13 477 läst ·
75 svar
13k läst
75 svar
Längtar till vintern
Helt sjukt varmt har det varit här i Dalarna med :x
Käns som det blev en extra sommar .
Vet inte om jag upplevt nått sådant här förut
Inte så här extremt iallafall .
Ja ja vintern och kylan är förmodligen nära nu så jag har accepterat och försökt gilla läget d^_^b
Käns som det blev en extra sommar .
Vet inte om jag upplevt nått sådant här förut
Ja ja vintern och kylan är förmodligen nära nu så jag har accepterat och försökt gilla läget d^_^b
Hej Gulf och alla andra!
Kul tråd du med mycket mys i!
Fasen vad gött det skall bli när anläggningen är färdig och man kan börja elda!
Jag känner igen mig men jag är i stadiet att köpa in ack(storlek?) och koppla skorsten(200mm) till min vattenmantlade kamininsats.
http://mygind.se/product.asp?product=1840
Kaminen kommer att dockas mot en Nibe 370 som också är på ingång.
Jag köpte med ett styrningspaket till kaminen som styr tilluft och cirk.pumpar och som varnar när kaminen kommer upp i inställd maxtemp.
Jag måste dessvärre ha ett öppet expansionskärl eftersom vi har egen brunn. (Kylslingan i kaminen fungerar inte och styrningen via cirkpumparna ger ju upp även den)
Jag skulle behöva hjälp att komma igång med ett kopplingsschema så man lättare kan ser hur man skall koppla allt.
Hur skulle ni gjort?
Kul tråd du med mycket mys i!
Fasen vad gött det skall bli när anläggningen är färdig och man kan börja elda!
Jag känner igen mig men jag är i stadiet att köpa in ack(storlek?) och koppla skorsten(200mm) till min vattenmantlade kamininsats.
http://mygind.se/product.asp?product=1840
Kaminen kommer att dockas mot en Nibe 370 som också är på ingång.
Jag köpte med ett styrningspaket till kaminen som styr tilluft och cirk.pumpar och som varnar när kaminen kommer upp i inställd maxtemp.
Jag måste dessvärre ha ett öppet expansionskärl eftersom vi har egen brunn. (Kylslingan i kaminen fungerar inte och styrningen via cirkpumparna ger ju upp även den)
Jag skulle behöva hjälp att komma igång med ett kopplingsschema så man lättare kan ser hur man skall koppla allt.
Hur skulle ni gjort?
Nää men vad trevligt Torell att du sattsat på vattenburen värme d^_^b
Själv är jag helnöjd och ångrar inte detta det minsta . Det är ingen reaktor till kamin effekt i min då men den är naggande good och vacker .
Det är mycket bra att kunna ackumulera värme och köra ut vedvärmen på radiatorerna d^_^b Dessutom gör dockningen mot värmepumpen även att kamin kan hjälpa till att värma dush och tappvarmvattnet d^_^b
Var dag jag kommer hem från jobbet möts jag av denna vackra gjutjärnskamin inne i hallen
Äntligen börjar det bli lite kallt med d^_^b
Har gjort en liten film . Ska göra en ny bättre film senare :wow:
http://www.youtube.com/watch?v=r_sRHMroXbc&feature=related
Skulle tro att dockningarna är lika i våra anläggningar . Kanske kan jag vara till hjälp där med råd
Ser ut att du valt bra grejor i allafall d^_^b
Själv är jag helnöjd och ångrar inte detta det minsta . Det är ingen reaktor till kamin effekt i min då men den är naggande good och vacker .
Det är mycket bra att kunna ackumulera värme och köra ut vedvärmen på radiatorerna d^_^b Dessutom gör dockningen mot värmepumpen även att kamin kan hjälpa till att värma dush och tappvarmvattnet d^_^b
Var dag jag kommer hem från jobbet möts jag av denna vackra gjutjärnskamin inne i hallen
Äntligen börjar det bli lite kallt med d^_^b
Har gjort en liten film . Ska göra en ny bättre film senare :wow:
http://www.youtube.com/watch?v=r_sRHMroXbc&feature=related
Skulle tro att dockningarna är lika i våra anläggningar . Kanske kan jag vara till hjälp där med råd
Ser ut att du valt bra grejor i allafall d^_^b
Typiskt villken varm höst det blev !
Nu är det November med och det ska föreställa 1a vintermånaden det :|
Plussgrader ute dygnet runt . Fast det är då så pass ruggit ute nu så man kan då och måste elda d^_^b
Ja ja det är ju bekvämt med detta med det milda vädret , även om man rustat för vargvinter i gen
Nu är det November med och det ska föreställa 1a vintermånaden det :|
Plussgrader ute dygnet runt . Fast det är då så pass ruggit ute nu så man kan då och måste elda d^_^b
Ja ja det är ju bekvämt med detta med det milda vädret , även om man rustat för vargvinter i gen
Tro mig, har sett över många alternativ...Gulf skrev:
L/L pump så får vi nog tyvärr inte ut det vi vill pga planlösningen.
All form av förbränning går bort pga alla sura pensionärer i området.
Solvärme, javisst. Perfekt läge och lutning etc, men hjälper ju inte så mkt då man måste konvertera till vattenburet.
Pelletskamin bör nog brinna så rent och fint så ingen granne kan störa sig 
Om det är rätt så syns ingen rök
Gäller även kaminer , men där är det så lätt att det blir handhavarfel .
Snåleldning med felaktigt och strypt drag , fuktig ved .
Men med rätt kamin och rätt eldat blir det ingen rök här heller
Om det är rätt så syns ingen rök
Gäller även kaminer , men där är det så lätt att det blir handhavarfel .
Snåleldning med felaktigt och strypt drag , fuktig ved .
Men med rätt kamin och rätt eldat blir det ingen rök här heller
Du kan ju börja, hyfsat enkelt, med att låta solpanelerna värma ditt varmvatten (kräver tyvärr elstötning) och bygga ut vattenburen värme efterhandgadu^ skrev:
Vattenburet ligger i planerna, men tyvärr inte i det närmaste 10åren.
Pelletskamin är det alternativ som lockar mest, men det väsnas dessvärre då vardagsrummet är den enda plats som är möjlig att ha den.
Vill absolut inte vara neggo, men där vi valt att bo så är det några begränsningar. Får vänta några år på en omsättning av de boende i området, så löser det sig nog. Tack för alla uppmuntrande ord!
Pelletskamin är det alternativ som lockar mest, men det väsnas dessvärre då vardagsrummet är den enda plats som är möjlig att ha den.
Vill absolut inte vara neggo, men där vi valt att bo så är det några begränsningar. Får vänta några år på en omsättning av de boende i området, så löser det sig nog. Tack för alla uppmuntrande ord!
Bergvärme är lite kinkigt i radhusområde när det kommer till borrandet, men visst är det möjligt speciellt då vi har gavelhuset i längan.Gulf skrev:
Ingen vattenburen värme idag, men ligger i +10års planen... :blushing:
Borde vara LAG på att den som vill bygga om sitt uppvärmningssysten från Olja och direktel att den i största mån bör att få göra detta !! :@
Särskillt bergvärme . Väsnas lite nån dag medans man borrar . Ja det borde vara lag på detta mot vrånga tjuriga grannar så de inte kan stoppa sådant !! :xq(;^
p
Men en sak kan du göra !
Och det är att generera din egen el till självkostnadspris d^_^b
Det gör jag sedan 2006 genom www.svef.nu
Särskillt bergvärme . Väsnas lite nån dag medans man borrar . Ja det borde vara lag på detta mot vrånga tjuriga grannar så de inte kan stoppa sådant !! :xq(;^
Men en sak kan du göra !
Och det är att generera din egen el till självkostnadspris d^_^b
Det gör jag sedan 2006 genom www.svef.nu
