3 789 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Lånat en värmekamera - tips på saker att fotografera?
Har läst på och vad jag förstår är det emissiviteten som är det knepigaste och får väl försöka hantera det så gott det går.... där spelar nog erfarenhet en del roll, men jag får hoppas att det ändå blir skapligt.... och efter att ha läst på verkar jag nog mestadels ha material med liknande emissivitet så jag tror att det ska gå skapligt.
Men vad ska jag fotografera?
Utvändigt:
Tak?
Skorsten?
Fönster?
Dörrar?
Garageport (varmgarage)?
Infästningar vid balkong och liknande?
I hörn?
Mellan våningsplan?
Grunden? Varför i så fall? Hitta dålig golvisolering?
Invändigt:
Fönstersmygar?
Under/över fönster?
På sidorna om fönster?
Dörrsmygar?
Golvet?
Taket?
Vid lister?
I hörn?
Alla ytor i husskalet? (kan väl finnas brister överallt)
Köksfläkten?
Att alla element är ungefär lika varma?
Dra på massa el och fotografera i elskåpet för att hitta elfel?
Lysknappar? El-ledningar?
All el-utrustning för att se vad som drar mycket ström? (Knepigt att få rättvist med saker av olika material och skillnader i emissivitet, antar jag...?)
I fjärrvärmeväxlaren?
Hitta värmerör som är oisolerade? Det kan jag ju egentligen känna med handen lika gärna...? Det kommer dessutom huset tillgodo (i alla fall på vintern)
Trasiga elprylar? Misstänkta kortslutningar? Nu har jag nog inga såna för tillfället, men värmeläckage från en komponent kan väl visa vilken komponent som är trasig.
Ska jag mäta på ventilationen? Inkommande luft? Vad säger i så fall temperaturen på luften? Jag antar att jag skulle kunna räkna ut någon slags verkningsgrad på FTX-systemet, men det kan väl aldrig bli speciellt exakt med en sådan metod...? Men kommer det in 0-gradig luft så kan jag väl anta att det är fel på FTX-systemet, fast då skulle jag väl märka av det utan mätning.... Och det är väl ändå enklare att mäta med termometer upp i tilluftsdonet i så fall för att göra en sån mätning...?
Någonstans där man bör/kan begränsa kamerans mätintervall extra mycket för att kunna se något intressant?
Ibland läser man att bör kombinera termografering med provtryckning. Nu har jag ju inga utrustning för det, men vilken ytterligare information skulle det ge? Det ger väl endast en siffra på husets täthet, men inte var så jag kan ju inte göra så mycket med den informationen? Eller vad skulle nyttan vara av provtryckning? Indikera om jag ska byta alla tätningslister kring fönster och dörrar...?
Kan jag med hjälp av värmekameran beräkna förlusterna i watt från exempelvis ett fönster/dörr/...?
Andra tips och tankar?!
Men vad ska jag fotografera?
Utvändigt:
Tak?
Skorsten?
Fönster?
Dörrar?
Garageport (varmgarage)?
Infästningar vid balkong och liknande?
I hörn?
Mellan våningsplan?
Grunden? Varför i så fall? Hitta dålig golvisolering?
Invändigt:
Fönstersmygar?
Under/över fönster?
På sidorna om fönster?
Dörrsmygar?
Golvet?
Taket?
Vid lister?
I hörn?
Alla ytor i husskalet? (kan väl finnas brister överallt)
Köksfläkten?
Att alla element är ungefär lika varma?
Dra på massa el och fotografera i elskåpet för att hitta elfel?
Lysknappar? El-ledningar?
All el-utrustning för att se vad som drar mycket ström? (Knepigt att få rättvist med saker av olika material och skillnader i emissivitet, antar jag...?)
I fjärrvärmeväxlaren?
Hitta värmerör som är oisolerade? Det kan jag ju egentligen känna med handen lika gärna...? Det kommer dessutom huset tillgodo (i alla fall på vintern)
Trasiga elprylar? Misstänkta kortslutningar? Nu har jag nog inga såna för tillfället, men värmeläckage från en komponent kan väl visa vilken komponent som är trasig.
Ska jag mäta på ventilationen? Inkommande luft? Vad säger i så fall temperaturen på luften? Jag antar att jag skulle kunna räkna ut någon slags verkningsgrad på FTX-systemet, men det kan väl aldrig bli speciellt exakt med en sådan metod...? Men kommer det in 0-gradig luft så kan jag väl anta att det är fel på FTX-systemet, fast då skulle jag väl märka av det utan mätning.... Och det är väl ändå enklare att mäta med termometer upp i tilluftsdonet i så fall för att göra en sån mätning...?
Någonstans där man bör/kan begränsa kamerans mätintervall extra mycket för att kunna se något intressant?
Ibland läser man att bör kombinera termografering med provtryckning. Nu har jag ju inga utrustning för det, men vilken ytterligare information skulle det ge? Det ger väl endast en siffra på husets täthet, men inte var så jag kan ju inte göra så mycket med den informationen? Eller vad skulle nyttan vara av provtryckning? Indikera om jag ska byta alla tätningslister kring fönster och dörrar...?
Kan jag med hjälp av värmekameran beräkna förlusterna i watt från exempelvis ett fönster/dörr/...?
Andra tips och tankar?!
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Ställ emissiviteten på 0,9-0,95 så blir det hyfsat på de flesta ytor utom metall.
Kolla husets hela skal (väggar, tak, fönster, dörrar, etc) både på in- och utsidan. Välj gärna en gråmulen dag för jobbet utomhus för att undvika de värsta reflexerna från sol och kall, klar, himmel.
Elskåpet kan nog vara intressant, men lita inte på mätningar på metallytorna.
Det går inte att mäta på luften inomhus, det är mycket riktigt termometer som gäller. (Att mäta på gaser med värmekamera är ytterst komplicerat och kräver specialfilter mm.)
För att göra energiberäkningar behöver man en kamera som är kalibrerad i radiometriska enheter eller räkna om det själv. Det går, men är lite pyssligt. Möjligen kan det finnas programvara till kameran som gör jobbet.
Att begränsa mätintervallet, dvs minska mätspannet, är bra när man letar efter små temperaturskillnader. Ett exempel är vattenskador under golv eller papptak.
Kolla husets hela skal (väggar, tak, fönster, dörrar, etc) både på in- och utsidan. Välj gärna en gråmulen dag för jobbet utomhus för att undvika de värsta reflexerna från sol och kall, klar, himmel.
Elskåpet kan nog vara intressant, men lita inte på mätningar på metallytorna.
Det går inte att mäta på luften inomhus, det är mycket riktigt termometer som gäller. (Att mäta på gaser med värmekamera är ytterst komplicerat och kräver specialfilter mm.)
För att göra energiberäkningar behöver man en kamera som är kalibrerad i radiometriska enheter eller räkna om det själv. Det går, men är lite pyssligt. Möjligen kan det finnas programvara till kameran som gör jobbet.
Att begränsa mätintervallet, dvs minska mätspannet, är bra när man letar efter små temperaturskillnader. Ett exempel är vattenskador under golv eller papptak.
För kolla var det "drar" kan man sätta på köksfläkten, eller annat utsug, på max, ett par timmar en kall dag. Då syns "draghålen" som kalla "gardiner" utefter fönster och andra läckor. Eller om man inte har köksfläckt brukar det synas rätt bra på husets vindsida när det blåser.
På vinden kan man kolla var det läcker upp varmluft.
För att får bättre koll på blanka ytors temperatur kan man sätta på en bit tejp, tom vanlig maskeringstape förbättrar avläsningen.
På vinden kan man kolla var det läcker upp varmluft.
För att får bättre koll på blanka ytors temperatur kan man sätta på en bit tejp, tom vanlig maskeringstape förbättrar avläsningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Riva hus för att bygga nytt men belånat med bolån - vad säger banken
Juridik -
Hyra värmekamera - vad ska vi tänka på?
Värme allmänt -
Värmekamerabilder - Normal värmeförlust från källarvägg?
Isolering -
Värmekamera - kostnad
Värme allmänt -
Beräkna fönsters u-värde utifrån bilder från värmekamera
Värme allmänt