8 791 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Långtidsprognos visar kraftigt höjda elpriser efter 2020
Vi står nära en politiskt initierad elkris. Det handlar om Finland kan få sin nya reaktor Olkiluoto 3 upp på nätet i tid och ersätta vår egen förlorade kärnkraft:
http://kvartal.se/artiklar/vad-hnder-om-krnkrafte
http://kvartal.se/artiklar/vad-hnder-om-krnkrafte
Men det är väl det som är problemet med bränslecellerna; effektiviteten? Med dagens teknik? Eller har jag missat något?thomasx skrev:
Med dagens batterier kan vi iallafall bygga bilar som kan gå 30+ mil och som går att ladda på under timmen till en någorlunda rimlig peng.
Detta med betydligt högre verkningsgrad är med dagens bränsleceller?
Min åsikt är att de som röstade på Miljöpartiet kan betala de högre elpriserna alternativt bli bortkopplade från nätet, det är dags att folk får ta konsekvenserna av sina handlingar!
Att avveckla stora delar av elproduktionen samtidigt som vi har en mycket kraftig befolkningsökning och skall ställa om från fossila bränslen kan bara betecknas som ren idioti.
Att avveckla stora delar av elproduktionen samtidigt som vi har en mycket kraftig befolkningsökning och skall ställa om från fossila bränslen kan bara betecknas som ren idioti.
Det håller jag inte med om, det krävs en hel del energi att hålla en bil varm vintertid, särskilt med den effektiva kylningen från fartvinden.redarn skrev:
Ja, det är klart, om han begränsade hastigheten till 80km/h så kommer han väl mellan 40 och 50 mil på en laddning, om han inte har någon värme på. Så då kör han den sträckan på 4 dygn om han ska sova varje gång bilen behöver laddas. Själv hade jag kört den sträckan på en dag med en fossilbil. Eller ja, jag har kört sträckan München - Göteborg några gånger, som är betydligt längre. Plus en del andra sträckor ner i Tyskland. Det hade inte gått med en elbil kan jag säga. Samma sak när man ska upp till fjällen. Du och dina vänner brukar alltså stanna och sova på vägen?redarn skrev:
Du får ursäkta, men din kommentar om att sova är så pass låg att den klart och tydligt visar på problemen med batteri-elbilar.
Jo då, Tesla är väl den enda bilen i dagsläget som ens kan försöka mäta sig med fossilbilar.
Så de dagar det finns elöverskott ska vi bara dumpa den elen? Och den dag flödena sinar, för det händer ju också!?redarn skrev:
Nej du, du får allt hålla isär äpplen och päron. Att inte ta ut vattenkraft är inte att lagra el-energi. Det är med denna typ av försåtliga hitte-på argument som många fanatiska miljövänner bygger en fantasivärld. Ska man lagra el-energi i vattenlager, får man pumpa upp vattnet, och även om det är taskig verkningsgrad, är det så klart bättre att göra det än att bara dumpa överflödig el-energi. Man måste då även se till att det finns sådana anläggningar, och med tillräcklig kapacitet. Men bättre är så klart att hitta mer effektiva sätt att lagra el-energin, och då är vi tillbaka på ruta ett, det behövs ett genombrott i forskningen kring effektiv lagring av el-energi.
[/quote]
Oj, du får mycket lägre verkningsgrad än 40% på el - metan - el, du har runt 50% på el - metan, och sedan i bästa fall 40% metan - el, det ger en total verkningsgrad på runt 20%, så om du räknar på över 40% så är du fel ute med mer än 100% för högt antagande.redarn skrev:
Solcellerna är en man-made apparatus för energiomvandlig, det är inte foto-syntesen. Självklart ska man ta hänsyn till verkningsgraden i alla ingående komponenter.
De två natur-produkter som jämförs här är olja vs sol. Det man i så fall ska räkna in i verkningsgraden på oljan är framställningen av bensin/diesel ur råoljan. Och det görs också ibland, jag vill minnas att det var viss framställning av etanol och även naturdiesel där förhållandet var sådant att det gick åt totalt mer energi för att framställa bränslena, än vad de gav tillbaka. De gav alltså en negativ verkningsgrad, sett från "ax till limpa".
Tar man hänsyn till fotosyntesen får man plötsligt också börja betrakta fossilbränslena som förnybara, något som solkraften ofta felaktigt påstås vara.
Jag har länge gått och hoppats på något genombrott inom batteriforskningen, men det börjar se trögt ut.redarn skrev:
Just nu är det väl bränsleceller som ser ut som det bättre alternativet för lagring av energi i fordon. Jag skrev väl något om det i ett tidigare inlägg vill jag minnas. Sen är det ju så, som jag också skrev något om tidigare, att el-bilar är väldigt bra på många sätt och vis, men samtidigt ska man kanske inte räkna ut ICE-fordonen helt, ännu, det pågår även forskning om alternativa bränslen för dessa. Men jag skulle mycket hellre se ett genombrott för elbilen med bra energilagring, givet att det inte medför än mer komplex och servicekrävande teknik än för ICE-fordon.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
thomasx: Man behöver ju inte jämföra elbilen med värstafallsscenariot på en bensinbil?
Jag planerar att ha en bensinare som andrabil för att kunna köra längre sträckor och dra släp, medans att handla och pendla till jobb duger en elbil gott och väl!
Jag planerar att ha en bensinare som andrabil för att kunna köra längre sträckor och dra släp, medans att handla och pendla till jobb duger en elbil gott och väl!
Toyotas Mirai har en räckvidd på närmare 50 mil och tankas liksom en fossilbil på några minuter. Så där är de problemen lösta. Verkningsgraden i en bränslecell ligger på 70%, och om man tar tillvara på värmen, t.ex. genom att värma kupén vilket ju ofta är önskvärt i vårt land i alla fall, kan man landa på uppåt 90%. Toyota säger att de gjort en bränslecell där de förbättrat verkningsgraden ännu mer (de där 70% alltså), men jag vet inte vad de ligger på. Någon annan kanske vet?Chaly skrev:Men det är väl det som är problemet med bränslecellerna; effektiviteten? Med dagens teknik? Eller har jag missat något?
Med dagens batterier kan vi iallafall bygga bilar som kan gå 30+ mil och som går att ladda på under timmen till en någorlunda rimlig peng.
Detta med betydligt högre verkningsgrad är med dagens bränsleceller?
Du kommer iaf få varmt i kupén om du vill ha lika hög verkningsgrad som en elbil.😊thomasx skrev:Toyotas Mirai har en räckvidd på närmare 50 mil och tankas liksom en fossilbil på några minuter. Så där är de problemen lösta. Verkningsgraden i en bränslecell ligger på 70%, och om man tar tillvara på värmen, t.ex. genom att värma kupén vilket ju ofta är önskvärt i vårt land i alla fall, kan man landa på uppåt 90%. Toyota säger att de gjort en bränslecell där de förbättrat verkningsgraden ännu mer (de där 70% alltså), men jag vet inte vad de ligger på. Någon annan kanske vet?
Helt rätt, fast det var väl egentligen tvärtom så att jag jämförde med värstafallsscenariot för en elbil13th Marine skrev:
Visst är det så att man kan kombinera, i dagsläget, om man kan ha flera bilar. Och än en gång så visar det just på vilka begränsningar elbilen har. I dagsläget är det optimala, som jag ser det, en hybrid som går i alla fall 7-8 mil på el. Då klarar man det dagliga helt på el, och det fossila behövs bara vid längre sträckor och liknande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Nu glider vi förvisso från trådens ursprung, men iaf!
Hybrider är jag lite skeptiskt till, du får både det bästa och det sämsta av två världar:
+ Lång räckvidd
+ El till korta sträckor.
- Service på förbränningsmotorn
- Batteriet med idag okänd livslängd.
Sen tycker jag att Range-extenders är lite bättre, dvs en förbränningsmotordriven generator som laddar under körning, med dessa kan man optimera verkningsgraden från bränslet, och jag inbillar mig att det är lättare att byta ut och serva en sådan.
Helst hade jag sett att man kan hyra en släpvagns-extender, en släpvagn med generator och extra packutrymme, för när man ska ha med sig hela familjen på semester. Bara att hyra på närmsta mack!
Hybrider är jag lite skeptiskt till, du får både det bästa och det sämsta av två världar:
+ Lång räckvidd
+ El till korta sträckor.
- Service på förbränningsmotorn
- Batteriet med idag okänd livslängd.
Sen tycker jag att Range-extenders är lite bättre, dvs en förbränningsmotordriven generator som laddar under körning, med dessa kan man optimera verkningsgraden från bränslet, och jag inbillar mig att det är lättare att byta ut och serva en sådan.
Helst hade jag sett att man kan hyra en släpvagns-extender, en släpvagn med generator och extra packutrymme, för när man ska ha med sig hela familjen på semester. Bara att hyra på närmsta mack!
Visst är det så, men det är lite hela poängen, den ena sidans svaghet vägs upp av den andra sidans styrka. Du får mindre service genom att du kör en hel del på el.13th Marine skrev:
Sedan tycker iofs även jag att den okända livslängden är ett problem, men inte det största utan det är räckvidden och laddningstiden, och där vägs dessa delar upp av förbränningsmotorn. Det gör iofs batterilivslängden också eftersom man kör en del på bensin/diesel med
Fördelarna mer än väger upp nackdelarna helt enkelt, tycker jag
OK, men hur ser verkningsgraden ut i de processer där man genererar bränslet? Har vi några effektiva processer att generera större kvantiteter väte? Och om den skall trycksättas eller kylas till vätskeform kostar väl det energi också?thomasx skrev:Toyotas Mirai har en räckvidd på närmare 50 mil och tankas liksom en fossilbil på några minuter. Så där är de problemen lösta. Verkningsgraden i en bränslecell ligger på 70%, och om man tar tillvara på värmen, t.ex. genom att värma kupén vilket ju ofta är önskvärt i vårt land i alla fall, kan man landa på uppåt 90%. Toyota säger att de gjort en bränslecell där de förbättrat verkningsgraden ännu mer (de där 70% alltså), men jag vet inte vad de ligger på. Någon annan kanske vet?
Vid tillverkning genom elektrolys av vatten ligger verkningsgraden på 80%. Hur det är vid tillverkning från naturgas, som jag förstått är det mest effektiva, vet jag inte, liksom vid framställning ur kol. Sedan forskas det väl en del på framställning av vätgas genom konstgjord fotosyntes också.Chaly skrev:
Läste artikeln, lite märkligt resonemang - inte någon gång berördes vilket behov Finland har av elen som kommer produceras. Behöver de inte den själv? Varför bygger de då ett så stort kraftverk för massor med pengar?Claes Sörmland skrev:
Är det byggt på spekulation att Sverige i ren idioti skall stänga sina kraftverk utan tillgänglig ersättningsproduktion långt innan några sådana beslut var fattade?
Sanningen är väl snarare att MP i förening med kraftbolagens profithunger och sossarnas skattevurmande kommer lyckas avveckla kärnkraften och sedan så får den ersättas med fossileldat, troligen från gamla kraftverk från 50-talet som legat i malpåse då inga nya kommer hinna byggas.