Byggahus.se
Har ni märkt att era klippare ibland vägrar ladda upp till 100% eller är det bara min?
 
S SA6BTU skrev:
Har ni märkt att era klippare ibland vägrar ladda upp till 100% eller är det bara min?
Aldrig märkt...
 
Kalendern
S SA6BTU skrev:
Har ni märkt att era klippare ibland vägrar ladda upp till 100% eller är det bara min?
Hej, jag märkte detta häromdagen när jag skulle skicka iväg maskinen på klippning genom o klicka på start i appen, utan att den var schemalagd liksom. Då var den på 96% trots att den varit i laddaren mer än ett dygn. Är säkerligen någon sorts "optimera batteriets livslängd genom att inte ladda fullt hela tiden" funktion. Jag tror den laddade upp till 100% och gav sig ut på klippning efter att jag klickat på start för den drog inte iväg på studs som den brukar göra.

Efter ett par dags klippande med de nya spishäll-bladen kan jag bara rekommendera dom. Vassa som tusan och inte gått sönder eller blivit chippade trots att maskinen tuggade i sig lite kvistar som fåglarna lämnat på gräsmattan igår.
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Jag har en klippare i Kungälv som jag ska lämna tillbaka till Bauhaus eftersom min Worx landroid behagar fungera igen efter mina "tweaks".(y)
Oöppnad/plomberad om någon är intresserad? :cool:
Annars blir det retur. :whistle:
 
Så, då var första försöket på installation klart!
Följde @Wigsten förträffliga avståndsguider från sidan 7 och tråd och peggar räckte precis.
Lite småjusteringar kvar då den genar i hörnen och jag var för snål med den extra radien som behövdes. Annars sjukt imponerad, tycker den är tyst och verkar försöka en hel del trix för att komma loss. Klarade mig på en halvmeters infart trots ojämnt underlag vid dockningsstationen
Robotgräsklippare installerad på gräsmatta med avgränsningskabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En flummig grej var att den vid verifikationen fastnade på en ö, vilket var den första slingan den hittade när den skulle köra hem. Körde bara runt runt. Har jag gjort något tokigt?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har inte lagt något schema än, men märkte att den inte åker inom öarna på hemväg. Innebär det att den inte klipper kanterna på öarna utan bara längs huvudslingan?
Känns lite snopet isf. Ska ge mig på och finjustera i morgon. Känns som att man kan minska marginalerna på öarna isf då den ’aldrig’ följer tråden utan vänder när den når den, så får man sin kantklippning iaf i någon form
 
M mangeroffe skrev:
Har inte lagt något schema än, men märkte att den inte åker inom öarna på hemväg. Innebär det att den inte klipper kanterna på öarna utan bara längs huvudslingan?
Känns lite snopet isf. Ska ge mig på och finjustera i morgon. Känns som att man kan minska marginalerna på öarna isf då den ’aldrig’ följer tråden utan vänder när den når den, så får man sin kantklippning iaf i någon form
Helt rätt, öarna exkluderas från kantklippning.
Man borde kanske kunna sätta tråden till ön 27 cm ifrån varandra och få kantklippning på det viset eller tänker jag galet?
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
S SA6BTU skrev:
Helt rätt, öarna exkluderas från kantklippning.
Man borde kanske kunna sätta tråden till ön 27 cm ifrån varandra och få kantklippning på det viset eller tänker jag galet?
Har för mig jag läst om det någonstans i tråden, med resultatet att området emellan trådarna ej klipps. Hade tänkt försöka klara mig utan trimmer, men det verkar inte gå.
Tycker terrängegenskaperna är riktigt bra, så kommer nog att snäva till öarna ytterligare i mitt fall.
 
Kalendern
S SA6BTU skrev:
Helt rätt, öarna exkluderas från kantklippning.
Man borde kanske kunna sätta tråden till ön 27 cm ifrån varandra och få kantklippning på det viset eller tänker jag galet?
Jag testade, området mellan gränskabeln ut till själva ön blev inte klippt då. Fått göra andra ändringar för att dra ned på mängden som måste trimmas - t.ex grävt ring runt fruktträd och lagt sån där bark på påse i ringen upp till nivå. Stenplattor längs huset och trimmat häcken lite i nederkant så den kan åka i gränslinjen etc =)
 
Kalendern Kalendern skrev:
Jag testade, området mellan gränskabeln ut till själva ön blev inte klippt då. Fått göra andra ändringar för att dra ned på mängden som måste trimmas - t.ex grävt ring runt fruktträd och lagt sån där bark på påse i ringen upp till nivå. Stenplattor längs huset och trimmat häcken lite i nederkant så den kan åka i gränslinjen etc =)
Testa gå ner till 7cm ungefär mellan trådarna, då ska den ta området även mellan trådarna. Man får testa hur tätt man kan gå innan den ignoerar dem.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Det gläder mig att detta troligtvis är Sveriges populäraste klippare för den pengen! Vem anade att detta va så bra!
 
  • Gilla
Vejbymats och 3 till
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
Det gläder mig att detta troligtvis är Sveriges populäraste klippare för den pengen! Vem anade att detta va så bra!
Inte bara grym, konkurrenterna har dessutom problem...
 
  • Robotgräsklippare på gräsmatta med Husqvarna-logotyp i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

MeanMike MeanMike skrev:
Det gläder mig att detta troligtvis är Sveriges populäraste klippare för den pengen! Vem anade att detta va så bra!
Stort tack till dig @MeanMike för all info och för svar på alla frågor som kommit in. Hade aldrig tänkt köpa robot, men den här tråden fick mig att tänka om och även om den hittills bara gått två dagar, så är jag övertygad om att det är årets bästa köp alla kategorier! Så mycket maskin för så liten peng och en timma extra i veckan för mig att sola och bada :cool: Tack!
 
  • Gilla
korben och 6 till
  • Laddar…
Kalendern
M mrdn skrev:
Testa gå ner till 7cm ungefär mellan trådarna, då ska den ta området även mellan trådarna. Man får testa hur tätt man kan gå innan den ignoerar dem.
Hmm, tack för bra tips mrdn! Worx borde nästan sammanställa trådens tips i en ny uppdaterad manual som medföljde klipparen
 
  • Gilla
mangeroffe och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en bra klippare till bra pris.

Har runt 770kvm gräsyta som är L-formad.

LX793 borde räcka mitt behov som det ser ut. Är det någon som har den storleken på en lite större tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.