Vi bor första året i ett hus byggt i slutet av 30-talet – typiskt funkishus med putsad träfasad och betongbalkonger. I ett av balkonggolven, som är delvis under tak, går det ett par sprickor. Jag vet inte hur gamla. Jag undrar om de kan bli värre av fukt och is, och om jag borde göra något åt dessa inför vintern? Täcka, fylla igen dem med någonting?

Det behöver isåfall inte nödvändigtvis vara något permanent. Som syns på bilderna, så är de i övrigt behov av att tas om hand om ordentligt, men det är inget jag hinner göra innan vintern.

Jag är inte särskilt orolig för konstruktionen i nuläget även om de verkar som en av dem har en motsvarande på undersidan, men jag vill inte att de blir värre i onödan.

Någon som har något bra tips? Vore hemskt tacksam för hjälp!

Sprucket balkonggolv med flagnande färg, synliga sprickor, en röd bordsben och krukor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De går tvärs över hela balkongen, och är alltså både under och över tak.

En av dem verkar också fortsätta iaf upp till putsen på väggen.

Sprickor i ett balkonggolv av betong, omgivna av flagnande färg och smuts, med några synliga rostfläckar.
Skapa konto

De är lite olika breda. Bitvis hårfina, andra delar några mm.

Spricka i betonggolv med avflagad färg och barr utspridda på ytan.
Skapa konto

Sprucken balkongyta med flagnande färg och smuts. Sprickan går längs balkongens längd och är omgiven av slitna färgområden.
Skapa konto

Såhär ser undersidan ut.

Spricka i undersidan av ett betongbalkonggolv, under ett korrugerat plasttak. Ytan visar tecken på slitage och mindre skador.
Skapa konto

Crob Crob skrev:
Vi bor första året i ett hus byggt i slutet av 30-talet – typiskt funkishus med putsad träfasad och betongbalkonger. I ett av balkonggolven, som är delvis under tak, går det ett par sprickor. Jag vet inte hur gamla. Jag undrar om de kan bli värre av fukt och is, och om jag borde göra något åt dessa inför vintern? Täcka, fylla igen dem med någonting?

Det behöver isåfall inte nödvändigtvis vara något permanent. Som syns på bilderna, så är de i övrigt behov av att tas om hand om ordentligt, men det är inget jag hinner göra innan vintern.

Jag är inte särskilt orolig för konstruktionen i nuläget även om de verkar som en av dem har en motsvarande på undersidan, men jag vill inte att de blir värre i onödan.

Någon som har något bra tips? Vore hemskt tacksam för hjälp!

[bild]

De går tvärs över hela balkongen, och är alltså både under och över tak.

En av dem verkar också fortsätta iaf upp till putsen på väggen.

[bild]

De är lite olika breda. Bitvis hårfina, andra delar några mm.

[bild]

[bild]

Såhär ser undersidan ut.

[bild]
Generellt är det väl bra tat förhindra att vatten kommer in i sprickor som kan frysa och expandera så dom blir värre över tid.
Dom där ser inte direkt purfärska ut så troligen spelar en vinter mer eller mindre ingen roll skulle jag gissa, men ska du åtgärda dom bör du göra det ordentligt: Få bort all gammal färg osv och sen putsa ordentligt med nytt bruk och sen försegla/måla på .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.