Hej
Hur delar men enklast en 22 X 95 trall bräda i tex 22 X 31 dvs tre delar ?
Jag tänkte bygga ett vindskydd men skulle vilja ha både tunna och tjocka liggande bräder.

Jag har en Bosch GTS10 men den vågar man kanske inte använda utan överlast säkring.
Jag har också en Festool TS55 och man borde ju kunna köpa någon bra klinga till den, vad tror ni vad för typ behöver man, eller räcker det med att köpa en ny klinga till GTS10 ?
 
legul skrev:
Hej
Hur delar men enklast en 22 X 95 trall bräda i tex 22 X 31 dvs tre delar ?
Jag tänkte bygga ett vindskydd men skulle vilja ha både tunna och tjocka liggande bräder.

Jag har en Bosch GTS10 men den vågar man kanske inte använda utan överlast säkring.
Jag har också en Festool TS55 och man borde ju kunna köpa någon bra klinga till den, vad tror ni vad för typ behöver man, eller räcker det med att köpa en ny klinga till GTS10 ?
En en vass klyvklinga och lagom matning (lyssna på motorn) i GTS 10an hade jag valt. Observera att du på grund av klingbredden på gts 10 (och ts55an för den delen) inte kan få ut 3x31mm ur en 95mm bred bräda.
 
Daniel_N skrev:
En en vass klyvklinga och lagom matning (lyssna på motorn) i GTS 10an hade jag valt. Observera att du på grund av klingbredden på gts 10 (och ts55an för den delen) inte kan få ut 3x31mm ur en 95mm bred bräda.
Klyvklinga håller jag med om. Men även om vi bortser från klingbredden skulle jag säga att om man klyver en 22 mm tjock bräda i något som liknar 30 mm, så kommer de bitar man sågar av att böja sig när man får så smala/tunna bitar.

Realistiskt kan man kanske tänka sig 2 stycken 22*31 ur en 95a, om man vill de skall vara raka, men först genom att klyva dem på mitten, och sedan genom att såga av från båda sidorna i det osm är kvar efter klyvningen.

--- Mats ---
 
Att man inte får ut exakt en tredjedel förstod jag, utan dimensionen var bara ett exempel, men jag tänkte inte på att det kanske böjer sig. Om man spikar dom liggande på stolpar hur böjer dom sig då, uppåt/ neråt eller innåt/utåt.
Eller vad ska man ha för dimmension på brädorna om man gör ett vindskydd, är det "Bättre" att använda 28 X 120 och dela en sådan i tre delar ?
Det kändes så tråkigt att bara sätta upp liggande 22 X 95.
 
legul skrev:
Att man inte får ut exakt en tredjedel förstod jag, utan dimensionen var bara ett exempel, men jag tänkte inte på att det kanske böjer sig. Om man spikar dom liggande på stolpar hur böjer dom sig då, uppåt/ neråt eller innåt/utåt.
Eller vad ska man ha för dimmension på brädorna om man gör ett vindskydd, är det "Bättre" att använda 28 X 120 och dela en sådan i tre delar ?
Det kändes så tråkigt att bara sätta upp liggande 22 X 95.
Huvudböjningen kommer att bli i någon av de riktningarna där du tar av material, så sågar du dem på sidan böjer de sig på sidan så att säga.

Det är inget problem i sig, bara ta med det i beräkningarna. Kapa först med en rejäl marginal (skall du till 30, se till diu har kvar 40). När det är gjort har det troligen böjt sig. Kapa med den konkava sidan mot anhållet (så att det går att köra ett rakt snitt. Vänd och kör andra sidan. Tar du typ 5 mm i de två klyven bör du ha något som är rakt nog. Ju mindre du tar per gång, dess fler gånger får du säga, och dess rakare kommer slutprodukten att bli. Så det är att gissa och prova sig fram.

--- Mats ---
 
Ska du bara ha brädor till att klä väggarna på ett vindskydd? Då spelar det väl ingen roll om de är lite krokiga, man ska vara bra svag för att inte kunna spika/skruva upp en list på 22X31 mm rakt...
 
Klöv själv en hel radda 22x95 på min PTS10 förra sommaren. Gick hur bra som helst - bara man lyssnar på motorn och matar med känsla. Böjningen var inget problem utan man spikar upp i vartefter man kluvit så får motorn vila lite också ;)
 
Kan meddela att jag gjort exakt samma grej på min GTS10. Klöv iofs inga jättemängder men 28x120 kanske 80 meter gick kanon.

Och visst är det så att virket gärna vill kröka sig lite grann, för min del gick det dock bra att tvinga det rätt när jag skruvade upp det.

/ Marta
 
Dessutom är ju tryckimpregnerat riktigt lätt att klyva, kör långsamt bara så är belastningen på motorn inget problem.
 
Jag köper ditt böjningsmoment delvis Mats. Men för ändamålet så hade jag varit nöjd ändå och bara delat i tre, tror det blir fint att bara böja det rätt och skruva fast när det ska upp.
 
Daniel_N skrev:
Jag köper ditt böjningsmoment delvis Mats. Men för ändamålet så hade jag varit nöjd ändå och bara delat i tre, tror det blir fint att bara böja det rätt och skruva fast när det ska upp.
Jo, böja det rätt går ju, det håller jag med om.

--- Mats ---
 
Ni som har klyvit, har ni haft standard klinga eller bytt till något annat ?
 
legul skrev:
Ni som har klyvit, har ni haft standard klinga eller bytt till något annat ?
Vilken maskin pratar du om?
 
Standardklingan på GTS10an borde funka fint att klyva med.
 
Originalklingan borde gå utmärkt för det ändamålet, även om en klyvklinga är att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.