Har ett garage kombinerat med en liten lägenhet. Fick synlig läcka i innertaket. Satt en gammal huv med utluft (ventrör) från gamla bastun.
Rev av taket runt huven.
Fråga. Kan man lappa o laga med ny papp och sedan kanske rolla hela taket med ”tjära”?
6 graders lutning. Drygt 30 år. När jag tittar i undertaket verkar resten okey. Ser också ut som dubbla lager ytpapp.
Tänkte det var synd att slita av ett i stort sett fungerande tak.
Rev av taket runt huven.
Fråga. Kan man lappa o laga med ny papp och sedan kanske rolla hela taket med ”tjära”?
6 graders lutning. Drygt 30 år. När jag tittar i undertaket verkar resten okey. Ser också ut som dubbla lager ytpapp.
Tänkte det var synd att slita av ett i stort sett fungerande tak.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Du kan såklart göra det men jag skulle inte rekomendera det, jag tycker takmassa är en rätt dålig investering.
Ditt tak är rätt trött så säkrast är helt klart att lägga om det men en pappläggare kan svetsa över skadan men frågan är om det är värt det. Att göra en lagning själv och få det bra är svårt.
Ditt tak är rätt trött så säkrast är helt klart att lägga om det men en pappläggare kan svetsa över skadan men frågan är om det är värt det. Att göra en lagning själv och få det bra är svårt.
Sätt igen hålet och spika ett lager underlagspapp över hela ytan.
Låt pappen gå ca 30 cm över allt och limma med 3 strängar asfaltsklister vid överlapp.
Börja nerifrån och gå uppåt.
Lägg sedan självklistrande ytpapp från nock och ner över reparationen. Ca 50 cm utanför reparation och klistra kanten ordentligt. Klistra även i nock. Lägg det antal våder som krävs med 10 cm överlapp och klistra alla ändar ordentligt.
Och se för bövelen till att INTE spika ytpapp.
Låt pappen gå ca 30 cm över allt och limma med 3 strängar asfaltsklister vid överlapp.
Börja nerifrån och gå uppåt.
Lägg sedan självklistrande ytpapp från nock och ner över reparationen. Ca 50 cm utanför reparation och klistra kanten ordentligt. Klistra även i nock. Lägg det antal våder som krävs med 10 cm överlapp och klistra alla ändar ordentligt.
Och se för bövelen till att INTE spika ytpapp.
Klicka här för att svara