Lantbrukets driftbyggnader

3k läst  13 svar

1. V
    Medlem Nivå 7
    Är det någon som har erfarenhet av installationer i stall och liknande där man har Länsförsäkringar?

Vilka material har ni använt, hur har ni gjort med skydd över brytare och armaturer?

Var drar man gränsen mellan driftbyggnad och bostadshus om dom skulle råka var ihopbyggda?

Jag har ställt lite frågor till LF men beroende på vem man frågar får man olika svar.

Var innhandlar man material som är godkänt enl. LF:s regler?

Någon kanske har några bilder på installationslösningar i stall.

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Länsförsäkringsbolagen har rätt så omfattande mtr. om hur dom vill ha det i lantbruket, så ligg på så får du säkert en broschyr eller två. Vi får "önskemål" från dom både i brevlådan och med mail kanske en gång i halvåret .
    Gränsdragningen avgörs väl av användningen av byggnadsdelen.
    Det är inte så mycket som är "konstigt" med det mtr. dom vill ha så det mesta finns att köpa där man vanligtvis köper elmatr.
    I dom broschyrer som dom ger ut brukar det även finnas visuella exempel.

3. V
    Medlem Nivå 7

Jo jag har fått nån broschyr men det verkar som att man inte har riktigt klart för sig på LF
    vad man vill ibland.

Vad är tex skilnaden på driftbyggnad och ekonomibyggnad?

Om jag bygger tex ett pannrum som ligger på gavelen på ett stall (naturligtvis med brandvägg emellan) vad räknas detta som då?

Vad räknas som gårdsverkstad? Om jag bygger en inredd hobbyverkstad som varmhålls året om och där miljön är som i vilket varmgarage som helst, är detta en gårdsverkstad?

Har ställt frågan till olika LF-gubbar men får olika svar beroende på vilket län dom tillhör.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tycker du har vänt på frågeställningen på ett konstigt sätt.

Det kan väl knappast upp till ett försäkringsbolag att bestämma hur eldragning ska utföras.
    Det är väl ett arbete för en behörig elektriker eller elprojektör ... tycker jag iaf.

Men jag har väl missuppfattat nåt nu ... :surprised:

5. E
    Medlem · Nivå 21
    Försäkringsbolaget ställer vissa krav för att dom ska "ge lägre försäkrings premier" dom har naturligtvis inget inflytande på hur det enligt föreskrifterna ska vara, men däremot hur anläggningarna ska vara för att man ska få en viss en viss försäkringspremie.
    Hoppas att det klarnar lite.
    Det kan ju vara svårt med gränsdragningar men om man "uppfyller" dom högsta kraven är det aldrig några problem

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Precis som i andra sammanhang är det användningen som styr. Har man exvis djur i ett utrymme där elinstallationen inte är anpassad för detta så är detta inte enligt reglerna. Om man har ett stall ihopbyggt med ett bostadshus så finns det inga krav på att elinstallationen i bostadsdelen skall hålla stallnivå. Man har ju knappast hästarna i köket....

7. V
    Medlem Nivå 7
    Jo dom kan vägra att försäkra fastigheten.

8. V
    Medlem Nivå 7
    Nej man har vanligtvis inte hästarna i köket,även om det faktiskt har hänt här att en häst stack in huvudet i hallen.:) Han blev dock snabbt utvisad.

Men mitt problem är gränsdragningen, i "Handbok för elinstallationer i lantbruk" från JTI som LF med flera är med och tar fram säger man te.x att man inte skall använda infällda installationer med vp-rör i exempelvis personalutrymmen.

Anta nu att man bygger ett litet kontor i anslutnign till en ekonomibyggnad och vill ha lite nätverk, datorer mm i denna del så är det lite jobbigt att använda EKPK kabel eller OMG-rör till allt.
    EKK är ju inte tillåtet.

Vid ett tillfälle så har jag hört en representant för LF gnälla på att man hade en radio i en verkstad därför att den inte var klassad enl. deras "normer".

Jag vill inte vara gnällig vad det gäller detta utan försöker bara få lite tips om var man kan dra en rimlig gräns.

Är det någon som fått backning av LF när det gäller dessa frågor?

9. E
    Medlem Nivå 1
    Går bra med EKLK också + att du använder SMS rör istället (billigare). Hela grejen är ju att dom små råttorna inte ska komma åt att gnaga. Drar du kabel på väggen upp under tak, så är du ganska säker att dom inte når. ;-) Sätter man te.x stegar ska den vara min 500 mm från golv, för att storråttan inte ska nå upp. Har satt Thorsmans kabelkanaler (kontor i ko-ladugård) till nätverkskabel och inte fått nerslag på det. Allt handlar om åtkomsten som sagt var. Så det är konstigt att dom skulle ifråga sätta en elektrikers installation och bedömning. Är det dessutom ett häststall behöver du inte ta hänsyn till klassning för väta eller frätande utan bara brandfara.

10. T
    Medlem Nivå 2
    Gå LF's kurs 'Säker Gård' så får du svar på det mesta (Dvs svar om hur LF vill ha det för att försäkra din gård billigast!), t.ex. att kabelstegar ska vara vertikalt monterade o inte horisontellt (=Ingen rått-motorväg+Inget damm...).

11. V
    Medlem Nivå 7
    Detta var precis vad jag gjorde, tyvärr verkade kursledarna inte vara överens internt om hur man skulle tolka vissa regler själva, därav mina frågor här.

12. P
    Medlem Nivå 10
  13. V
    Medlem Nivå 7
    Var hittar man SMS-rör?

14. E
    Medlem Nivå 1
    Solar m.m Det är svarta rör likadana som OMG men ej galvade. Tillverkare: JABICK exempel på E nr: 1403010

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: