Jag har skrivit om detta tidigare i tråden för uppgraderingen av formet men fick inget svar där så jag startar en ny tråd.
Går det att ändra, antingen för hela forumet, eller som alternativ för mig som användare, att länken för trådrubriken i listorna länkar till senaste olästa inlägget?
Nu länkar det till första inlägget i tråden vilket jag tycker är helt ointressant. Ska man komma till senaste olästa inlägget ska man klicka på den lilla, lilla länken under rubriken. Den länken är dessutom missvisande eftersom det är det senaste inlägget, så när man klickar på länken visas inte det inlägg man tror sig komma till.
På mobiler med liten skärm är detta ännu mer störande, enligt mig
Går det att ändra, antingen för hela forumet, eller som alternativ för mig som användare, att länken för trådrubriken i listorna länkar till senaste olästa inlägget?
Nu länkar det till första inlägget i tråden vilket jag tycker är helt ointressant. Ska man komma till senaste olästa inlägget ska man klicka på den lilla, lilla länken under rubriken. Den länken är dessutom missvisande eftersom det är det senaste inlägget, så när man klickar på länken visas inte det inlägg man tror sig komma till.
På mobiler med liten skärm är detta ännu mer störande, enligt mig
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Det som kan vara förvirrande är att det fungerar på olika sätt på datorn respektive i mobilen. På datorn så kommer man till första inlägget när man klickar på rubriken medan man i mobilen kommer till första olästa inlägget när man gör samma sak.
Jag vill nog ändra så att det fungerar likadant i datorn som i mobilen, eftersom flera har önskat det beteendet, men det finns någon eller några som vill tvärtom, dvs att mobilen ska fungera som datorn. Jag tror att det beror på vad man är van vid och just nu fungerar det på olika sätt. Fler och fler surfar från mobilen som nu är en klar majoritet.
Jag vill nog ändra så att det fungerar likadant i datorn som i mobilen, eftersom flera har önskat det beteendet, men det finns någon eller några som vill tvärtom, dvs att mobilen ska fungera som datorn. Jag tror att det beror på vad man är van vid och just nu fungerar det på olika sätt. Fler och fler surfar från mobilen som nu är en klar majoritet.
Aha, ja så är det ju. Trodde jag höll på att bli tokig efter att jag läste Alfredos inlägg i mobilen där det ju fungerade som jag önskade. Fattade ingenting 
Så snälla ändra så det fungerar likadant i datorn som det är i mobilen, det var väl dessutom så det fungerade i det gamla forumet?
Så snälla ändra så det fungerar likadant i datorn som det är i mobilen, det var väl dessutom så det fungerade i det gamla forumet?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Marlen vill alltid komma till sista inlägget och vill att det ska vara standardinställningen och tycker att det även ska funka så för ej inloggade samt att det ska funka likadant i mobilen och desktop.
För ej inloggade har jag ingen åsikt, men att komma till sista inlägget som inloggad är ju helt ologiskt?! Vad är argumentet för det?
.
Det gör ju i såfall att man måste leta sig bakåt för att läsa ikapp i kronologisk ordning.
Att det ska vara lika på dator och mobil är ju klart som korvspad
Det gör ju i såfall att man måste leta sig bakåt för att läsa ikapp i kronologisk ordning.
Att det ska vara lika på dator och mobil är ju klart som korvspad
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag föreslår:
1. När man klickar i listan så kommer man alltid till sista inlägget, förutsatt att man inte ändrat standardinställningen - då kommer man istället dit man vill (t ex till första olästa eller till trådens start). Vill dock kolla först så att detta inte påverkar oss negativt seo-mässigt.
2. Att det funkar likadant i desktop som i mobilen så man inte behöver tänka så mycket (eller råka klicka fel)
3. Att man tar bort länken till användarens profil och delforumet så att man inte råkar klicka fel, vilket flera har beklagat sig över, särskilt i mobilen.
1. När man klickar i listan så kommer man alltid till sista inlägget, förutsatt att man inte ändrat standardinställningen - då kommer man istället dit man vill (t ex till första olästa eller till trådens start). Vill dock kolla först så att detta inte påverkar oss negativt seo-mässigt.
2. Att det funkar likadant i desktop som i mobilen så man inte behöver tänka så mycket (eller råka klicka fel)
3. Att man tar bort länken till användarens profil och delforumet så att man inte råkar klicka fel, vilket flera har beklagat sig över, särskilt i mobilen.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Vi får fråga henne. @Marlen Eskilssonmexitegel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag utnyttjar att jag (datoranvändare) kan välja mellan att komma till trådstart, senaste olästa och senaste inlägget genom att klicka på olika ställen. Är det en gammal tråd som plötsligt har fått ett inlägg är det ju jättebra att komma till starten så att man få en överblick vad som skrivits tidigare innan man läser de(t) nya inlägget(n). Ibland är det något i den synliga raden av senaste inlägget som väcker mitt intresse och då vill jag kunna komma till just det inlägget även om jag inte har läst något annat i tråden. Men vanligast är ju att jag vill komma till första olästa inlägg.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag vill alltid se det sista inlägget först och sedan letar jag mig bakåt. Man är olika. 
Förmodligen är det för att jag letar i senaste inläggen, ser två första raderna av ett inlägg som jag blir intesserad av och klickar. Blir då besviken om jag inte får läsa klart meningen utan att behöva klicka igen och leta.
Senaste olästa tycker jag är näst bäst. Första inlägget känns väldigt tungt att komma till, såvida det inte är en dagsfärsk tråd.
Förmodligen är det för att jag letar i senaste inläggen, ser två första raderna av ett inlägg som jag blir intesserad av och klickar. Blir då besviken om jag inte får läsa klart meningen utan att behöva klicka igen och leta.
Senaste olästa tycker jag är näst bäst. Första inlägget känns väldigt tungt att komma till, såvida det inte är en dagsfärsk tråd.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Vissa mår såklart bäst av att läsas från början till slut, men de är i minoritet för mig.