2 141 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Långa ändhättor / krympslangar? Vart hittar man dessa?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det här känns som ett problem man skapar innan det ens finns...........
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja jo jag påstår inte att de inte rostar.........Sambon brukar plantera och greja och även jag nån gång och har även ryckt ur dylika stöd ur en massa krukor men inte har jag noterat att det skulle ha nån betydelse.P phattrance skrev:
Dessa skall planteras i ett semi-hydro system och inte jord, vilket är mycket känsligare system än jord (där man mäter både PH och EC värden i vattnet). Just rost kommer nog att påverka ett slutet system som semi-hydro, så vill inte chansa om det går att på ett enkelt sätta göra något åt det, typ som krympslangar eller annat sätt att täcka metalldelen som ligger nere i blötS Stefan1972 skrev:
Om inte skyddet går upp en bit på själva ringen kommer det ändå rosta och om inte strumpan är HELT tät (där den slutar) kommer det in vatten när du vattnar och det rostar ändå.
Jag hade satsat på att få tag i dessa i rostfritt stål istället...
Jag hade satsat på att få tag i dessa i rostfritt stål istället...
Tack för alla svar, jag får ta och köra med krympslang (med lim) på befintliga växtstöd som jag redan har. Är det någon som har en smart ide på hur man täpper till den nedre delen av växtstödet så att vatten / fukt inte kommer in från nedre delen där krympslangen sitter?
Sökte på "ändhätta" men fick typ bara upp träffar på ahsell etc, där man måste ha ett företag för att köpa. Hittade några få på amazon.se, men dessa verkar inte ha lim (eller stod inget om lim iallafall på beskrivningen).
Sökte på "ändhätta" men fick typ bara upp träffar på ahsell etc, där man måste ha ett företag för att köpa. Hittade några få på amazon.se, men dessa verkar inte ha lim (eller stod inget om lim iallafall på beskrivningen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P phattrance skrev:
Dög inte elmots tips?
E elmont skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Köp en burk rostskyddsfärg för metall och doppar benen. Upprepar 3 gånger så blir det perfekt.
Nu har jag skaffat en krympslang (med lim) och satt det på växtstödet. Håller tummarna för att buntbandet inte tar sönder gummit efter något år (drog inte åt det hårt, utan tillräckligt för att hålla det på plats)
Har ca 30 till att göra senare imorgon.
Stort tack för alla tips och förslag!
PS: Kom med förslag ifall ni tycker att buntband är en dålig ide!
PS: Kom med förslag ifall ni tycker att buntband är en dålig ide!
Buntbandet är överkurs och onödigt. När man "klämmer åt änden medans limmet är mjukt så blir det vattentätt. Det är så man gör vid tex ändavslut på värmekablar. Så att klippa bort buntbanden påverkar inte tätheten OM krympningen är rätt utförd.P phattrance skrev:Nu har jag skaffat en krympslang (med lim) och satt det på växtstödet. Håller tummarna för att buntbandet inte tar sönder gummit efter något år (drog inte åt det hårt, utan tillräckligt för att hålla det på plats)
PS: Kom med förslag ifall ni tycker att buntband är en dålig ide!![]()