13 477 läst ·
75 svar
13k läst
75 svar
Längtar till vintern
Det förmodar jag absolut. comfortzone finns med egen intern tank på 210 L och de har en ege extern acktank som tillbehör. läs länken i mitt tidigare inlägg till pelletsinfo där någon annan ställt samma fråga som jag undrat över.
/Olle p
/Olle p
Återgår till tråden 
Hade äntligen åtminstånde 0 gradigt ute här hemma i natt .
Äntligen
Första hösten jag känner så :wow:
Har fått ett annat litet problem med . Elpartonen har gett upp . Eller åtminstånde går den inte . Detta måste fungera i vinter om man vill vara borta några dagar om vedvärmen i acktanken tar slut då årkar inte värmepumpen med allt själv
Annars är elpatronen nu mera utrotningshotad
Elektrikern kommer i morgon och vi ska mäta upp den och se .
Vedvärmen ( Dockningen ) och värmepumpen går dock klockrent i hop .
Hade äntligen åtminstånde 0 gradigt ute här hemma i natt .
Äntligen
Första hösten jag känner så :wow:
Har fått ett annat litet problem med . Elpartonen har gett upp . Eller åtminstånde går den inte . Detta måste fungera i vinter om man vill vara borta några dagar om vedvärmen i acktanken tar slut då årkar inte värmepumpen med allt själv
Annars är elpatronen nu mera utrotningshotad
Elektrikern kommer i morgon och vi ska mäta upp den och se .
Vedvärmen ( Dockningen ) och värmepumpen går dock klockrent i hop .
Redigerat:
Vi hade 6 grader här. Luften frisk, sval och skööön, får nog vrida på några slingor idag.
Bor i Dalabyn Nusnäs som ligger vid siljansstrand d^_^b
Jag bestälde kaminen från England .
12 900 kr ca med alla kostnader frakt och allt och då stod den på pall hemma i garaget d^_^b
Den anlände i februari och sattes in i sommras och värmer nu vårt hus
Här beställde jag från
http://www.ecostove.co.uk/index.html
Hittar inte kaminen där nu . Kanske tillfälligt slut .
Annars fins dom här . Var nära jag beställde här i från ! det som avgjorde var att de var trevligare i länk 1
http://www.ukstoves.co.uk/product-catalogue/Olymberyl_Boiler_Stoves
Denna forumstråden var bla lite inspirerande med och här kan man se lite mera info från start i mitt prodjekt
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/108511-billig-vattenmantlad-vedkamin-21-kw.html
Jag bestälde kaminen från England .
12 900 kr ca med alla kostnader frakt och allt och då stod den på pall hemma i garaget d^_^b
Den anlände i februari och sattes in i sommras och värmer nu vårt hus
Här beställde jag från
http://www.ecostove.co.uk/index.html
Hittar inte kaminen där nu . Kanske tillfälligt slut .
Annars fins dom här . Var nära jag beställde här i från ! det som avgjorde var att de var trevligare i länk 1
http://www.ukstoves.co.uk/product-catalogue/Olymberyl_Boiler_Stoves
Denna forumstråden var bla lite inspirerande med och här kan man se lite mera info från start i mitt prodjekt
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/108511-billig-vattenmantlad-vedkamin-21-kw.html
Redigerat:
Nu har elpatronen i värmepumpen blivit utrotningshotad och svartsjuk då vedvärmen går i 1a hand framför den så länge det fins värme i ackumulatortanken .
Vidare har det uppstått krångel med elpatronen nu så för tillfället är jag helt utan elpatron backupp :dry: Detta leder till att jag endast har värmepump och ved som värmekälla här nu = Billigt billigt !
Men detta måste fixas annars går det inte att lämna huset för några dagar i vinter om ingen är hemma och kan elda . Värmepumpen är på endast 1.6 kw och klarar inte huset själv utan tillskott och tar värmen i ackumulatortanken slut krävs elpatron :S
Men just nu går det billigt
Och rengnar gör det och jag har förutom billig vindkrafts el genom
www.svef.nu rörligt elpris på den lilla del som inte täks av egen kraft .
September ser ut att bli den billigaste energikostnads månaden någonsin i vårt hus sen vi flyttat in i huset 2004 .
Varm höst har det varit hitills med och jag som längtar till vintern :@
Inte en minusgrad i sikte ännu på väderleksprognoserna :@
Fast natten mot lördag då blev det -0,9 här iallafall
Dessa förbannade lågtryck som ger varma nätter
Ja ja tids nog kommer det effterlängtade elendiga kylan som jag investerat för att trivas i d^_^b
Vidare har det uppstått krångel med elpatronen nu så för tillfället är jag helt utan elpatron backupp :dry: Detta leder till att jag endast har värmepump och ved som värmekälla här nu = Billigt billigt !
Men just nu går det billigt
www.svef.nu rörligt elpris på den lilla del som inte täks av egen kraft .
September ser ut att bli den billigaste energikostnads månaden någonsin i vårt hus sen vi flyttat in i huset 2004 .
Varm höst har det varit hitills med och jag som längtar till vintern :@
Inte en minusgrad i sikte ännu på väderleksprognoserna :@
Fast natten mot lördag då blev det -0,9 här iallafall
Dessa förbannade lågtryck som ger varma nätter
Ja ja tids nog kommer det effterlängtade elendiga kylan som jag investerat för att trivas i d^_^b
Hej, hur har du löst det med reservkraft till Cirkpump om strömmen skulle gå när du eldar?
Jag har tillfälligt lånat mina datorers UPS men tänkte köpa ett fritidsbatteri, batteriladdare och en 12v -> 220v omvandlare.
Jag har tillfälligt lånat mina datorers UPS men tänkte köpa ett fritidsbatteri, batteriladdare och en 12v -> 220v omvandlare.
Då avbryter vi eldningen . Ska ev koppla in en syr med .
Får vi långvarit strömavbrott och jag vill ha värme på kaminen så tar jag in omvandlaren från husvagnen .
12v-240 v och tar ett fritidsbatteri som drivkälla . Då kan jag elda mot tanken iallafall
Här var jag bor är strömavbrott mycket ovanliga !
Vi har hela elnätet nedgrävt här
Får vi långvarit strömavbrott och jag vill ha värme på kaminen så tar jag in omvandlaren från husvagnen .
12v-240 v och tar ett fritidsbatteri som drivkälla . Då kan jag elda mot tanken iallafall
Här var jag bor är strömavbrott mycket ovanliga !
Vi har hela elnätet nedgrävt här
OK, jag vill kunna lämna huset med t.ex frugan eller barnen hemma, då får det ju inte ingå extra uppgifter för dom än att kolla temperatruen och stoppa i ved 
Stannar min pump kokar dom 40liter vatten som finns i ganska fort.
Stannar min pump kokar dom 40liter vatten som finns i ganska fort.
Jag har bara 20 l jag ca . Tanken är att med acktank kunna elda bara en gång per dygn . Iallafall då det inte är som kallast . Detta är ju även kopplat mot frånluftsvärmepumpen för oss så ....
Så eldningen ska kunna landa på bara mig
Men vist jag funderar på att utbilda käringa med på detta
Hon eldade då vedkaminen förut
Så eldningen ska kunna landa på bara mig
Hon eldade då vedkaminen förut
Skulle inte tro det, vänta bara detta är lugnet före stormen....kylan kommer.d^_^b
Samma gäller med stor sannolikhet elpriserna också, som kommer att rusa i höjden igen,
det snackas om att vattenmagasinen är proppfulla osv. När alla sedan slår på värmen så rusar priserna i höjden igen. Kan låta pessimistiskt men jag tror mer och mer många elbolag kommer tjäna grova pengar IGEN. Vintern har inte slagit till än men kylan kommer....
Samma gäller med stor sannolikhet elpriserna också, som kommer att rusa i höjden igen,
det snackas om att vattenmagasinen är proppfulla osv. När alla sedan slår på värmen så rusar priserna i höjden igen. Kan låta pessimistiskt men jag tror mer och mer många elbolag kommer tjäna grova pengar IGEN. Vintern har inte slagit till än men kylan kommer....
V 41 förra året 2010 kom vintern till Dalarna . Helt otroligt tidigt !
Mins det för det är älgjaktsvekan här på min ort . Nää jag jagar inte men många på jobbet gör det och jag mins hur de hade det . Kom 10 cm snö och ca -10 c
ca - 10 varje natt och denna snö låg sedan kvar ,,,, här startade vintern !
En vargavinter som varade ända till slutet av mars med massor med dygn med -20 - -30 c .
Denna vinter lade grunden till mitt nya värmesystem

Vi är nu i V 39 . Käns som denna höst är varmare .
Mins det för det är älgjaktsvekan här på min ort . Nää jag jagar inte men många på jobbet gör det och jag mins hur de hade det . Kom 10 cm snö och ca -10 c
ca - 10 varje natt och denna snö låg sedan kvar ,,,, här startade vintern !
En vargavinter som varade ända till slutet av mars med massor med dygn med -20 - -30 c .
Denna vinter lade grunden till mitt nya värmesystem
Vi är nu i V 39 . Käns som denna höst är varmare .