Om man med en vanlig kapskiva och vinkelslip skall gör längsgående snitt i t.ex. ett fyrkantsrör, brukar det sluta med att arbetsstycket kröker sig p.g.a. värmeutvidgning. Skulle någon form av vattenkylning förhindra detta? Går det att köra med vanliga keramiska kapskivor och vattenbegjutning? Maskinen klarar det, men gillar skivan vattnet?
Naturligtvis kan man använda skärvätska, men det är varken rätt verktyg och rätt miljö för detta. Maskiner och verktyg för korrekt bearbetning saknas.
Jag skall bl.a. skapa ett 10 mm brett spår i ett 3m 30x30x2 fyrkantsrör (motsvarande E220). Har testar på en liten kortbit och materialet håller sig inte rakt efter ingreppet. Det blir bättre om man är försiktig, men det tar hela dagen i anspråk.
 
Gjorde ett test med lilla kakelskäraren (stationär, vattenbegjuten, 500W) och en 180 mm stålskiva och det fungerade ju i praktiken, men alldeles för långsamt, typ ½ mm/s. Den snurrar med 2800 varv/min vilket är en ¼ av en vinkelslip. En magnet i ”avloppet” plockade upp allt spån som mer var som fint damm.
 
Hur tjock kapskiva?
Hade gissat att var svårare att köra rakt än att det tappar formen
 
Metallklinga i cirkelsåg?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur tjock kapskiva?
Hade gissat att var svårare att köra rakt än att det tappar formen
2 mm var de enda jag hittade till 180mm. Snittet blev helt rakt med anhållet, men som sagt outhärdligt långsamt med den klena motorn och lägre varvtalet.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Metallklinga i cirkelsåg?
De cirkelsågar jag har klarar inte stål med tandad klinga. Däremot aluminium. Låter dessutom lite farligt att testa i det läget.
 
RoTe
Hur långt ska du kapa? Är det inte enklare att bara svetsa ihop det du behöver?
 
2x 3m. Det är till en upphängningsanordning med variabla hängpunkter, typ skjutdörrskena. Sparsam som jag är använder jag de fyrkantsrör som redan ligger på hyllan än att lägga 1500:- på en för kort skena med tillkommande specialhängare.
 
Man skulle ju i och för sig kunna spola vatten genom själva röret och köra med stora vinkelslipen. Lite stänkskydd bara.
 
ClasseClas
Jag var inne på att använda en nibblare för den lär nog inte värma upp ämnet speciellt mycket. Problemet är att min handnibblare klarar max 1.2 mm och min nibblare till skruvdragare/borrmaskin klarar ca 0.8 mm. Kolla marknaden vidare om du tycker idén är vettig.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag var inne på att använda en nibblare för den lär nog inte värma upp ämnet speciellt mycket. Problemet är att min handnibblare klarar max 1.2 mm och min nibblare till skruvdragare/borrmaskin klarar ca 0.8 mm. Kolla marknaden vidare om du tycker idén är vettig.
Nibblare kan nog funka, men lämnar väl en ojämn kant?
 
RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nibblare kan nog funka, men lämnar väl en ojämn kant?
Nej men tror inte dom klarar 2mm tjock... Nibblare använder man till takplåt.
 
Rickard.
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nibblare kan nog funka, men lämnar väl en ojämn kant?
Ja, kräver lite efterbearbetning med fil eller rondell.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Att det kröker sig beror nog inte på värmen eller i alla fall inte bara på värmen utan på spänningar som finns i materialet från tillverkningen, ungefär samma sak som hur en regelbräda kan slå sig om man klyver den.

Typ detta fast mindre extremt 😉
[länk]
Det stämmer ju. Jag gjorde lite tester för en stund sedan och det blir i princip ingen skillnad med den kylda långsamma metoden och en vanlig torrsågning. Den sidan som fick de två snitten (en öppning på 10 mm i ett 30x30x2 fyrkantsrör svällde till 31 mm för båda metoderna. Hyfsat enkelt att kröka tillbaka till 30 mm med en tving.

Så…jag kör med den vanliga ”torra metoden” för snitten och finjusterar med den våta. Noterade att kapskivan inte slets ett dugg när den var vattensmord. Något har man lärt sig i alla fall. 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.