Hej,
Vi limmar (med Wakol MS) vårt golv (krysslimmad gran, dvs tiljor) direkt på gjuten platta och undrar om man då behöver någon rörelsefog på ett golv som är ca 20m långt (tiljorna på tvären)?
Tillverkaren stoltserar med att det rör sig max 2 promille, men kan inte ge något besked på om vi behöver rörelsefog eller ej.
Är det någon som varit med om att limmat golv slagit sig eller rört sig för mycket så det blivit fel?

2 promille på 20m blir väl 4cm, vilket knappast är försummbart. Så jag skule absolut haft rörelsefog.

A AG A skrev:
2 promille på 20m blir väl 4cm, vilket knappast är försummbart. Så jag skule absolut haft rörelsefog.
Det är ju samtidigt en viss tolerans mellan varje tilja också. Det är ju inte helt stomt från ena sidans vägg bort till sista tiljan.
Det är rätt många tiljor på 20m golv.

OM limning är en metod som rekommenderas av tillverkaren, så måste de väl rimligen ange vilka rörelsefogar som kan behövas?

Personligen har jag fått för mig (rätt/fel ?) att man vid limning inte skall behöva rörelsefogar. Att bitarna förhoppningsvis är så fixerade att de sitter fast trots enorma materialspänningar som det blir. Men om det skall fungera så behöver man nog följa tillverkarens (både golvtillverkaren och limmtillverkaren) anvisningar bokstavstroget.

• Gilla
Akronym och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM limning är en metod som rekommenderas av tillverkaren, så måste de väl rimligen ange vilka rörelsefogar som kan behövas?

Personligen har jag fått för mig (rätt/fel ?) att man vid limning inte skall behöva rörelsefogar. Att bitarna förhoppningsvis är så fixerade att de sitter fast trots enorma materialspänningar som det blir. Men om det skall fungera så behöver man nog följa tillverkarens (både golvtillverkaren och limmtillverkaren) anvisningar bokstavstroget.
Det kan man tycka, vi får inget definitivt besked mer än att det inte är fel med en rörelsefog.
Litet sågverk, inte något i stil med Kärscher.
Limtillverkaren har inga åsikter, vilket jag förstår för det ligger inte på deras ansvar.

Men om varje bit sitter fast på sin plats. Hur skulle då en rörelsefog fungera? Om det rör sig så mycket att rörelsen "når fram" till fogen, så betyder ju det att limmet har släppt? Såvida nu inte limmet är så elastiskt att man kan putta bitarna i sidled typ, 5mm utan att det släpper. Men i så fall är det väl snarare tuggummi än lim.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om varje bit sitter fast på sin plats. Hur skulle då en rörelsefog fungera? Om det rör sig så mycket att rörelsen "når fram" till fogen, så betyder ju det att limmet har släppt? Såvida nu inte limmet är så elastiskt att man kan putta bitarna i sidled typ, 5mm utan att det släpper. Men i så fall är det väl snarare tuggummi än lim.
Jag skulle säga att limmet definitivt är elastiskt, men inte speciellt mycket. Det påminner mer om gummi än spackel när det torkat/härdat.
Men det är ju svårt att säga hur mycket rörelse det tolererar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.