går bra.

peternicklas
Inte för mycket filer på din desktop/skrivbord?
Annars köp en SSD, hade själv en stationär som tog 3 minuter för att bli klar, nu blir den klar på 15 sekunder!
Köper du t.ex. en Intel så finns det ett program som speglar din gamla disk över till SSD, tog 2 timmar för mig sedan var det bara att byta diskar och allt var som vanligt, dock bra mycket snabbare.

Har du kollat vid uppstart så att det står rätt processor ?
Det är inte ovanligt att bios kan ändra sig och ställa om processortyp.
Har du plockat isär datorn för att rengöra fläkten eller har du bara blåst in luft där du har kommit åt ??

Den har varit isärplockad helt så den är kliniskt ren på insidan. Trodde faktiskt att det skulle lösa problemet då det var rätt mycket garagedamm i den.

Bra att du plockade isär den , många blåser bara av dom utvändigt i tron att det hjälper.:)

Hur mycket RAM har den? Har den mindre än 4 GB står den och swappar mot hårddisken. Windows slukar mer än 2 GB vid uppstart. Kör du sedan igång en webbrowser slukas det sista minnet ganska snabbt.
Så 4GB RAM och en SSD kommer nog snabba upp din dator, men då kanske du lika gärna kan köpa en ny dator?

Minnesuppgradering till 4gb kostar högst några hundra, den billigaste SSSn får man för en femhundring. Ska man ha en ny dator med SSD kommer man sällan under 5000kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.