12 545 läst ·
38 svar
13k läst
38 svar
Långsmalt garage -> Verkstad - en resa för en novis IT-nörd
Nu är en cyklon beställd från amazon, vi får se hur de blir! De dyker upp på fredag så i helgen får jag snickra ihop en låda för spånet!
Jag fick också ett antal gamla brädor och annat gammalt virke av en granne, rivningsvirke för honom men de var så otroligt täta och många ringar, så jag hade inte mage att låta de eldas upp.
Nu är ju dock frågan, hur vet jag om jag missat någon spik? Kan man använda en regelsökare (verkar inte så dyra på biltema)? Eller är de något annat specialverktyg man ska ha?
Jag fick också ett antal gamla brädor och annat gammalt virke av en granne, rivningsvirke för honom men de var så otroligt täta och många ringar, så jag hade inte mage att låta de eldas upp.
Nu är ju dock frågan, hur vet jag om jag missat någon spik? Kan man använda en regelsökare (verkar inte så dyra på biltema)? Eller är de något annat specialverktyg man ska ha?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Jag brukar märka det när det smäller till i sågen..S SvanteC skrev:Nu är en cyklon beställd från amazon, vi får se hur de blir! De dyker upp på fredag så i helgen får jag snickra ihop en låda för spånet!
Behöver du en dammsugare som du kan stationärt montera intill cyklonen så har jag en över.
Om du har en hole in one dos-mojäng så är sökmagneten i den stark och smidig. Jag använder den när jag letar upp reglar bakom gips. Magneten fastnar på gipsskruvarna. Det borde vara samma med någon gömd spik.S SvanteC skrev:Nu är en cyklon beställd från amazon, vi får se hur de blir! De dyker upp på fredag så i helgen får jag snickra ihop en låda för spånet!
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarna"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Hmm! Hole in one har jag ingen, lånade endast under renoveringen...T TryBran skrev:
Såg nån youtuber som hade något verktyg... Men de passerade bara i periferin, men såg ut som en liten regelsökare typ? De känns ju som att de kan fungera?
Skaffa en metalldetektor, t.ex. https://www.amazon.se/Metalldetekto...ektor-skattdetektor-inställning/dp/B08DCZ2KCX (Kina import, finns billigare på Aliexpress om man orkar vänta t.ex. https://www.aliexpress.com/item/4000272883395.html). Finns dyrare modeller som är mer tillförlitliga. Men med rätt metod kan man hitta metallbitarna som håller ihop den bandade spiken (S SvanteC skrev:
Annars kan du göra som TryBran är inne på, en stark magnet. Använde själv ett par av dessa innan jag köpte ovanstående metalldetektor, https://www.aliexpress.com/item/1005003041852298.html.
Btw, gillar starkt att du tar vara på det gamla virket! Bytte själv fasad på föräldrarnas hus i somras och tog vara på virket som inte var genomruttet. Par varv genom planhyveln och lite planering av vilka bitar som används till var så är det riktigt fint virke!
Sedär! De här var ju kanon! En sån får de bli! Tackar!J JSten skrev:Skaffa en metalldetektor, t.ex. [länk] (Kina import, finns billigare på Aliexpress om man orkar vänta t.ex. [länk]). Finns dyrare modeller som är mer tillförlitliga. Men med rätt metod kan man hitta metallbitarna som håller ihop den bandade spiken ([media]). Värt att nämna att det inte är olagligt att importera och äga en metalldetektor, men däremot olagligt att använda. Jag har försökt hitta en tolkning på huruvida det är lagligt att använda inne i en verkstad, men vad jag kan se så är det olagligt. Så använd ej när Polisen eller annan myndighet står och tittar på.
Annars kan du göra som TryBran är inne på, en stark magnet. Använde själv ett par av dessa innan jag köpte ovanstående metalldetektor, [länk].
Btw, gillar starkt att du tar vara på det gamla virket! Bytte själv fasad på föräldrarnas hus i somras och tog vara på virket som inte var genomruttet. Par varv genom planhyveln och lite planering av vilka bitar som används till var så är det riktigt fint virke!
Metalldetektorn fungerar kanon! Kan varmt rekommendera den!
Cyklonen är ihopsnickrad mha en Jula-hink, en slang från @Frustrator och man är igång!
Nästa steg är att få upp min nyinköpta (men begagnade) planhyvel i lite vettigare arbetshöjd...!
Cyklonen är ihopsnickrad mha en Jula-hink, en slang från @Frustrator och man är igång!
Nästa steg är att få upp min nyinköpta (men begagnade) planhyvel i lite vettigare arbetshöjd...!
Sedan typ tio år använt en MC-lyft från Jula till hyveln. Inte hundra stabilt men det funkar för mig. Syftet är att kunna sänka ner den under bänken när den inte används. Förut när jag hade en kombinerad rikt- och planhyvel kunde jag reglera arbetshöjden också...
Det tar bara 10 sekunder att få upp den, klart snabbare än att ha nån variant på hjul
Det tar bara 10 sekunder att få upp den, klart snabbare än att ha nån variant på hjul
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De var ju faktiskt fiffigt! De ska jag komma ihåg!ÅkeSun skrev:
Sedan typ tio år använt en MC-lyft från Jula till hyveln. Inte hundra stabilt men det funkar för mig. Syftet är att kunna sänka ner den under bänken när den inte används. Förut när jag hade en kombinerad rikt- och planhyvel kunde jag reglera arbetshöjden också...
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur går jag bäst tillväga för att uppgradera garage till 3-fas?
Laddboxar -
L-element garage typ Finja eller Bewi
Grund & Markarbeten -
Installationsskikt i Garage - Hissa eller dissa?
Byggmaterial & Byggteknik -
gjuta betongplatta för garage - var ska golvvärmeslangarna upp?
Grund & Markarbeten -
Långsmalt, enkelt fönster till garage - var?
Fönster & Dörrar