Vi bor första året i ett hus byggt i slutet av 30-talet – typiskt funkishus med putsad träfasad och betongbalkonger. I ett av balkonggolven, som är delvis under tak, går det ett par sprickor. Jag vet inte hur gamla. Jag undrar om de kan bli värre av fukt och is, och om jag borde göra något åt dessa inför vintern? Täcka, fylla igen dem med någonting?
Det behöver isåfall inte nödvändigtvis vara något permanent. Som syns på bilderna, så är de i övrigt behov av att tas om hand om ordentligt, men det är inget jag hinner göra innan vintern.
Jag är inte särskilt orolig för konstruktionen i nuläget även om de verkar som en av dem har en motsvarande på undersidan, men jag vill inte att de blir värre i onödan.
Någon som har något bra tips? Vore hemskt tacksam för hjälp!
De går tvärs över hela balkongen, och är alltså både under och över tak.
En av dem verkar också fortsätta iaf upp till putsen på väggen.
De är lite olika breda. Bitvis hårfina, andra delar några mm.
Såhär ser undersidan ut.
Det behöver isåfall inte nödvändigtvis vara något permanent. Som syns på bilderna, så är de i övrigt behov av att tas om hand om ordentligt, men det är inget jag hinner göra innan vintern.
Jag är inte särskilt orolig för konstruktionen i nuläget även om de verkar som en av dem har en motsvarande på undersidan, men jag vill inte att de blir värre i onödan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär ser undersidan ut.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 224 inlägg
Generellt är det väl bra tat förhindra att vatten kommer in i sprickor som kan frysa och expandera så dom blir värre över tid.Crob skrev:
Vi bor första året i ett hus byggt i slutet av 30-talet – typiskt funkishus med putsad träfasad och betongbalkonger. I ett av balkonggolven, som är delvis under tak, går det ett par sprickor. Jag vet inte hur gamla. Jag undrar om de kan bli värre av fukt och is, och om jag borde göra något åt dessa inför vintern? Täcka, fylla igen dem med någonting?
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Såhär ser undersidan ut.
[bild]
Dom där ser inte direkt purfärska ut så troligen spelar en vinter mer eller mindre ingen roll skulle jag gissa, men ska du åtgärda dom bör du göra det ordentligt: Få bort all gammal färg osv och sen putsa ordentligt med nytt bruk och sen försegla/måla på .
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
BRF: Spara eller amortera inför stambyte?
Bostadsrätt -
Faltak Hur långt utanför takfotsvattbrädan ska jag släppa ut falorna
Tak & Vind -
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Bostadspolitik -
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur undersöker jag rör/radiatorer inför luft/vatten
Värmepumpar