Har några stuprännor att lappa ihop.

Srupränna 1: läker vid koppling mot dagvattenröret. Se videon. Hur skulle ni lappa ihop detta? Vad behövs i form av verktyg och material? Skulle vilja sätta på en lövrens eller en renstratt också. Vilken är bäst?

Stupränna 2: läker vid koppling. Bristfällig koppling. Går det att täta där och vad behöver jag för material och verktyg? Gröna plasten täcker ett hålrum mellan röret från taket och dagvattenrör. Här tänker jag mig en lövrens/renstratt också. Hur gör man?


Tack på förhand
 
Känns mer som om det är dålig genomströmning ner i marken och att dagvattnet svämmar över. Stuprör behöver inte ha täta kopplingar så länge den övre delen går inne i den nedre delen. Har du kollat längre ner i röret, d.v.s. det som ligger under marknivå. Kanske dags för en rensning?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Okej! Tänkte du för båda rören? Har inte kollat det. Hur går man tillväga för att rensa det som är under marknivå?
 
S
Det syns tydligt i båda videorna att det är stopp i utloppet, problemet är alltså inte läckande kopplingar.

Det är näst intill omöjligt att få stuprör att läcka, eftersom vattnet inte är trycksatt och bara ska ledas neråt, gör inget om det är en hel centimeter glipa så länge det alltid går från mindre till större diameter uppifrån och ner :)

Ta loss nedersta biten och kolla hur det ser ut i markröret, har du tur har du en böj där som skit fastnat i och du kan handrensa.
 
Det är i stora delar fortfarande fruset i marken, vänta en vecka och se om det inte rinner undan bättre.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
S
I InsidersUnited skrev:
Det är i stora delar fortfarande fruset i marken, vänta en vecka och se om det inte rinner undan bättre.
Det tänkte jag inte ens på, bra tips👍
 
Ja, känns som du har stopp i systemet. Du får väl ta en slamsugare om du inte kan komma åt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det syns tydligt i båda videorna att det är stopp i utloppet, problemet är alltså inte läckande kopplingar.

Det är näst intill omöjligt att få stuprör att läcka, eftersom vattnet inte är trycksatt och bara ska ledas neråt, gör inget om det är en hel centimeter glipa så länge det alltid går från mindre till större diameter uppifrån och ner :)

Ta loss nedersta biten och kolla hur det ser ut i markröret, har du tur har du en böj där som skit fastnat i och du kan handrensa.
Hör vad du säger och det låter logiskt för stupränna 1. Ska undersöka, tack! Men stupränna två då? Där är det nån temporär plastlösning runt ett tomrum där det inte är något rör, alltså på stället där man skulle haft en lövrens egentligen. Får inte ihop att det skulle vara något stopp längre ner i backen där. Stopp längre upp i röret som gör att det svämmar över ut på sidorna kanske? 😊
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Om man har lövavskiljare, så är det mindre risk att dagvattenrör sätt igen
 
  • Gilla
Luffargrund
  • Laddar…
L Luffargrund skrev:
Har några stuprännor att lappa ihop.

Srupränna 1: läker vid koppling mot dagvattenröret. Se videon. Hur skulle ni lappa ihop detta? Vad behövs i form av verktyg och material? Skulle vilja sätta på en lövrens eller en renstratt också. Vilken är bäst?
[video]
Stupränna 2: läker vid koppling. Bristfällig koppling. Går det att täta där och vad behöver jag för material och verktyg? Gröna plasten täcker ett hålrum mellan röret från taket och dagvattenrör. Här tänker jag mig en lövrens/renstratt också. Hur gör man?
[video]

Tack på förhand
Du har förmodligen en ispropp under marknivå.
 
  • Gilla
Luffargrund
  • Laddar…
L Luffargrund skrev:
Hör vad du säger och det låter logiskt för stupränna 1. Ska undersöka, tack! Men stupränna två då? Där är det nån temporär plastlösning runt ett tomrum där det inte är något rör, alltså på stället där man skulle haft en lövrens egentligen. Får inte ihop att det skulle vara något stopp längre ner i backen där. Stopp längre upp i röret som gör att det svämmar över ut på sidorna kanske? 😊
Kan rapportera att det va ett rejält stopp i stuprör nummer två som visade sig bero på att röret hade buktats in nertill av nån anledning, så allt skräp fastnade där. Slutade med att jag fick kapa det med vinkelslip. Nu är det fixat och en renstratt sitter där den ska 👍


Trasigt blomkruka spritt jord och rötter på snöigt, isigt underlag nära stuprör och mätskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre del av ett stuprör med lövfångare vid en tegelvägg, omgiven av smältande snö och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Du har förmodligen en ispropp under marknivå.
Ja det är ju frågan om det är det. Körde ner en rensspiral och vispade runt lite (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-025481/). Lyckades komma en bit ner/in i röret men man såg som hur det kom upp något löv och vattnet som står blev lite skitigare men vattnet rann aldrig undan. Säkert en samlats jäkla massa skit där nere under åren i kombination med ispropp. Funderar på om man kan köra grovdammsugaren och suga ut vattnet och då kanske man får med sig något skit upp?
 
Vad leds dagvattnet till?
Har du ett sandfång du kan spola ifrån?
 
O Odi et Amo skrev:
Vad leds dagvattnet till?
Har du ett sandfång du kan spola ifrån?
Är osäker på denna…
 
L Luffargrund skrev:
Ja det är ju frågan om det är det. Körde ner en rensspiral och vispade runt lite ([länk]). Lyckades komma en bit ner/in i röret men man såg som hur det kom upp något löv och vattnet som står blev lite skitigare men vattnet rann aldrig undan. Säkert en samlats jäkla massa skit där nere under åren i kombination med ispropp. Funderar på om man kan köra grovdammsugaren och suga ut vattnet och då kanske man får med sig något skit upp?
Men hur långt kom du ner? Du har ju inte en ispropp två meter ner om man så säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.