E etompau skrev:
Det ser ju ut som metallen är behandlad. Är du säker på att pinnarna rostar?
Yes, fötterna ser rätta rostiga ut efter något år. Billig skit från plantagen (endas dom som säjer större typ av dessa växtstöd)

Det här känns som ett problem man skapar innan det ens finns...........

• Gilla
etompau
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns i 5-meterslängder på Biltema.

[länk]
Tack för länken, verkar dessvärre inte att beställa hem från deras sida. Tips på annan webbutik som man kan köpa dessa från?

S Stefan1972 skrev:
Det här känns som ett problem man skapar innan det ens finns...........
Nja, har tidigare köpt dessa och alla har rostat efter något år, därav förebyggande syfte nu innan jag planterar dessa i +50 krukor till.

Åk till en mekanisk verkstad och beställ plantstöd i rostfritt stål.
Beställer du 50 stycken kanske du får lite rabatt.

P phattrance skrev:
Nja, har tidigare köpt dessa och alla har rostat efter något år, därav förebyggande syfte nu innan jag planterar dessa i +50 krukor till.
ja jo jag påstår inte att de inte rostar.........Sambon brukar plantera och greja och även jag nån gång och har även ryckt ur dylika stöd ur en massa krukor men inte har jag noterat att det skulle ha nån betydelse.

S Stefan1972 skrev:
ja jo jag påstår inte att de inte rostar.........Sambon brukar plantera och greja och även jag nån gång och har även ryckt ur dylika stöd ur en massa krukor men inte har jag noterat att det skulle ha nån betydelse.
Dessa skall planteras i ett semi-hydro system och inte jord, vilket är mycket känsligare system än jord (där man mäter både PH och EC värden i vattnet). Just rost kommer nog att påverka ett slutet system som semi-hydro, så vill inte chansa om det går att på ett enkelt sätta göra något åt det, typ som krympslangar eller annat sätt att täcka metalldelen som ligger nere i blöt :)

Farstatjej90
Om inte skyddet går upp en bit på själva ringen kommer det ändå rosta och om inte strumpan är HELT tät (där den slutar) kommer det in vatten när du vattnar och det rostar ändå.
Jag hade satsat på att få tag i dessa i rostfritt stål istället...

Tack för alla svar, jag får ta och köra med krympslang (med lim) på befintliga växtstöd som jag redan har. Är det någon som har en smart ide på hur man täpper till den nedre delen av växtstödet så att vatten / fukt inte kommer in från nedre delen där krympslangen sitter?
Sökte på "ändhätta" men fick typ bara upp träffar på ahsell etc, där man måste ha ett företag för att köpa. Hittade några få på amazon.se, men dessa verkar inte ha lim (eller stod inget om lim iallafall på beskrivningen).

Växtstöd med två runda metallstänger, markerade med röda pilar, på ett tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P phattrance skrev:
Är det någon som har en smart ide på hur man täpper till den nedre delen av växtstödet så att vatten / fukt inte kommer in från nedre delen där krympslangen sitter?

Dög inte elmots tips?

E elmont skrev:
När man då sedan värmer slangen smälter limmet och man "nyper ihop ändarna med det smälta limmet och då blir änden tät.

Köp en burk rostskyddsfärg för metall och doppar benen. Upprepar 3 gånger så blir det perfekt.

Nu har jag skaffat en krympslang (med lim) och satt det på växtstödet. Håller tummarna för att buntbandet inte tar sönder gummit efter något år (drog inte åt det hårt, utan tillräckligt för att hålla det på plats)

Har ca 30 till att göra senare imorgon.

Stort tack för alla tips och förslag!

PS: Kom med förslag ifall ni tycker att buntband är en dålig ide! :)

• Svart krympslang med lim applicerad på en metallväxtstöd, fotograferad på en metallbänk.
    Skapa konto
  • Krympslang med buntband på växtstöd, liggande på metallyta.
    Skapa konto
  • Krympslang med lim applicerat på ett växtstöd, säkrat med ett buntband över en diskbänk.
    Skapa konto
  • Svart krympslang med lim fäst runt ett växtstöd, säkrat med ett vitt plastbuntband.
    Skapa konto
  • Två växtstöd täckta med krympslang och fästa med buntband på ett mönstrat underlag.
    Skapa konto
P phattrance skrev:
Nu har jag skaffat en krympslang (med lim) och satt det på växtstödet. Håller tummarna för att buntbandet inte tar sönder gummit efter något år (drog inte åt det hårt, utan tillräckligt för att hålla det på plats)

Har ca 30 till att göra senare imorgon.

Stort tack för alla tips och förslag!

PS: Kom med förslag ifall ni tycker att buntband är en dålig ide! :)
Buntbandet är överkurs och onödigt. När man "klämmer åt änden medans limmet är mjukt så blir det vattentätt. Det är så man gör vid tex ändavslut på värmekablar. Så att klippa bort buntbanden påverkar inte tätheten OM krympningen är rätt utförd.

A
En plattång är bra här

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.