Det förmodar jag absolut. comfortzone finns med egen intern tank på 210 L och de har en ege extern acktank som tillbehör. läs länken i mitt tidigare inlägg till pelletsinfo där någon annan ställt samma fråga som jag undrat över.
/Olle p
 
Glömde säga att comfortzone flvp finns utan intern tank. då kan den dockas till extern acktank... så vitt jag förstår. men det finns nog en massa andra mer kunniga på Comfortzone flvp här på forumet.
 
Återgår till tråden :cool:

Hade äntligen åtminstånde 0 gradigt ute här hemma i natt .
Äntligen :D
Första hösten jag känner så :wow:

Har fått ett annat litet problem med . Elpartonen har gett upp . Eller åtminstånde går den inte . Detta måste fungera i vinter om man vill vara borta några dagar om vedvärmen i acktanken tar slut då årkar inte värmepumpen med allt själv :(
Annars är elpatronen nu mera utrotningshotad :D
Elektrikern kommer i morgon och vi ska mäta upp den och se .

Vedvärmen ( Dockningen ) och värmepumpen går dock klockrent i hop . ;)
 
Redigerat:
Vi hade 6 grader här. Luften frisk, sval och skööön, får nog vrida på några slingor idag.
 
Gulf: var i Dalarna bor du? var köpte du kaminen?
 
Bor i Dalabyn Nusnäs som ligger vid siljansstrand d^_^b

Jag bestälde kaminen från England .
12 900 kr ca med alla kostnader frakt och allt och då stod den på pall hemma i garaget d^_^b
Den anlände i februari och sattes in i sommras och värmer nu vårt hus ;)

Här beställde jag från
http://www.ecostove.co.uk/index.html

Hittar inte kaminen där nu . Kanske tillfälligt slut .

Annars fins dom här . Var nära jag beställde här i från ! det som avgjorde var att de var trevligare i länk 1 :)

http://www.ukstoves.co.uk/product-catalogue/Olymberyl_Boiler_Stoves


Denna forumstråden var bla lite inspirerande med och här kan man se lite mera info från start i mitt prodjekt ;)

http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/108511-billig-vattenmantlad-vedkamin-21-kw.html
 
Redigerat:
Nu har elpatronen i värmepumpen blivit utrotningshotad och svartsjuk då vedvärmen går i 1a hand framför den så länge det fins värme i ackumulatortanken .
Vidare har det uppstått krångel med elpatronen nu så för tillfället är jag helt utan elpatron backupp :dry: Detta leder till att jag endast har värmepump och ved som värmekälla här nu = Billigt billigt ! :D Men detta måste fixas annars går det inte att lämna huset för några dagar i vinter om ingen är hemma och kan elda . Värmepumpen är på endast 1.6 kw och klarar inte huset själv utan tillskott och tar värmen i ackumulatortanken slut krävs elpatron :S
Men just nu går det billigt :D Och rengnar gör det och jag har förutom billig vindkrafts el genom
www.svef.nu rörligt elpris på den lilla del som inte täks av egen kraft .
September ser ut att bli den billigaste energikostnads månaden någonsin i vårt hus sen vi flyttat in i huset 2004 .
Varm höst har det varit hitills med och jag som längtar till vintern :@
Inte en minusgrad i sikte ännu på väderleksprognoserna :@
Fast natten mot lördag då blev det -0,9 här iallafall :D

Dessa förbannade lågtryck som ger varma nätter :(

Ja ja tids nog kommer det effterlängtade elendiga kylan som jag investerat för att trivas i d^_^b
 
Hej, hur har du löst det med reservkraft till Cirkpump om strömmen skulle gå när du eldar?
Jag har tillfälligt lånat mina datorers UPS men tänkte köpa ett fritidsbatteri, batteriladdare och en 12v -> 220v omvandlare.
 
Då avbryter vi eldningen . Ska ev koppla in en syr med .
Får vi långvarit strömavbrott och jag vill ha värme på kaminen så tar jag in omvandlaren från husvagnen .
12v-240 v och tar ett fritidsbatteri som drivkälla . Då kan jag elda mot tanken iallafall ;)

Här var jag bor är strömavbrott mycket ovanliga ! :)
Vi har hela elnätet nedgrävt här ;)
 
OK, jag vill kunna lämna huset med t.ex frugan eller barnen hemma, då får det ju inte ingå extra uppgifter för dom än att kolla temperatruen och stoppa i ved :)
Stannar min pump kokar dom 40liter vatten som finns i ganska fort.
 
Jag har bara 20 l jag ca . Tanken är att med acktank kunna elda bara en gång per dygn . Iallafall då det inte är som kallast . Detta är ju även kopplat mot frånluftsvärmepumpen för oss så ....
Så eldningen ska kunna landa på bara mig ;) Men vist jag funderar på att utbilda käringa med på detta :rolleyes:
Hon eldade då vedkaminen förut :)
 
Vad varmt det är ute ännu 26 sept :@

Börjar tro att det blir en mild vinter :S
 
Skulle inte tro det, vänta bara detta är lugnet före stormen....kylan kommer.d^_^b
Samma gäller med stor sannolikhet elpriserna också, som kommer att rusa i höjden igen,
det snackas om att vattenmagasinen är proppfulla osv. När alla sedan slår på värmen så rusar priserna i höjden igen. Kan låta pessimistiskt men jag tror mer och mer många elbolag kommer tjäna grova pengar IGEN. Vintern har inte slagit till än men kylan kommer....
 
V 41 förra året 2010 kom vintern till Dalarna . Helt otroligt tidigt !
Mins det för det är älgjaktsvekan här på min ort . Nää jag jagar inte men många på jobbet gör det och jag mins hur de hade det . Kom 10 cm snö och ca -10 c
ca - 10 varje natt och denna snö låg sedan kvar ,,,, här startade vintern !
En vargavinter som varade ända till slutet av mars med massor med dygn med -20 - -30 c .

Denna vinter lade grunden till mitt nya värmesystem ;):D

Vi är nu i V 39 . Käns som denna höst är varmare .
 
Vintern dröjer ! Det är ju helt otroligt, vi har haft kring 20 grader flera dagar i rad nu, rena sommarvärmen ! Känns inte som om det är oktober men pannrummet är fulladdat med ved så jag är beredd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.